Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groeiplan van Schiphol te voorbarig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 250 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl - 19-02-2019 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

SCHIPHOL - Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen heeft vriend en vijand verrast door nu al te kiezen voor extra vluchten op Schiphol en Lelystad.

„Komende donderdag hebben wij een gesprek met de minister. Dan kunnen we ons standpunt toelichten. Ook alle andere partijen die in de Omgevingsraad Schiphol zitten, mogen bij haar langskomen. Daarna zou ze een standpunt innemen. Dan is het heel raar dat ze nu al haar keuze voor groei maakt”, reageert Sijas Akkerman, directeur Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.

Tot en met 2020 geldt op Schiphol een plafond van 500.000 vluchten per jaar, dat nu al is bereikt. Onder leiding van Hans Alders slaagden de sector, lokale overheden, bewoners en milieugroepen er niet in een akkoord te bereiken over de periode tot 2030. Alleen de sector is voor groei.

In een interview met de Volkskrant maakte de minister gisteren al duidelijk waar zij staat: „Ik denk dat je niet kunt zeggen: dit was het voor eeuwig, die 500.000 vluchten. Dan ga je gewoon de boot missen ten opzichte van andere vlieghubs in Europa. De vraag is: hoe, wanneer en in welke omstandigheden groei je?”

De minister zegt de komende tijd een balans te zoeken tussen de eisen van de luchtvaartsector en de omwonenden. „Het wordt een puzzel. Het zal geen ongebreidelde groei zijn, zo van: vlieg maar raak en het zal ook niet zijn: we zetten Schiphol op slot of we trekken de stekker eruit. Dat kan gewoon niet”, aldus Van Nieuwenhuizen, die ook nog steeds uitgaat van opening van Lelystad voor vakantievluchten in het voorjaar van 2020.

Matt Poelmans stelt namens de bewonersgroepen dat de uitspraak van de minister voorbarig is. „Inderdaad staat in het regeerakkoord ook dat Schiphol moet kunnen doorgroeien, maar komende woensdag zitten net alle partijen aan tafel om te kijken hoeveel luchtvaart er in de toekomst nodig is. Dat is nodig voor het opstellen van de Luchtvaartnota die tot 2050 gaat gelden. Dan moet je ook kijken naar zaken als de herindeling van het luchtruim, het vervangen van korte vluchten door treinen en de klimaatdoelstellingen. Waarom zou Schiphol moeten concurreren met Londen en Frankfurt? Moeten echt al die miljoenen passagiers uit China via Schiphol naar andere Europese luchthavens vliegen? En wat wordt gedaan tegen nog meer goedkope pretvluchten op Schiphol? Het lijkt er op dat de minister de inspraakreacties niet serieus neemt.”

Coalitie
Binnen de coalitie heeft de VVD-minister nog niet alle steun. CU-voorman Gert-Jan Segers is daar ’nog helemaal niet aan toe’. CDA-leider Sybrand Buma wil Van Nieuwenhuizens uitlatingen niet voorbarig noemen, maar wijst er wel op dat ’we over die groei nog moeten gaan praten’. Rob Jetten (D66) ’sluit niet uit dat in de toekomst kan worden gegroeid’, maar dan moet eerst zeker zijn dat dat veilig kan.

De VVD vindt de opschudding overdreven. „Het past gewoon binnen het regeerakkoord”, stelt partijgenoot Klaas Dijkhoff. Hij maakt zich ’geen zorgen, maar ik ben ook niet tegen de groei van de luchtvaart’.

De Noord-Hollandse gedeputeerde Adnan Tekin is juist boos: „De minister zegt dat het onmogelijk is de groei van Schiphol tegen te houden. Een klap in het gezicht van de mensen die al jaren strijden voor een schonere leefomgeving en minder overlast.”

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl - 19-02-2019"

Reacties op dit bericht