Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groeiend verzet tegen nieuwe startbaan: Tweede Kaagbaan sterft stille dood

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 264 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0449.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De geplande aanleg van een parallelle Kaagbaan lijkt een stille dood te sterven. Het verzet tegen de aanleg van de nieuwe startbaan groeit. Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen wil nog dit jaar de knoop doorhakken.

Al tientallen jaren wordt gesproken over de aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan parallel aan de Kaagbaan. Het zou de doodsteek worden voor Rijsenhout, dat dan pal onder de baan komt. Maar ook kernen in de Leidse regio zoals Warmond zouden dan onder deze uitvliegroute komen.

De luchthaven Schiphol wil de optie voor de aanleg van deze Tweede Kaagbaan open houden en kreeg in het verleden de minister mee. Die liet de grond reserveren voor de baan. Tien jaar geleden mocht de N201 van Hoofddorp naar Aalsmeer worden omgelegd over het tracé van de startbaan, maar op termijn zou de weg dan weer moeten worden opgebroken. Op het tracé zijn alleen tijdelijke gebouwen toegestaan en heeft Schiphol een depot voor vervuilde grond ingericht.

Stoppen
De provincie Noord-Holland heeft de minister nu laten weten dat de grondreservering voor de startbaan beter kan worden geschrapt. In ieder geval houdt de provincie geen geld meer achter de hand om de N201 opnieuw te verleggen. Ook de gemeente Haarlemmermeer wil van de reservering af om zo woningbouw in Rijsenhout mogelijk te maken. In de luchtvaartwereld worden al langer gesteld dat de nieuwe baan te dicht op de Kaagbaan komt te liggen.

Een besluit neemt de minister nadat de Luchtvaartnota eind dit jaar door de Tweede Kamer is vastgesteld. Over de groeiplannen belegt het ministerie komende maandag nog een inloopbijeenkomst van 16 tot 19 uur in de Rai in Amsterdam. Informatie en aanmelden kan op www.luchtvaartindetoekomst.nl

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Dit bericht inspireerde mij tot het concipieren van de volgende truc:

Truc 30 – Tweede Kaagbaan

U weet, een brutaal mens heeft de halve wereld, maar superbrutaal kunt u ook zijn, door nog een nieuwe start- en landingsbaan aan te kondigen, de zgn. ‘Tweede Kaagbaan’.

De grondreservering was al voor u gemaakt en loopt nog door tot 2014, dus nu door zetten loont zeker de moeite.

Laat Van Nieuwenhuizen maar zeggen dat het nog niet vaststaat dat deze grondreservering gehandhaafd blijft, dat klinkt goed, maar u weet wel beter.

U kunt natuurlijk veel verzet verwachten, zowel van omwonenden als van klimaatactivisten. Niets van aantrekken is dus het devies, u heeft al vaker met dit bijltje gehakt. Piece of cake, toch?

Denk vooral niet aan de hel die gecreëerd zal worden voor het dorp Rijsenhout. Men woont nu eenmaal dicht bij onze luchthaven, zo goed voor onze economie, dat weet u als geen ander!’ En u kunt toekomstige bewoners laten tekenen dat ze niet meer mogen protesteren (zie Truc 15 – Monddood maken).

En slim is natuurlijk ook om door de provincie Noord-Holland een soort tegengas te geven door te vragen om het aantonen van nut en noodzaak door het ministerie. U kunt dan weer de kaart ‘economie’ (Truc 5 – Economie) trekken en het pleit is beslecht!

En laat iederen maar mekkeren, dat niemand met de dreiging van die baan iets in het gebied gaat ontwikkelen. Straks draaien die mekkeraars wel om als een blad aan een boom. We mogen toch zeker nog wel een centje verdienen in dit land, kom nou!

Mocht dit dan toch een stapje te ver zijn, dan is het wel een goede troefkaart in het doordrukken van de 40000 extra vluchten op Schiphol en niet te vergeten Lelystad Airport. De Rijsenhouters zullen u dan zeker steunen, al is men in Overijssel en Gelderland dan minder blij. Vergeet ook onze aandeelhouders van KLM niet, waaronder de Staat der Nederlanden!

Geplaatst door Jaap

Die Tweede Kaagbaan is er nog niet. Er zal een zeer zorgvuldig afwegingsproces aan voorafgaan, waarbij met de belangen van alle betrokkenen rekening zal worden gehouden. De omwonenden zullen alle gelegenheid krijgen om hun zienswijzen in te dienen, die uiteraard zeer serieus zullen worden genomen, zodat de eventuele ingebruikname van de Tweede Kaagbaan in balans met de omgeving zal plaatsvinden. En alleen als de hinder afneemt, dat is een keiharde voorwaarde.

Ik kan zo bij het ministerie van I & W aan de slag, zoals u ziet.....

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.