Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groei Schiphol zet leefbaarheid rondom het vliegveld onder druk

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 971 
|
 NPO radio 1 
me_vliegtuig_IMG_0364.jpg

Schiphol is enorm gegroeid in de afgelopen jaren. Daardoor komt de leefbaarheid in het gebied om het vliegveld onder druk te staan. Dakpannen vliegen van daken en de witte was die buiten hangt is binnen de kortste keren zwart. Robbert-Jan van Duijn, wethouder van de CDA van de gemeente Aalsmeer vind het mooi geweest. In De Nieuws BV vertelt hij wat er moet gebeuren om de balans terug te krijgen.

Waarom moet Schiphol eigenlijk blijven groeien?


Van Duijn: "Ik zat vorige week bij mensen die recht onder de Aalsmeerbaan wonen. Er was een zware dakpan van hun huis afgewaaid en door de glazen overkapping bij hun huis gevallen. Die wonen er al hun hele leven en ze zaten huilend aan de keukentafel, ze zeggen 'we zijn hier geboren en getogen, we hebben iets moois opgebouwd en willen niet weg maar het wordt zo langzamerhand te erg'."

En zo zijn er meer verhalen, zegt Van Duijn: "De klachten nemen enorm toe. Mensen zijn het zat. Ik krijg ontzettend veel mailtjes en telefoontjes en ze weten mij allemaal te vinden, maar ik wil graag dat de genen die erover gaan, de Minister en Kamerleden, dat die het ook horen."

500 vliegtuigen over je dak


Ooit was de relatie tussen Schiphol en de Aalsmeerders koek en ei. Maar door de enorme groei van het vliegveld is de balans zoek. Van Duijn: "De balans tussen de lusten en de lasten is doorgeslagen. Er zijn dagen dat er 500 vliegtuigen over je dak komen en dat is alleen nog maar de Aalsmeerbaan, er gaan nog twee banen over onze gemeente."

Van Duijn: "Schiphol is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dat zet de leefbaarheid in onze kern onder druk. Dus, of je nou wel of niet over groei praat, er moet nu al iets gebeuren om die balans terug te krijgen.

'Niet groeien om het groeien'


Jurgen Nobel, wethouder van de VVD in de gemeente Haarlemmermeer, beaamt dat er een aantal zaken zijn waaraan gewerkt moet worden: "Neem bijvoorbeeld de nachtvluchten. We vinden dat er minder nachtvluchten moeten zijn. Het grote verschil is alleen dat ik vanuit Haarlemmermeer zeg 'de luchthaven hoeft niet op slot'. Groei moet mogelijk zijn maar de luchthaven hoeft van mij niet per se te groeien."

Nobel: "Als op een gegeven moment de hub-functie in gevaar komt omdat selectieve groei niet mogelijk is, dat moeten we niet willen. Maar ik zeg ook dat het niet een doel op zich moet zijn om te groeien. Niemand wil groeien om het groeien."

Welzijn boven welvaart


Nobel maakt zich vooral zorgen dat de hub-functie in gevaar komt: "Het is niet zo dat er onbeperkt gegroeid moet worden. We vinden ook dat Lelystad open moet zodat die vluchten die economisch toegevoegde waarde hebben voor de regio er moeten komen. We hopen dus nog steeds dat het daar open gaat."

Van Duijn merkt dat de discussie snel over cijfers gaat: "Maar die doen geen recht aan wat mensen beleven die naast zo'n luchthaven wonen. Daarom heb ik ook gezegd, zet welzijn op plaats één. Welzijn boven welvaart. Bewoners zeggen ook 'Schiphol hoeft niet weg van ons, maar houd wel rekening met ons'."

Een Europees probleem


Op de korte termijn moet er dus wat veranderen wat Van Duijn betreft. Maar, volgens econoom Jaap Koelewijn ligt de oplossing van dit probleem niet alleen bij Nederland. Het is namelijk niet probleem dat alleen in Nederland speelt: "Luchtvaart is geen Nederlands probleem: het is een Europees probleem."

Koelewijn: "De toekomst van Schiphol is er eentje waarbij de vlieger, de passagier, betaalt voor de maatschappelijke kosten die hij maakt. CO2-uitstoot, overlast, milieuschade, fijnstof: dat zit niet in de prijzen. Nu kun je voor 100 euro naar Londen, zo'n ticket moet 250 euro kosten. Nederland moet niet denken in termen van transport en logistiek, dan moeten ze het adequaat prijzen. Maar dat moeten we niet alleen in Nederland aanpakken."

Beluister dit bericht op Radio 1.

Bekijk bericht op "NPO radio 1"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Het probleem is mondiaal, maar helaas willen de Chinezen en Indiers ons welvaartsniveau voordat ze erachter komen dat de leefbaarheid en het klimaat de dupe zijn. Helemaal ongelijk hebben ze hierin niet, want wij hebben dit ook bereikt. Ruimte om in Europa te groeien is er helemaal niet, maar dat zal men niet gaan toegeven. De roep om consensus zal de nodige maatregelen alleen maar vertragen.

Er is gewoon geen ruimte voor groei Schiphol en opening Lelystad. Daar komt men pas over 2-3 decennia achter.

Geplaatst door Hans Buurma

We moeten er met zijn allen hard tegenaan (en tegenin) om de schadelijke, onnodige en onmogelijke groei te stoppen. Luister naar B&W Aalsmeer, en weerspreek dat van Haarlemmermeer. Laat de coalitie in de provincie weten dat ze met hun zgn matige groei de leefomgeving en het klimaat mateloos verpesten. Wat heb je aan zo'n provinciebestuur? Het netwerk van Schiphol is het grootste van Europa en bevat tal van bestemmingen die Nederland als handelsland helemaal niet nodig heeft. Door opschoning en optimaal gebruik van het netwerk kan Schiphol nog jaren goed functioneren zonder 1 extra vliegbeweging, misscien zelfs met minder verkeer.

Geplaatst door J

Wij wonen in Gouda en ik heb hetzelfde gevoel. De overlast neemt dagelijks toe. Groei ten koste van alles. Je ziet het in alle sectoren. Het is een bepaald geloof op de opleidingen waar alle high potentials vandaan komen. Race to the bottom ten koste van baanzekerheid, milieu, leefbaarheid. Zaken die niet in een economisch model zijn te plotten.

Stop met die goedkope vakantiereizen. Vraag de echte prijs. Stop met subsidie namens de overheid. Verhoog de kerosineprijs. Het wordt onhoudbaar.

Stop met de verheerlijking van schiphol als organisatie. Berichten als , schiphol vangt vandaag zoveel toeristen op, een record. Of harde wind zorgt op schiphol voor overlast...

Gr Joost

Geplaatst door anoniem1

Ja,
of:schiphol onbereikbaar vanwege problemen op spoor. Dat er duizenden mensen niet naar hun werk konden is het vermelden niet waard maar dat Schiphol lastig bereikbaar was dat is dan natuurlijk breaking news.
Er is overigens maar een krant en pers combinatie die Schiphol verheerlijkt en dat is de TMG.

Luchtvaart beleid is mooit study case voor scriptie politicology. Hoe het toch kan dat in een democratie besluiten worden genomen die niet door de meerderheid gedragen worden. Ook de vvd-ers en de cda-ers zijn tegen zodra ze er zelf in zitten en zien hoe absurd het is geworden.
De balans is zoek,word vanuit het hele land aangegeven,men kan niet doen alsof men het niet weet. Maar toch gaat men door,hoe kan dat nu? is dat een falen van de democratie?

Geplaatst door anoniem1

En het is niet alleen de groei. Een grote meerderheid in Nederland vind het absurd dat overheid vliegen stimuleert met belasting voordelen terwijl heel veel andere vormen van vervoer die minder vervuilend zijn wel belast worden, Er is echt vrijwel niemand die dit begrijpt en het ermee eens is. Maar toch verandert het niet,op een of andere manier komt het niet door bij de politiek in den haag.
Er zit een onzichtbare laag tussen de kiezer en de politiek.

Geplaatst door Hans Buurma

Die laag heet de lobby van de luchtvaartsector

Geplaatst door Arnold

Misschien kan meneer Nobel vragen of ze de Buitenvelderdbaan richting Hoofddorp en de Aalsmeerbaan richting Badhoevedorp kunnen gaan gebruiken.
Die twee banen komen mooi over de haarlemmermeer.
Kunnen ze daarna fijn in de haarlemmermeer de discussie over schiphol en overlast voeren.

Geplaatst door JeeWee

Schiphol haalt soms zo het bloed onder de nagels vandaan, dat ik denk dat er keiharde dakpanacties, lawaaiacties of stankacties nodig zijn op de luchthaven zelf. Vroeger werd er nog wel eens op deze manier actie gevoerd. Nu laat men zich braaf in de maling nemen, door bedrijven met te veel macht, slijmerige politici met nonsens ideologie, en alles wat daar allemaal nog rond om heen hangt. We zijn veel te braaf tegenwoordig, dat is op zich goed. Asociaal gedrag is bij bedrijfsleven nog steeds niet uitgebannen.

Geplaatst door Bob

U heeft helemaal gelijk JeeWee, maar dit heeft alleen zin als het om grote aantallen mensen gaat en niet slechts enkele honderden, dat zet geen zoden aan de dijk.

Straks met Lelystad erbij zal het aantal woedende mensen geheid toenemen!!!

Helaas blijven de leugens doorgaan (ook in andere landen, denk aan Heathrow met de 3e baan).

De temperaturen zullen blijven oplopen, maar nog te weinig mensen zien het verband of als ze het wel zien weigeren er nog langer aan mee te werken.

Maar het verzet zal toch toenemen!

Geplaatst door Marc

Vandaag zei iemand tegen mij waarom je geen andere beschavingen in het heelal vind? Komt omdat we onszelf vernietigen. Als de grondstoffen op zijn, eindigt ons leven op deze planeet? Recyclen lijkt heel milieuvriendelijk, maar er is heel veel energie voor nodig.

Opwarming van de planeet, Gevaren en oplossingen

“Cora, even opletten”

Draagvlak, een probleem:
2019 is het jaar van de klimaatmarsen, en Schiphol groeit? Voor elke oplossing zijn er altijd wel 10 mitsen en maren. Resultaat, de vervuiler (Schiphol) betaald niet. De burgers wel!!!

Gevaar:
10% van de Chinezen heeft nog maar een paspoort. Wat als… India en Afrika komen er ook nog aan.

Hoe dan???
We bouwen elk jaar 60.000 woningen, en er komen 90.000 mensen bij. Hoe dan?

De oplossingen (wereldwijd)
1. Energietransitie: Vanuit de kust, in de zeeën grote lange pieren (bijv 30km lang) aanbrengen met geïntegreerde turbines welke door getijden stromen worden aangedreven. Je hebt dus altijd de beschikking over heel veel energie waarmee je met gemak alle huishoudens van stroom kan voorzien.
2. Het planten van 1 biljoen bomen is de beste manier om de opwarming van de aarde tegen te gaan. 27cent per boom. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er tegenstanders zijn.
3. Luchthaven in zee met een snelle (magneet)verbinding er naartoe. Er komen enorme gebieden bouwgrond vrij. https://youtu.be/AQcfOG4mpak
4. De allerbeste directe oplossing welke leidt tot een onmiddellijk positief effect: Minder vliegen!!!