Platform Vlieghinder Kennemerland
 

“Groei Schiphol kan niet, want geen minister kan van vierde baan-regel af”

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 657 
|
 NHnieuws 
hv_vliegtuig_0296.jpeg

HAARLEMMERMEER -Kees van Oijk maakt zich weinig zorgen over de toename van het aantal vluchten rond Schiphol tot 540.000 in 2023. In de onlangs gepubliceerde milieueffectrapportage (MER) staat dat de luchthaven kan groeien, maar volgens Van Oijk is dat onmogelijk vanwege allerlei milieuregels die dan eerst ruim baan moeten maken. "Dat krijgt geen minister voor elkaar."

De Zwanenburgse huisarts strijdt al sinds het begin van zijn carrière tegen de uitbreiding van Schiphol. Volgens hem zien mensen die de MER hebben ingezien een aantal details over het hoofd. "Dat de grens van het aantal vluchten van en naar Schiphol nu op 500.000 is vastgesteld, heeft alles te maken met de vierde baan-regel", legt Van Oijk uit. "Schiphol kan alleen met 40.000 vluchten groeien, als die regel wordt geschrapt."

Maar dat is volgens de huisarts "onbespreekbaar". "Wordt die regel, die is ingevoerd ter bescherming van het gebied rond de luchthaven, geschrapt, dan worden er namelijk allemaal milieuregels overschreden. Wil een minister die alleen aan de groei van Schiphol denkt de vierde baan-regel dus kwijt, dan moet hij of zij de regels overtreden."

Dat Van Oijk zich geen zorgen maakt over de MER, betekent niet dat het wel meevalt met de hinder. "Soms komen hier 38 toestellen per uur overvliegen. Op een afstand van anderhalve meter kun je elkaar dan 38 keer per uur driekwart minuut niet verstaan. Gelukkig zijn er ook rustperiodes waarin er veel minder toestellen overkomen. Maar als het er meer zouden worden, is dat dieptreurig."

Van Oijk staat niet alleen in zijn standpunt over de MER. Greta Holtrop uit Aalsmeer laat aan NH Nieuws weten: "Wij volgen de ontwikkelingen en zijn net als een aantal deskundigen, zeer sceptisch over de MER. Hij staat vol met slechte onderbouwingen en twijfelachtige rapportages. De indruk is dat er naar een uitkomst is toegewerkt die gunstig is voor Schiphol. De bewoners van Aalsmeer en omgeving zijn zeer verontrust over de toekomst met de mogelijke toename van de grensoverschrijdende geluidsoverlast als de uitbreiding doorgaat."

Bekijk bericht op "NHnieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Klaar uit Oegstgeest

Zijn de uitspraken van deze heer Oijk nog wel te vertrouwen?
In het NOS journaal van 29-11 beweert hij doodleuk dat een groei van 25.000 tot de mogelijkheden behoort.
Kan de heer Oijk uitleggen hoe deze uitspraken zich verhouden tot zijn stelling "groei kan niet?"?

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Ik heb me daar ook over verbaasd, het moet MINDER worden en niet meer.

De WHO stelt als grens 45 dB(A) Lden om gezondheidsschade te voorkomen, daar zit praktisch heel Noord-Holland boven.

In de onderhandelingen moeten omwonenden zich harder opstellen en uitspelen tegenover elkaar moet worden voorkomen, vergelijk het maar met Artikel 5 van de NAVO, een aanval op een van ons is een aanval op ons allen!

Geplaatst door anoniem1

4e baanregel is al een keer eenzijdig verruimd ten voordele van Schiphol.
Destijds met instemming van de ors want anders zou alders akkoord worden opgezegd en 2e kaagbaan volgen. Aldus de vertegenwoordigers van de sector destijds.
Laten we hopen dat het dit keer anders is.

Geplaatst door Gerard