Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groei Schiphol dupeert Leidse regio

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 106 
|
 leidschdagblad.nl - 08-01-2019 
Bewoners_logo_2x.png

Door Ruud Sep

LEIDEN - Het aantal mensen in de regio dat ernstige hinder ondervindt van overvliegende vliegtuigen neemt flink toe wanneer Schiphol zijn zin krijgt en het aantal vluchten tot 2030 met uiteindelijk 40.000 toeneemt. Maar wat gebeurt er daarna? Matt Poelmans, de regionale vertegenwoordiger in de Omgevingsraad Schiphol (ORS), vreest dat de plannen voor de Tweede Kaagbaan weer onder het stof vandaan worden gehaald. ,,En als dat gebeurt, zal de overlast in de regio meer dan verdubbelen.’’

Krijgt de luchthaven de ruimte om verder te groeien of gaat de boel de komende jaren op slot? De komende weken worden cruciaal in de discussie over de groei van Schiphol in de ORS, waar vertegenwoordigers van bewoners, gemeenten en provincies samen met Schiphol de spelregels bepalen voor het vliegveld. Schiphol zet in op groei, de overheden zitten goeddeels op de lijn van Amsterdam: geen groei tot 2023 en daarna eventueel een kleine groei onder strenge voorwaarden. Binnen de bewonersvertegenwoordigers wordt nog gediscussieerd over de keuze tussen een keihard nee tegen meer vluchten of aansluiting bij de Amsterdamse lijn.

Plofkip
Oegstgeestenaar Poelmans is op zich van de harde lijn. Wat hem betreft zijn er meer dan genoeg redenen om per direct een einde te maken aan de groei van Schiphol. Dan gaat het niet alleen om de hinder van overvliegende vliegtuigen, maar ook over de gevolgen voor het klimaat, het enorme aantal goedkope pretvluchten en de subsidiëring van het vliegverkeer door allerlei belastingvrijstellingen (,,Samen goed voor 2 miljard euro, net zoveel als de afschaffing van de dividendbelasting zou kosten’’), maar ook om veiligheid die in het geding komt wanneer het aantal vliegbewegingen nog verder toeneemt. ,,We moeten naar een afname van het aantal vluchten’’, vindt Poelmans. ,,We moeten de groei van de luchtvaart bestrijden net zoals de plofkip.’’

Maar de Oegstgeestenaar is ook een pragmaticus die weet dat je met alleen nee zeggen niet zo veel bereikt. En die ervan overtuigd is dat de Omgevingsraad ondanks alles de afgelopen jaren de groei van Schiphol enigszins in toom heeft weten te houden. ,,Schiphol is een Rupsje Nooitgenoeg. Een bedrijf met een commercieel belang dat voortdurend afspraken aan zijn laars lapt en de wet overtreedt. Maar als de Omgevingsraad Schiphol er niet was geweest, zouden de sluizen pas echt open zijn gegaan.’’

Omdat de kans bestaat dat een keihard nee tot gevolg zal hebben dat Schiphol het hele overleg opblaast, kiest de bewonersvertegenwoordiging als het aan Poelmans ligt voor de Amsterdamse opstelling, waarbij krimp van de luchtvaart wordt uitgesteld en Schiphol gedwongen wordt om zich aan harde afspraken te houden. Voor de regio is het volgens de voormalige wethouder van Oegstgeest heel belangrijk om Schiphol in toom te houden. Immers: als de luchthaven nog even doorgroeit, komt het moment snel naderbij dat er een extra landingsbaan bij moet komen.

Olifant
Voor die situatie staat al sinds 1998 een extra baan ingetekend parallel aan de Kaagbaan. ,,Die Tweede Kaagbaan is een beetje de olifant in de hoek van de kamer. Niemand wil erover praten. Ook ik krijg te horen: begin daar maar niet over, want juist dan gaat het gebeuren. En als die baan wordt aangelegd, dan krijg je hier in de regio twee keer zoveel vliegverkeer, dus twee keer zoveel hinder.’’

Voor de bewonersvertegenwoordiging in de ORS is uitbreiding van luchthaven Schiphol op de huidige plek echter onbespreekbaar. ,,Vandaar ons voorstel voor verplaatsing van banen naar zee. Daarover moet een principebesluit worden genomen zodra er onverhoopt sprake is van groei.’’

De olifant zal op een gegeven moment wel in de schijnwerpers komen te staan, verwacht Poelmans. ,,Als je het mij vraagt: ik verwacht dat we nu wel een akkoord zullen sluiten waarin wordt vastgelegd dat Schiphol tot 2023 niet mag groeien. Maar vanaf 2023 zal de discussie over de Tweede Kaagbaan in alle hevigheid losbarsten.’’

Bekijk bericht op "leidschdagblad.nl - 08-01-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Schiphol heeft zich nog nooit aan enige afspraak gehouden, dus waarom verwachten we dat dit nu wel gebeurt? Ook hebben ze niets voor omwonenden gedaan wat verdere groei rechtvaardigt.

Laten we eens ophouden deze leugens en bedrog te geloven, De maat is VOL!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.