Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Groei scheepvaart en luchtvaart vernietigt milieu-inspanning wegverkeer - UPDATE

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1532 
|
 krapuul.nl (12-12-2016) 
hv_overig_2712.jpeg

UPDATE - onderaan dit artikel de onderliggende studie van Transport & Environment

De verwachte aangroei van de scheepvaart en de luchtvaart in de komende 15 jaar zal bijna de helft van de verwachte vermindering van de luchtvervuiling door het wegverkeer in Europa tenietdoen tegen 2030. Dat blijkt uit een studie van Transport & Environment.

Alle maatregelen die nu al genomen zijn om het wegverkeer minder vervuilend te maken zullen tegen 2030 leiden tot een minder verbruik van 43 miljoen ton aardolie per jaar dan in 2010. De groei van de scheepvaart en de luchtvaart zal in diezelfde periode echter leiden tot een hoger verbruik van 19 miljoen ton aardolie per jaar. De groei in deze twee sectoren zal dus de leefmilieuwinsten van auto’s en vrachtwagens bijna voor de helft teniet doen.

“Vliegtuigen en schepen krijgen een vrijgeleide ten koste van de – op zich al ontoereikende – inspanningen van het transport over land”, zegt Bill Hemmings van de studiegroep Transport&Environment (T&E). “Dat is niet alleen oneerlijk, maar ook een drempel voor Europa om de doelstellingen van het klimaatakkoord COP21 van Parijs)te halen. Regeringen moeten opnieuw nadenken, scheepvaart opnemen in hun emissiehandel en de maatregelen voor de luchtvaart verstrengen (is lees hier ).”


Met dank aan @Wobbe onderstaand de onderliggende studie van Transport & Environment.

1. Lees hier
2. Lees hier
3. Lees hier

Bekijk bericht op "krapuul.nl (12-12-2016)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Inderdaad de rode diesel in grote scheepsmotoren zijn b.v. voor stadjes langs de Nieuwe Waterweg een ernstige bron van fijnstof vervuiling. Geen katalysator op de uitlaat. Wereldwijd verontreinigt de pluim van schepen het oppervlaktewater in oceanen en meren. De gevolgen zijn nog niet goed geëvalueerd, maar de roet schade op de aquatische flora/fauna is wel vastgesteld. De scheepvaart moet aangepast worden, men experimenteert al met electrische motoren maar die zijn niet zo krachtig als diesel.
De luchtvaart is een andere zaak. Deze sterk groeiende sector draagt in 2040 voor ca. 20% bij aan de CO2 uitstoot. Nu is dat "nog" 5%. Maar zoals ik eerder schreef maakt de wetenschap zich ernstig zorgen over de NOx en CO2 vervuiling op 10.000 m kruishoogte. De atmosfeer is daar 200x dunner en tussen tropo- en stratosfeer vindt weinig uitwisseling van gassen plaats. M.a.w. deze uitstoot blijft daar gevangen. De CO2 kan daar veel sterker broeikassen dan op NAP. NOx is gevaarlijk ivm de reactie met de beschermende ozonlaag. Die breekt dan af.
Drastische maatregelen zijn nodig, maar helaas de gevestigde politieke en economische orde zal niet snel buigen. En het verwende doorsnee volk zal wel gaan klagen. We zitten nog opgescheept met een generatie groeiverslaafden. Pas wanneer bewuste burgers dit establishment weten buiten te sluiten kunnen we gaan aanpakken. Dit betekent begin bij jezelf en vorm een voorbeeld voor anderen. Beweeg, koop en geniet lokaal. Laat de auto meer staan, vlieg als het kan helemaal niet meer. En cruisen met de hotelboten is dan helemaal uit den boze. Neem dan de trein of HSL. Die worden steeds meer gevoed door echte groene stroom. Je hoeft geen accountant buiten dienst te zijn om te begrijpen dat het huidige fossiele groeimodel onhoudbaar is.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Als het aan Kamp ligt, pakken we in 2050 ook vaker de fiets, rijden vrachtwagens op biobrandstof en vliegen vliegtuigen op schonere kerosine. Wat weet minister Kamp over "schonere kerosine" wat wij nog niet weten?

Geplaatst door anoniem

Het roer moet om,en dat betekend stemmen op een niet traditionele partij.
Sommige mensen hier worden boos als ik kritiek heb op de pvda,de waarheid doet pijn. Wat heeft de pvda afgelopen 4 jaar gedaan voor het mileu,behalve het uitstellen van het broodnodige onderzoek met 3 jaar?

Ik zou beginnen met de luchtvaar,en niet de scheepvaart. De scheepvaart is essentieel voor de handel en de wereld economie,het is de meest efficiente vorm van transport (veel efficienter dan het spoor) De luchtvaart is dat niet.

Geplaatst door anoniem

Maar goed,op wereld schaal ziet het er voor het mileu niet goed uit voor de komende decennia. Daar verandert een windmolen of zonnepaneel meer of minder in Nederland niks aan. China nu en straks ook india (met kolen!) laten zich niet stoppen in hun ontwikkeling en daarmee vergeleken valt elke inspanning hier volkomen in het niet. Het enige wat we kunnen doen is proberen het milieu lokaal te verbeteren en daar zijn in Nederland gelukkig bijzonder veel mogelijkheden voor. Nederland heeft de veruit slechtste lucht kwaliteit van Europa dus de ruimte voor verbetering lijkt bijzonder groot. Moeten we wel wat onderzoek doen,liever vandaag dan morgen. (al kan iedereen aanvoelen dat de luchtvaart hier een van de grootste boosdoeners is,ook zonder onderzoek)