Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Groei Rotterdam The Hague Airport zet door

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1040 
|
 ad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0463.jpg

Door: Ilah Rubio

Nooit eerder vlogen zoveel mensen vanaf Rotterdam The Hague Airport als dit jaar. De regionale luchthaven verwerkte in 2014 zo'n 1,7 miljoen reizigers, meldt de directie. Een groei van 5,5 procent. 'En er is vraag naar meer bestemmingen.'

Rotterdam The Hague Airport is de laatste jaren enorm gegroeid. Met de groei van het aantal bestemmingen, nam ook het aantal passagiers in zes jaar tijd toe, van 1 miljoen naar 1,7 miljoen. De regionale luchthaven is daarmee het op twee na grootste vliegveld van Nederland. Dat is opmerkelijk omdat de luchthaven aan allerlei geluidsnormen moet voldoen en er 's nachts niet mag worden gevlogen.

Londen
Toch komen er elk jaar meer reizigers bij. Dit jaar wordt de groei volgens directiewoordvoerder Desiree Breedveld onder meer veroorzaakt door meer vluchten op Londen. Dat gebeurt ook met grotere vliegtuigen. Ook de komst van Turkish Airlines, die nu dagelijks vanaf Rotterdam naar Istanboel vliegt, heeft voor een flinke groei van het aantal reizigers gezorgd, vertelt ze.

Dat steeds meer mensen kiezen voor Rotterdam The Hague Airport - dat bijna jaarlijks een Zoover Award krijgt van reizigers vanwege de snelle incheckmogelijkheden en het reisgemak - stemt Breedveld tevreden. Vanuit Rotterdam kan tegenwoordig naar bijna alle grote Europese steden worden gevlogen.

Blinke vlekken
De rek is er echter nog lang niet uit, benadrukt de luchthaven. ,,Er zijn nog altijd blinde vlekken op de kaart.'' De directie zou bijvoorbeeld ook graag meer Scandinavische bestemmingen willen toevoegen aan het aanbod. ,,Daar is gewoon vraag naar. Maar het is lastig om dat met de huidige capaciteit te realiseren.''

Om die reden ligt er nu een verzoek bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu om flink uit te kunnen breiden. De luchthaven wil er het liefst nog tien tot vijftien bestemmingen bij. Het jaarlijks aantal reizigers zou dan groeien naar 2,5 miljoen. Dat kan echter alleen als hier voldoende draagvlak voor is in de omringende gemeenten.

Comfort
Om het groeiend aantal reizigers te kunnen verwerken, is de terminal op een aantal plekken aangepast. Zo is er meer ruimte in de hal waar mensen inchecken en langs de beveiliging moeten. Ook wordt op dit moment het panoramaterras, waar familie en vrienden reizigers uit kunnen zwaaien, uitgebreid. ,,Mensen kiezen voor Rotterdam vanwege het gemak en het comfort. Er is ons alles aan gelegen om dat zo te houden.''

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Rob

Dit geeft maar weer eens aan dat een Hub helemaal niet nodig is om voldoende internationale verbindingen te hebben. Oftewel, de Nederlandse economie kan prima functioneren met Schiphol zonder transferpassagiers.