Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groei MAA betekent het failliet van het toerisme

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 228 
|
 1Limburg 
hv_natuur_1815.jpeg

Mocht het aantal vluchten van en naar Maastricht Aachen Airport in de toekomst groeien, dan betekent dat het failliet van de Zuid-Limburgse toeristensector.

Dat laat Anya Niewierra, algemeen directeur van de Zuid-Limburgse VVV, aan L1 weten.

Volgens haar komen toeristen naar Limburg voor stilte en rust. Met mogelijk 30.000 extra vliegbewegingen vanaf MAA zal dat pluspunt wegvallen voor de Limburgse toeristensector.

Heuvelland


Vooral de gemeenten in het Heuvelland zullen de dupe zijn. "De vluchten zullen vooral plaatsvinden boven Valkenburg aan de Geul, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals. Daar overnachten jaarlijks 3,8 miljoen toeristen van de in totaal 6 miljoen mensen die onze streek bezoeken", aldus Niewierra.

Luchtvaartnota


Hoewel het nog helemaal niet vaststaat dat MAA het aantal vluchten mag uitbreiden, is de VVV-directeur beducht voor de plannen uit Den Haag. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) bereidt een nieuwe Luchtvaartnota voor met plannen voor de toekomst van de regionale luchthavens en Schiphol.

Volledige baan


Een van de mogelijke scenario's is de groei van MAA waarbij het aantal vliegbewegingen tot 2050 mag verdubbelen van 15.000 vliegbewegingen naar 30.000. Grote (vracht)vliegtuigen zouden alleen tussen 2:00 en 5:00 in de nacht niet landen en opstijgen. Ook de volledige baan van 2750 meter zal dan worden gebruikt.

Topsector


Niewierra kan zich niet voorstellen dat het provinciebestuur akkoord zou gaan met een dergelijke keuze van het ministerie van Infrastructuur. "Het provinciebestuur heeft ons hoog zitten. We zijn een topsector in Zuid-Limburg. Ik ga er vanuit dat onze belangen ferm zullen worden verdedigd door het Gouvernement."

'Niets op papier'


Martijn Evers van We Love MAA denkt niet dat het sombere toekomstbeeld van de VVV Zuid-Limburg uit zal komen. "Er staat nog niets op papier. Het gaat slechts om een eerste verkenning. Alle opties zijn nog in beeld, maar ik denk dat nachtvluchten uitgesloten zijn. Er is nu veel draagvlak voor MAA en dat zal met een langere openstelling van het vliegveld verdwijnen."

Vergezocht


Volgens We Love MAA staat helemaal niet vast dat het vliegveld bij Beek een rem kan zijn op het toerisme in Zuid-Limburg. Evers: "Dat argument vind ik vergezocht. De toeristensector laat nog steeds groeiende cijfers zien. MAA heeft daar geen of nauwelijks invloed op."

Bekijk bericht op "1Limburg"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Annelie

Ik was in Valkenburg in een hotel twee jaar geleden en er stegen in het prachtige groen ineens hele vieze gigantische monsters op. Ik ga daar om die reden dus niet meer heen. Ik weet zeker dat het prachtige Linburg hier zwaar onder gaat lijden. En wat wordt er vervoerd? Plastic prullaria voor 1 € bij de action. Met mens is gek geworden, om miljoen jaar oude landschappen zo snel willens en wetens te vernietigen omwille van een paar centen.
Ik woon in Amstelveen, niet te doen hier. Huis gaat deze week nog in de verkoop. Ik vind de economische groei geen noodzakelijkheid maar een ziekte

Geplaatst door Michel

Afgelopen hemelvaart in Epen mogen vertoeven, ga er niet meer heen. Het is daar niet alleen Maastricht maar ook het vliegveld bij Luik wat daar vliegt.
Jammer dat het oudste stukje NL (Carboon) daar zo verpest wordt........

Het zijn daar niet alleen die vliegende klimaatslopers die verpesten maar ook de ontelbare motoren met open uitlaten die daar zg toeren.
Jammer van dat hele mooie stukje Limburg.

Geplaatst door Frans

Ben jarenlang voor een weekfietsen naar Limburg gegaan. Stond dan op de camping in Schin op Geul. Twee jaar geleden voor het laatst gegaan. Geen zin meer aan die rotherrie van die vliegtuigen van MAA. Totale uitverkoop van het toerisme in het prachtige Limburg.

Moet van de VVD: omwille van de economie rust en stilte verkloten!

Geplaatst door Aanton

Frans, volgens mij moet die laatste zin andersom:

"omwille van de luchtvaart de economie verkloten"

die 3,8 miljoen overnachtingen per jaar is een wezenlijk stuk economie, die extra vluchten duidelijk niet (dat is gesubsidieerde overlastgevende gebakken lucht).

Geplaatst door Peter

Dat de verdubbeling wordt toegewezen is 100% zeker.
Dit is namelijk wat onze ultra rechtse politici en kiezers massaal willen.
Waarschijnlijk gaat het echter niet heel lang duren, de crisis staat voor de deur en dit is de Big One.
Luchtvaart is al aan imploderen. KLM koers is bijna gehalveerd sinds Den Haag uw en mijn geld voor honderden miljoenen heeft verspild aan dit rotbedrijf. En het gaat straks nog heel veel lager.
Ik hoop dat er ooit nog politici berecht zullen worden voor deze misdaad.

Geplaatst door Nederbelgen

Niet alleen (Zuid) Limburg wordt door die gigantische donderende kerosine bommen geteisterd !
Denkt u dat de aangrenzende Ardennen, Belgische- en Duitse Eifel,
de Hoge Venen gespaard worden ?
Luik, Maastricht, Keulen: uiterst laag vliegen want "wachtruimte" 'doe -nog-maar-een-rondje 'dag en nacht, van het almaar groeiend ondanks al overvol luchtruim !
Stop de vlieg-tuig terreur !!!!