Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Groei Europese luchtvaart geremd door versnipperd luchtruim

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1000 
|
 nhd.nl 
hv_veiligheid_2285.jpeg

Door Frans van den Berg


SCHIPHOL - De groei van de Europese luchtvaart, vijftig procent meer vluchten in 2035, wordt afgeremd door het versnipperde luchtruim en capaciteitstekorten op luchthavens.

Dat blijkt uit de Europese luchtvaartstrategie die de Europese Commissie maandagmiddag heeft gepresenteerd. Al jaren wordt geprobeerd om te komen tot één Europees luchtruim te komen, maar veel landen willen het gezag over hun luchtruim niet over te dragen.

Ook militaire oefenterreinen en verzet van luchtverkeersleiders in bepaalde landen, blokkeren tot nu toe die aanpassing. Door het versnipperde beleid kunnen toestellen niet in één lijn vliegen en moet per land op een andere organisatie worden overgeschakeld. Dat kost jaarlijks vijf miljard euro.

,,Maar wanneer die problemen tegen 2035 niet zijn opgelost en de capaciteit van luchthaven niet wordt opgeheven, kan dat ons 818.000 banen kosten'', waarschuwt de commissie, die bereid is jaarlijks 430 miljoen euro te investeren in het Sesar-project voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim.

Groei

De commissie ziet juist voor de Europese luchtvaart grote kansen. ,,We moeten nieuwe groeimarkten aanboren. Dat kan door nieuwe buitenlandse luchtvaartovereenkomsten te sluiten met belangrijke landen en regio's. Een sterke, op de buitenwereld gerichte luchtvaartsector biedt goedkopere vluchten naar nog meer bestemmingen. Dat is goed voor bedrijven en burgers.''

Dat betekent wel dat de Europese Unie met andere landen wil onderhandelen over luchtvaartverdragen en de voorwaarden. Tot nu toe hebben de meeste landen zelf overeenkomsten met landen buiten Europa.

,,Dat gaat nog een grote uitdaging worden. Landen moeten die bevoegdheden dan overdragen aan de Europese Unie én je moet samen een aanpak hebben voor die onderhandelingen'', voorziet Wim van de Camp, die namens het CDA in het Europees Parlement zit en actief is op dit dossier.

Emirates

Met name nieuwe onderhandelingen met de maatschappijen uit de Golfstaten (Emirates, Qatar en Etihad) wordt spannend. Veel Europese maatschappijen beschuldigen vooral Emirates van ongeoorloofde staatssteun via leningen, lage luchthaventarieven en goedkope kerosine. Met een snel groeiende vloot worden steeds meer passagiers weggezogen, die op Dubai overstappen op andere vluchten. ,,Maar maatschappijen als Emirates lopen hier in Brussel ook de deur plat om aan te tonen dat van staatssteun geen sprake is'', benadrukt Van de Camp het lastige in de discussie.

,,Een ander punt van zorg blijven de salarissen die buiten Europa worden betaald. Chinees personeel is veel goedkoper, al stijgen daar de salarissen wel razendsnel. Maar voor het salaris van één Nederlandse piloot, heb je ook twee piloten uit Thailand. Daar zullen ook verschuivingen moeten komen'', meent Van de Camp, die overigens blij is dat er nu een beleidsstuk ligt. ,,Een gezamenlijk visie is al bijzonder als je ziet hoe fel de onderlinge concurrentie is tussen Europese maatschappijen. We moeten dit plan zien als een aanzet die de komende maanden verder moet worden uitgewerkt.''

Die eerste vervolgstap is op 20 en 21 januari wanneer tijdens het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie een luchtvaarttop wordt gehouden van de Europese ministers op Schiphol.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht