Groei Airport: weeg ook de klimaatschade mee
OPINIE - Nu de Milieu Effect Rapportage van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) opnieuw moet worden berekend, betoogt Femke Sleegers van Den Haag Fossielvrij dat de klimaatschade van RTHA moet worden meegewogen in de beslissing of de luchthaven mag groeien.
Juist nu er meer discussie is over de schade door de luchtvaart, pakken mensen vaker het vliegtuig. Het is alsof iedereen voelt dat er een moment komt dat de schade van de luchtvaart wel wordt doorberekend in de prijs van de tickets.
Ik ken mensen die zeggen dat ze nog even gauw naar de gletsjer in Chili willen... ,,voordat ie weg is." Dat hun vakantie het smelten versnelt, weten ze. Ze strepen het weg tegen de mogelijkheid om de natuurpracht met eigen ogen te zien. Nu het nog kan.
Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen spelen in op de aanzwellende reislust en wakkeren die aan. Ze willen allemaal groeien. Ook Rotterdam The Hague Airport. Gelukkig liggen de groeiplannen van RTHA voorlopig in de ijskast. De Milieu Effect Rapportage (MER) moet opnieuw naar de tekentafel omdat er mogelijk gerommeld is met de berekeningen.
Effect
In de MER staat tot in detail wat het effect is van groei van de luchthaven op de omgeving. Zo is berekend dat het autoverkeer richting de luchthaven toeneemt en wat dat betekent voor de stikstofdepositie in de leefomgeving van de nauwe korfslak. Die details geven de schijn van nauwkeurigheid. Want wie goed leest, ziet dat er in de MER iets cruciaals ontbreekt: de klimaatschade van de luchtvaart op onze eigen leefomgeving.
De kranten staan vol over zonnepanelen, over isoleren van woningen, over korter douchen, consuminderen. Iedereen moet z'n CO2-uitstoot drastisch beperken.
Iedereen, behalve de luchtvaart. De luchtvaart mag broeikasgassen uitstoten zoveel als het wil. Ook al staat elk retourticket Londen-New York gelijk aan het verlies van 3 vierkante meter poolkap.
Als de CO2-uitstoot van RTHA wel een factor was geweest, hoefde de MER niet opnieuw berekend te worden. Als je de doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs serieus neemt, had een kind je kunnen ver-tellen dat de luchtvaart niet meer kan groeien. Dan kun je alleen tot de conclusie komen dat de luchtvaart moet krimpen.
Schade
Wanneer begrijpen de beslissers van Nederland dat het klimaatakkoord niet het zoveelste verdrag is in de serie 'regels zijn er om gebroken te worden'. Het klimaatakkoord is niet bedacht met het doel iets van ons af te nemen, zoals verre vakanties. 'Parijs' is er om iets te behouden. Onze leefomgeving. Ons leven.
Ja, bereken de Milieu Effect Rapportage van RTHA vooral opnieuw. Maar weeg dan ook eindelijk de CO2-uitstoot en klimaatschade van de luchthaven mee.
Femke Sleegers, Den Haag Fossielvrij.
Iedereen moet z'n uitstoot drastisch beperken. Behalve de luchtvaart.
Geplaatst door M uit U
Ik raak mijn motivatie kwijt.....