Greenpeace eist openheid over staatssteun aan grote vervuiler KLM
Gang van zaken rondom staatssteun opgevraagd via Wet openbaarheid van bestuur
Amsterdam, 1 juli – Greenpeace eist via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) openheid over de staatssteun van 3,4 miljard aan grote vervuiler KLM. Met name het gebrek aan groene voorwaarden roept vragen op bij de milieuorganisatie. Het kabinet had de kans om echt doortastend klimaatbeleid door te voeren, maar heeft dit niet gedaan. Greenpeace wil weten hoe dat kan.
“Er gaat heel veel belastinggeld naar een vervuilende industrie, zonder dat er duidelijke voorwaarden zijn gesteld. De ‘duurzame’ eisen waar minister Cora van Nieuwenhuizen mee pronkt, zijn eerder al eens toegezegd en niet nagekomen door de luchtvaart. Bovendien zijn deze bij lange na niet genoeg om in lijn te komen met het Klimaatakkoord van Parijs. De voorwaarden zijn zo vaag, dat wij willen weten wat er precies is afgesproken en hoe dit tot stand is gekomen,” aldus Faiza Oulahsen hoofd klimaat en energie bij Greenpeace.
Staatssteun KLM is niet ‘groen en eerlijk’
Redenen om kritisch te zijn op de staatssteun aan KLM zijn er genoeg. Vliegen heeft een negatief effect op mens, natuur en klimaat. Ook wordt de luchtvaart vaak uitgezonderd van regels die voor andere sectoren wel gelden. Zo wordt er geen belasting betaald over tickets en kerosine, opereren vliegvelden zonder natuurvergunning en worden omwonenden uit hun slaap gehouden door duizenden nachtvluchten. Oulahsen: “Schiphol brengt ons enorme hoeveelheden lawaai, fijnstof, stikstof en CO2. Met KLM als hofleverancier van deze vervuiling. De overheid committeert zich via deze staatssteun aan deze vervuiling. Het kabinet had kunnen kiezen voor groen en eerlijk herstel, zoals ook De Nederlandse Bank adviseert (Lees Hier), maar besluit duidelijk anders. Via dit Wob-verzoek hopen wij de onderste steen boven te krijgen over hoe dit zover heeft kunnen komen.”
De boterzachte ‘klimaatvoorwaarden’ die aan KLM zijn gesteld, zijn wederom een voorbeeld van de uitzonderingspositie van de luchtvaart. Zo wordt de totale uitstoot van de sector niet aangepakt met de CO2-reductie per kilometer en wordt 2005 als basisjaar aangehouden in plaats van het gebruikelijke jaar 1990.
“Geen poen, zonder groen”
Greenpeace roept de overheid al langer op om te investeren in groene en eerlijke plannen. Eerder werd er onder het mom “Geen poen zonder groen”, actie gevoerd op de Aalsmeerbaan tussen de geparkeerde KLM-toestellen. Een petitie van Greenpeace, waarin het kabinet wordt opgeroepen om de crisis-miljarden groen en eerlijk in te zetten, is al bijna 75.000 keer ondertekend. Bekijk bericht op "greenpeace.org"
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
Wat betreft geluidshinder, er zijn mensen die menen, dat de keuze voor de geluidsmaat Lden met de (m.i. te hoge) grenswaarden een gepasseerd station is (zie eerdere discussie op dit platvorm). Maar moet je foute wetgeving uit het verleden ook blijven accepteren in de toekomst?
Ik vind van niet, met voortschrijdend inzicht wordt duidelijk, dat geluidshinder een steeds groter probleem is in onze samenleving. Vergelijk het eens met roken, na lang erop gewezen te zijn vanuit de medische wereld, dat het zeer schadelijk is, heeft men uiteindelijk, maar wel erg laat, de regels hiervoor aangepast!
Het is wel degelijk een taak voor de overheid om een gezond leefklimaat te waarborgen. De oproep van Greenpeace is dan ook volkomen terecht!