Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gouda slaat alarm om nieuwe indeling luchtruim: ‘Mijn vrees: een snelweg van vliegtuigen boven ons’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1813 
|
 ad.nl - 18-02-2021 
oren_dicht.png

Door Stijn Tielemans

Het luchtruim wordt waarschijnlijk anders ingedeeld en dat doet bij Gouda alle alarmbellen rinkelen. Om problemen voor te zijn, komt de gemeente alvast in actie. Want die is er niet gerust op.

,,Er komt alleen maar meer onzekerheid bij. Dit kan een flinke achteruitgang zijn”, zegt wethouder Hilde Niezen. Hoewel het in de lucht door corona niet eerder zo stil was, sloeg Gouda het afgelopen jaar druk aan het melden over vliegtuigoverlast. Bij Bewonersaanspreekpunt Schiphol trokken 103 Gouwenaars aan de bel. In totaal 571 keer. De trend van aantal melders is bovendien een stijgende, volgens Niezen.

Daarom volgt de gemeente met argusogen het plan van het inmiddels demissionair kabinet om het luchtruim op de schop te gooien. Dat moet het voor piloten mogelijk maken om kortere, directe routes te nemen van en naar de luchthavens Schiphol, Rotterdam, Eindhoven. Zo moet de CO2-uitstoot beperkt worden.

Vliegtuigen die vanuit het zuidoosten aankomen, mogen Schiphol straks mogelijk vanuit een vierde punt naderen. Dat gaat Midden-Nederland merken, is de verwachting. Nu komen toestellen nog vanuit drie kanten het gebied boven de luchthaven binnen. Gouda is nu al de eerste stad die vakantiegangers op weg naar het zuiden door het kleine raampje onder zich zien. De twee officiële routes liggen weliswaar náást Gouda, maar in de praktijk ronken vliegtuigen meestal al óver de stad, stelt Niezen.

Dat de overlast in Gouda echt verandert, zien we niet terug. Daar hebben we grote zorgen over
Hilde Niezen, wethouder


Macht
En zij heeft niet de illusie dat dit anders wordt als het luchtruim op de schop gaat. Mede daarom klimt de gemeente in de pen om haar bezwaren te uiten. Ook al is het niet gezegd dat een nieuw kabinet het plan voortzet. Niezen: ,,Gouda is niet de enige van wie het ministerie post krijgt. Ik hoop op de macht van het grote getal.”

Piloten volgen de vaste landings- en vertrekroutes overdag nu al niet of maar voor een deel, stelt Niezen. ,,Er komt alleen maar meer onzekerheid bij. Dit kan een flinke achteruitgang zijn. We weten dat de overlast in zijn totaliteit moet afnemen. Maar wordt er straks meer over Gouda gevlogen of niet? Dat de overlast in Gouda echt verandert, zien we niet terug. Daar hebben we grote zorgen over. De routes die nu zijn bepaald, hebben we na veel overleg vastgesteld. Gaan die dan allemaal de prullenbak in?”

Ze zeggen: er wordt straks een zo direct mogelijke route gevlogen. Er liggen lijnen om Gouda heen, maar die zijn een paar seconden langer
Christiaan Quik (ChristenUnie)


Snelweg
Raadslid Christiaan Quik (ChristenUnie) heeft zich vastgebeten in het thema geluidshinder door de luchtvaart. ,,Mijn grootste vrees is dat Gouda door de herziening van het luchtruim een snelweg van vliegtuigen boven zich krijgt. De stad ligt heel strategisch voor vluchten naar het zuiden. Ze zeggen: er wordt straks een zo direct mogelijke route gevlogen. Er liggen lijnen om Gouda heen, maar die zijn een paar seconden langer. Dus is de kans groot dat straks wordt gezegd: vlieg in rechte lijn naar het volgende oriëntatiepunt in de lucht. Over Gouda heen. Daarmee concentreer je de overlast.”

Het idee is om in de nieuwe situatie sneller te stijgen en te dalen, stelt Quik. ,,Hoger vliegen wordt als oplossing gegeven voor geluidshinder. Terwijl eerder werd gezegd toen het specifiek ging over de hinder die Gouda ervaart: dat heeft helemaal geen zin. De regel is nu: boven 3000 voet mogen toestellen van hun route afwijken. Dat zou 6000 voet (1828 meter, red.) worden. Maar vliegtuigen gíngen al niet op 3000 voet draaien. Dat heeft totaal geen effect.”

Volgens de plannen heeft boven 6000 voet het beperken van CO2-uitstoot prioriteit en tot die hoogte het tegengaan van geluidshinder. Niezen: ,,Realiseert u zich hoe laag 1828 meter is boven een woonkern?”

Bekijk bericht op "ad.nl - 18-02-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim Perlee uit Castricum

En het bestuur van PVK, oorverdovend stil.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

@ Wim Perlee:

Het lijkt wachten op het moment dat het PVK bestuur aan de leden en ook via deze website laat weten welke Zienswijze Luchtruimherziening zij eigenlijk i.s.m. enige dorpsraden bij het ministerie ingediend hebben?


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Van alle steden is gouda de afgelopen jaren het hardst getroffen door de stijging van de overlast. Vooral door een grote toename van het parallel landen op de aalsmeerbaan en zwanenburg baan hetgeen een enorme overlast geeft in met name oost gouda en reeuwijk. Het is een gebied dat tot een aantal jaren terug vrijwel geen overlast had.

Dat de vaste routes steeds minder gevolgd worden klopt ook,vooral in het weekeinde (het militaire oefen gebied in zuid oost nederland is dan dicht) wijkt men steeds vaker af met veel meer onnodige overlast tot gevolg. Dat zie je overigens ook in de omgeving van utrecht. Het lijkt een voorbode te zijn voor de situatie na de herindeling.
Goed om te zien dat gouda in actie komt,ik heb er in het verleden een aantal jaar gewoond en voel mij nog steeds betrokken. Ik hoop dat meer gemeentes dit voorbeeld volgen.

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

Klopt. Er is geen stad in Nederland waarbij er altijd vliegtuigen overkomen; minstens 1 per 10 minuten. Al het stijgende verkeer naar t zuiden vliegt over Gouda, van alle banen. Dus wat voor wind of baangebruik: altijd over Gouda. Ga dr maar aan staan.. terwijl Gouda oost prachtige stiltegebieden heeft. Leefklimaat is hier daardoor n drama

Geplaatst door WL uit Alphen aan den Rijn

Net als Gouda ondervind ik in een dorp van Alphen aan den rijn hetzelfde: of ik naast de landingsbaan woon! Kunnen deze gemeentes hierin samen optrekken?

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

@wl: dat Gouda en Alphen ook binnen cluster groene hart. Alleen verschillende problematiek. Alphen last van landend verkeer kaagbaan, Gouda van aalsmeerbaan en alle startende verkeer. alphen valt in vergelijking Gouda erg mee zeker omdat je bij zuidelijke wind geen overlast hebt in alphen

Geplaatst door L. Wanders uit Hazerswoude-Rijndijk

@vliegtuigoverlast Gouda
Dank voor uw reactie. Ik heb er geen studie van gemaakt. U klinkt beter geïnformeerd.
Naar mijn idee heb ik in deze woonkern vooral last van het landen verkeer inderdaad. Wel voor meerdere banen dan alleen de kaag aan, volgens mij.
Men vliegt nl vanuit het oosten vaak laag (1500 ft) en ook vanuit het westen om te landen, de Oude Rijn volgend lijkt het.
Dan wordt er geland ws op de Kaagbaan èn ook op de Zwanenburgerbaan. Ze sluiten dan aan in de file langs de A4 naar laatstgenoemde baan.

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

@ L wanders: dag, klopt maar het is beide landend verkeer naar kaagbaan.

Geplaatst door Harmen Breedeveld uit Leiden

Ik moest lachen/ huilen om de reactie van dhr. of mevrouw Niezen in het artikel: "Realiseert u zich hoe laag 1828 meter is boven een woonkern?"

Ja, dat realiseer ik me goed. Dat is ongeveer drie keer hoger dan de laagstvliegende vliegtuigen boven Leiden.

Boven Leiden - het centrum van Leiden - hebben we geregeld toestellen op 625 meter hoog vliegen.

Bulderend op weg naar de Kaagbaan.

Vanaf Leiden zitten alle vliegtuigen op de aanvliegroute naar de Kaagbaan. En boven Leiden zitten zu dus al op die krankzinnig lage hoogte van 625 meter, 1000 meter, 1500 meter.

Het is waanzinnig hoe druk het is met vliegtuigen tegenwoordig, en dat in de Coronatijd.

Geregeld hoor ik elke drie minuten een vliegtuig voorbij komen.

Zodra de wind uit het noorden of oosten komt weet ik: vandaag wordt een slechte dag. Dan is het file boven Leiden.

Het is een nachtmerrie die nooit meer gaat verdwijnen. Want er wonen minder mensen onder de aanvliegroute naar de Kaagbaan.

Ik kwam hier wonen voordat de Kaagbaan de preferente landingsbaan was. In een tijd dat Schiphol ook veel kleiner was.

Ik hoop nu alleen nog dat ik Leiden kan verlaten. Ik weet dat het niet meer goed gaat komen.

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

@Harmen. Vluchten binnen Nederland voor luchtvaart terreur kan niet, want waar je ook komt,, er zal altijd een of meerdere routes over je heen gaan. Zo af en toe nog een plekje waar het rustig is (stil bestaat niet meer), maar voor je het weet wordt ook daar gevlogen. Zo ook in Noord Oost Nederland waar het militaire luchtruim is uitgebreid. Daar kunnen de mensen genieten van de pestherrie van de F35 (5x zoveel herrie als de F16) die met nog maar liefst 846 technische gebreken overvliegen.
De enige oplossing is veel minder vliegen. De publieke opinie steunt dit inmiddels in meerderheid. Die beweging zie je ook in de politiek. Behalve de VVD, PVV en FvD. Lekker onfris stelletje deze drie.

Geplaatst door Harmen Breedeveld uit Leiden

@12kwadraat

Ja, ik weet wat je bedoelt. Maar ik heb in Noorwegen gewerkt en denk erover om daar permanent naar te verhuizen.

Want eerlijk gezegd: Nederland wordt de komende dertig jaar alleen maar drukker en voller. Voor iemand zoals ik - single, met een beperkt inkomen, gevoelig voor geluid - is hier letterlijk en figuurlijk steeds minder plek. Het is mijn land niet meer.

De PVV en FvD ontbreekt het aan fundamenteel respect voor de waarde van elk mens. Daar zal ik nooit op stemmen.

De VVD? Zij zijn kil, en op de hand van het grote geld. Ik heb op meerdere niveaus met VVD-ers contact gehad over de geluidsoverlastgevolgen van hun eigen beslissingen, en telkens kwam er een kille reactie.

Zij zijn geen liberalen. Echte liberalen nemen verantwoordelijkheid voor de gevolgen van het eigen handelen, en proberen die gevolgen voor de ander goed te maken. Echte liberalen zien elk mens ook als waardig.

En dat was bij hen absoluut niet.

Geplaatst door Germa uit Hoorn

Stem vandaag dus voor een partij tegen laagvliegroute’s

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

@harmen: waar Niezen op doelt is 1825 bij STIJGEND verkeer. Ze doelt op de discussie afwijken vanaf 6000 voet en heeft dus niks te maken met uw punt van landend verkeer. Gouda heeft bij alle windrichtingen overlast, bij welke baan dan ook en heeft sinds 2016 bij noorden wind maar liefst twee landende lijnen; naar aalsmeerbaan (600 meter hoogte!) en zwanenburgbaan 900 meter. Het verkeer naar Zwanenburgb vloog voor 2016 nog over leiden. Ik durf de stelling aan dat gouda de enige plaats is in Nederland die echt elk uur Vd dag overlast heeft. Nooit een uur niks

Geplaatst door Harmen Breedeveld uit LEIDEN

@Vliegtuigoverlast Gouda

Ik kijk geregeld op de vliegbewegingen die weergegeven worden op BAS Schiphol. Als de wind uit het noorden komt, dan is de Kaagbaan de preferente landingsbaan.

https://bezoekbas.nl/

Ik zou u van harte aanraden om die beelden eens te bekijken en dan de hele regio in de gaten te houden. Doe dat zeg twee keer per uur gedurende een dag met noordenwind.

Ik vermoed dat u dan een interessant verschil zal ontdekken in de drukte boven Leiden en boven Gouda.

En dan weet u het.

Overigens, de echte strijd in Nederland zou niet moeten gaan om waar we de overlast van Schiphol dumpen, welke gemeente het wel krijgt en welke niet. Dat is een zero-sum game.

Waar we naar moeten werken - iedereen samen - is een vermindering van het totaal aantal vliegbewegingen, en daarnaast alle mogelijke stappen om per vliegbeweging minder overlast en vervuiling te veroorzaken.

Een eerste stap is om Schiphol te dwingen om de overlast en vervuiling beter te meten. Nu komen ze ermee weg omdat beiden bijna niet gemeten worden. Met geluidsoverlast bijvoorbeeld meten ze typisch gemiddelde belasting, niet piekbelasting.

En over die vervuiling: Schiphol valt niet onder de stikstofregels. Dat is een wrange grap voor boeren, die daar wel aan gehouden worden.

Ik zal nog maar zwijgen over CO2 en fijnstofuitstoot.

Schiphol is een verwend kind. Het is tijd dat Schiphol behandeld wordt als een volwassen persoon: verantwoordelijk voor de gevolgen van zijn acties.

Met vriendelijke groet,

Harmen Breedeveld