Gouda slaat alarm om nieuwe indeling luchtruim: ‘Mijn vrees: een snelweg van vliegtuigen boven ons’
Door Stijn Tielemans
Het luchtruim wordt waarschijnlijk anders ingedeeld en dat doet bij Gouda alle alarmbellen rinkelen. Om problemen voor te zijn, komt de gemeente alvast in actie. Want die is er niet gerust op.
,,Er komt alleen maar meer onzekerheid bij. Dit kan een flinke achteruitgang zijn”, zegt wethouder Hilde Niezen. Hoewel het in de lucht door corona niet eerder zo stil was, sloeg Gouda het afgelopen jaar druk aan het melden over vliegtuigoverlast. Bij Bewonersaanspreekpunt Schiphol trokken 103 Gouwenaars aan de bel. In totaal 571 keer. De trend van aantal melders is bovendien een stijgende, volgens Niezen.
Daarom volgt de gemeente met argusogen het plan van het inmiddels demissionair kabinet om het luchtruim op de schop te gooien. Dat moet het voor piloten mogelijk maken om kortere, directe routes te nemen van en naar de luchthavens Schiphol, Rotterdam, Eindhoven. Zo moet de CO2-uitstoot beperkt worden.
Vliegtuigen die vanuit het zuidoosten aankomen, mogen Schiphol straks mogelijk vanuit een vierde punt naderen. Dat gaat Midden-Nederland merken, is de verwachting. Nu komen toestellen nog vanuit drie kanten het gebied boven de luchthaven binnen. Gouda is nu al de eerste stad die vakantiegangers op weg naar het zuiden door het kleine raampje onder zich zien. De twee officiële routes liggen weliswaar náást Gouda, maar in de praktijk ronken vliegtuigen meestal al óver de stad, stelt Niezen.
Dat de overlast in Gouda echt verandert, zien we niet terug. Daar hebben we grote zorgen over
Hilde Niezen, wethouder
Macht
En zij heeft niet de illusie dat dit anders wordt als het luchtruim op de schop gaat. Mede daarom klimt de gemeente in de pen om haar bezwaren te uiten. Ook al is het niet gezegd dat een nieuw kabinet het plan voortzet. Niezen: ,,Gouda is niet de enige van wie het ministerie post krijgt. Ik hoop op de macht van het grote getal.”
Piloten volgen de vaste landings- en vertrekroutes overdag nu al niet of maar voor een deel, stelt Niezen. ,,Er komt alleen maar meer onzekerheid bij. Dit kan een flinke achteruitgang zijn. We weten dat de overlast in zijn totaliteit moet afnemen. Maar wordt er straks meer over Gouda gevlogen of niet? Dat de overlast in Gouda echt verandert, zien we niet terug. Daar hebben we grote zorgen over. De routes die nu zijn bepaald, hebben we na veel overleg vastgesteld. Gaan die dan allemaal de prullenbak in?”
Ze zeggen: er wordt straks een zo direct mogelijke route gevlogen. Er liggen lijnen om Gouda heen, maar die zijn een paar seconden langer
Christiaan Quik (ChristenUnie)
Snelweg
Raadslid Christiaan Quik (ChristenUnie) heeft zich vastgebeten in het thema geluidshinder door de luchtvaart. ,,Mijn grootste vrees is dat Gouda door de herziening van het luchtruim een snelweg van vliegtuigen boven zich krijgt. De stad ligt heel strategisch voor vluchten naar het zuiden. Ze zeggen: er wordt straks een zo direct mogelijke route gevlogen. Er liggen lijnen om Gouda heen, maar die zijn een paar seconden langer. Dus is de kans groot dat straks wordt gezegd: vlieg in rechte lijn naar het volgende oriëntatiepunt in de lucht. Over Gouda heen. Daarmee concentreer je de overlast.”
Het idee is om in de nieuwe situatie sneller te stijgen en te dalen, stelt Quik. ,,Hoger vliegen wordt als oplossing gegeven voor geluidshinder. Terwijl eerder werd gezegd toen het specifiek ging over de hinder die Gouda ervaart: dat heeft helemaal geen zin. De regel is nu: boven 3000 voet mogen toestellen van hun route afwijken. Dat zou 6000 voet (1828 meter, red.) worden. Maar vliegtuigen gíngen al niet op 3000 voet draaien. Dat heeft totaal geen effect.”
Volgens de plannen heeft boven 6000 voet het beperken van CO2-uitstoot prioriteit en tot die hoogte het tegengaan van geluidshinder. Niezen: ,,Realiseert u zich hoe laag 1828 meter is boven een woonkern?” Bekijk bericht op "ad.nl - 18-02-2021"
Geplaatst door Wim Perlee uit Castricum