Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Glijvluchten Schiphol niet altijd beter

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 212 
|
 ijmuidercourant.nl 
tb_vliegtuig_PH-BFY.jpg

Glijvluchten. Het toverwoord als het gaat om het verminderen van geluidsoverlast rond Schiphol. Maar op lagere hoogte is de hinderbeleving juist groter dan bij een normale landing.

„Feitelijk is de geluidsbelasting wel lager dan bij een gewone landing. Maar omdat het bij glijvluchten langer duurt voordat een vliegtuig voorbij is, ondervinden bewoners juist meer hinder als het op ongeveer 900 meter hoogte overkomt. Een verrassende conclusie”, zo geeft Kim White ook zelf toe.

Op 18 december promoveert zij aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op het onderwerp effecten van vliegtuiggeluid. De in Ilpendam opgegroeide White, woont tegenwoordig in Diemen, langs de aanvliegroute voor de Buitenveldertbaan. De psychologe deed al eerder onderzoek naar wegverkeer. „Dan is vliegtuiggeluid een kleine overstap.”

Glijvluchten
Voor het onderzoek werden zeven testen met proefpersonen uitgevoerd. Een ging over de glijvluchten. Die landingen worden al enkele jaren in de nacht en een deel van de avond uitgevoerd op de Polderbaan en Kaagbaan. Bij een normale landing zakt het toestel iedere keer naar een door de luchtverkeersleiding opgegeven hoogte. Bij het trapsgewijs zakken ’brullen’ de motoren. Ook moet op een vastgestelde snelheid worden gevlogen zodat de vliegtuigen in een treintje achter elkaar kunnen landen.

Bij een glijvlucht zakt het toestel vanaf grotere hoogte in een soort zweefvlucht naar de landingsbaan. Dat levert minder herrie op. „Dan gaat het om de gemeten geluidsbelasting. Ik wilde weten of het ook zo wordt beleefd”, legt White uit. Met behulp van een virtuele geluidssimulator van het NLR, waar White toen werkte, kregen de deelnemers acht overkomende vliegtuigen te zien en horen. Dat was een mix van gewone landingen en glijvluchten.

„De verwachting was dat de glijvluchten als minder hinderlijk worden ervaren. Dat bleek te kloppen voor toestellen op 1525 en 1220 meter (5000 en 4000 voet). Tegen de verwachting in werd het vliegtuig op 915 meter (3000 voet) in de glijvlucht als het meest hinderlijk van alle vluchten ervaren”, ontdekte de onderzoekster. De verklaring hiervoor ziet zij in de duur van het geluid. Bij een glijvlucht duurt het langer voordat de herrie weg is. „De glijvluchten geven in het gebied dichter bij de baan dus mogelijk meer hinder dan gewone landingen.”

Hartslag
Uit een van de andere onderzoeken met verschillende geluidsbronnen bleek, dat wanneer de deelnemers wisten dat het om vliegtuiggeluid ging, dat ze dat dan als hinderlijker zagen. Bij alle deelnemers werd een hogere hartslag gemeten. „Meer stress werd niet aangetoond, maar wel werken de herstelprocessen van het lichaam langzamer. Eerdere onderzoeken toonden al meer hart- en vaatziekten aan door vlieg- en wegverkeer.”

„Geluid is schadelijker voor de gezondheid dan we vaak denken. Neem het slaapproces. Ook bij mensen die zeggen er geen last van te hebben, reageert het lichaam. Dan ga je van diepe naar een minder diepe slaap. Dat merk je niet, behalve dat je minder uitgerust bent. Of ze worden toch wakker, maar dan is het vliegtuig al weer voorbij, zodat ze zich weer omdraaien en verder slapen. Ongeacht hoe lang mensen er al wonen, hun lichaam blijft op het geluid reageren.”

Bekijk bericht op "ijmuidercourant.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

„Geluid is schadelijker voor de gezondheid dan we vaak denken. Neem het slaapproces. Ook bij mensen die zeggen er geen last van te hebben, reageert het lichaam. Dan ga je van diepe naar een minder diepe slaap. Dat merk je niet, behalve dat je minder uitgerust bent. Of ze worden toch wakker, maar dan is het vliegtuig al weer voorbij, zodat ze zich weer omdraaien en verder slapen. Ongeacht hoe lang mensen er al wonen, hun lichaam blijft op het geluid reageren.”

Dit is ook mijn eigen ervaring, veel meer REM slaap (dromen) en ook meer wakker worden, soms in het geluid van een vliegtuig maar soms niet (dan denk ik erna). In totaal wonen 1.3 M mensen binnen de 45 dB(A) contour van Schiphol (de voorgestelde limiet van de WHO), die dus kunnen worden beinvloed, ook al denken ze (nog) van niet.

Een zorgelijk groot aantal dat gisteren in het Tweede Kamer (TK) - debat niet werd genoemd. Men noemt ons in NL voorloper in duurzaamheid!!! En vooral de hardwerkende Nederlander moet zijn vakantievluchten niet worden ontnomen.

Het kabinet dramt de 540 k op Schiphol er straks doorheen als we niet opletten.

Gaat u nog lekker vliegen? Ik niet!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.