Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gigantische verhuizing naar nieuwe luchthaven Istanbul begonnen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1153 
|
 luchtvaartindetoekomst.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Door: Klaas-Jan van Woerkom

ISTANBUL - Na maanden vertraging is de gigantische verhuizing van Istanbul Atatürk Airport naar de nieuwe luchthaven bij Istanbul begonnen. Dit weekend worden alle passagiersvluchten en het daarvoor benodigde materieel naar Istanbul New Airport verplaatst.

Diep in de nacht werd begonnen met het vervoer van grondvoertuigen, zoals vliegtuigtrekkers, bagagekarren, vliegtuigtrappen en ander zwaar materieel. Ruim 47.300 ton aan apparatuur wordt in 45 uur tijd door 1.800 man personeel van de oude naar de nieuwe luchthaven verplaatst.

Zaterdagochtend om 2.00 uur gaat Istanbul Atatürk Airport officieel dicht. Een Turkish Airlines-vlucht naar Singapore is de laatste lijndienst die er vertrekt. Twaalf uur later, om 14.00 uur lokale tijd, moet Istanbul New Airport officieel alle passagiersvluchten afhandelen.

De oude luchthaven blijft voorlopig in gebruik voor vrachtvluchten en VIP-vluchten. Na de grote verhuizing wisselen beide luchthavens van luchthavencode: Istanbul Atatürk Airport staat straks bekend als ISL, terwijl Istanbul New Airport – dat de naam Istanbul Airport krijgt – wordt bekend onder code IST.

Istanbul Airport wil hét knooppunt worden tussen oost en west, en gaat daarmee de concurrentie aan met luchthavens als Schiphol en Dubai.


Nog een artikel over hetzelfde onderwerp, maar dan in De Volkskrant. Lees hier.

Bekijk bericht op "luchtvaartindetoekomst.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Jammer van al die miljarden aan investeringen op Schiphol, want Istanbul New Airport neemt de boel over. Dat wordt "de" HUB en Schiphol kan gaan afbouwen naar 300.000 slots.
Succes!

Geplaatst door Marc uit Almere

Ik ben blij met deze nieuwe ontwikkelingen. Nu kan Schiphol alvast starten met inkrimpen ter grootte van een regionale luchthaven en verdelen we alle overgebleven vluchten naar zijn broers en zussen in Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Groningen ea. Beter nog is de boel naar zee te verhuizen. Het eventuele verlies aan banen vangen we op door minder arbeidsmigranten aan te nemen, meer bouwprojecten rondom Schiphol nu de luchthaven is gekrompen en meer banen te creëren in de groene sector. Terug naar een betere balans voor mens en milieu.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Tussen nu en een jaar is het aandeel KLM-AF nog maximaal 5 euri waard.
Onze geweldige regering heeft dan 750 miljoen geleend, waarvan het onderpand nog geen 300 miljoen waard is.
Goed onthouden dat alle partijen (incl. Groen sLinks!) voor deze aankoop waren behalve Partij dieren.


Geplaatst door Gertjan Bosman uit Oegstgeest

Ik wil Schiphol allen vliegtuigen reizen onmogelijk gaan krijgen niemand nooit meer mee kunneb reizen hoor joh!