Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gigantische nieuwe luchthaven Dubai is slecht nieuws voor KLM en Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 215 
|
 www.gelderlander.nl 
vliegtickets
Vliegtickets - illustratie

Door Sanne Schelfaut

De cijfers zijn duizelingwekkend: 260 miljoen passagiers per jaar, 400 gates, een grootte van 70 vierkante kilometer en eromheen een compleet nieuw stadsdeel voor 1 miljoen mensen. Het zijn in een notendop de plannen voor de uitbreiding van luchthaven Al Maktoum International Airport in Dubai. De uitbreiding is slecht nieuws voor KLM, zegt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout.

De grootste luchthaven ter wereld. Dat is het doel van Mohammed bin Rasjid Al Maktoem, emir van Dubai en tegelijkertijd minister-president, vicepresident en minister van Defensie van de Verenigde Arabische Emiraten, het land waar Dubai deel van uitmaakt. De emir gaf deze week zijn zegen aan de ambitieuze plannen die de woestijnstad nog meer op de wereldkaart moet zetten.

Investering van 35 miljard
Het land investeert bijna 35 miljard euro in de uitbreiding van Al Maktoum, dat nu nog het tweede vliegveld is van de stad. De belangrijkste luchthaven is Dubai International Airport, maar door beperkte uitbreidingsmogelijkheden is het vizier verlegd naar het zuiden van de stad. De plannen zijn overigens niet nieuw, maar meerdere globale crises gooiden roet in het eten.

Nu durft de emir het kennelijk toch aan om in tien jaar tijd een enorm complex te laten bouwen dat zich uitstrekt over 70 vierkante kilometer. Er komen vijf parallelle start- en landingsbanen en vierhonderd gates waar 260 miljoen passagiers gebruik van maken. Ter vergelijking: Schiphol (oppervlakte: 27,9 vierkante kilometer) verwerkte vorig jaar 61,7 miljoen reizigers. Op dit moment is het drukste vliegveld ter wereld in Atlanta (104 miljoen passagiers in 2023) te vinden.

Rondom de luchthaven bouwt Dubai een compleet nieuw stadsdeel, waar ruimte wordt gemaakt voor 1 miljoen mensen. ‘Ook logistieke- en transportbedrijven kunnen daar terecht. Dubai wordt de luchthaven van de wereld en het nieuwe mondiale centrum’, aldus een zelfverzekerde emir op berichtendienst X.

,,Een megalomaan project.’’ Zo noemt Rico Luman, luchtvaartanalist bij ING Research het plan. Of het ook realistisch is? Luman denkt van wel. ,,Dat heeft vooral met de sterke groei van de luchtvaartsector in Azië te maken. En dan met name de burgerluchtvaart. De Aziatische bevolking is met een enorme inhaalslag bezig in vergelijking met Europa en de VS. Als je kijkt naar het aantal inwoners, vliegen nog steeds relatief weinig Aziaten de wereld over. Door welvaartsgroei in dichtbevolkte landen als India zie je dat kantelen. Dubai heeft het vertrouwen dat die groei nog jaren aanhoudt’’, zegt Luman.

Scharnierpunt tussen oost en west
Luchtvaarteconoom Rogier Lieshout noemt Dubai een ‘scharnierpunt tussen zo'n beetje alle continenten’. ,,Deze stad in het Midden-Oosten heeft een ideale ligging tussen Europa en Zuidoost-Azië, en ook tussen Afrika en Azië. Veel Europeanen die naar een Aziatische bestemming vliegen, maken nu al een tussenlanding in Dubai. Die tussenstops zijn voor een luchthaven ook lucratief. Daar zullen ze met dit plan nog veel meer op inzetten.’’

Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft Dubai als thuishaven en is nu al een geduchte concurrent van ‘onze’ KLM. Lieshout verwacht dat die concurrentiestrijd een stuk groter wordt door Dubai XXL. ,,Dit is slecht nieuws voor KLM. Ze mikken deels op dezelfde overstappende passagiers tussen Europa en Azië en zitten in elkaars vaarwater.’’

Niet duurzaam
Daar komt volgens Rico Luman bij dat de kerosineprijzen in Dubai relatief laag zijn door de lokale beschikbaarheid en lagere transport- en productiekosten. ,,Moeilijk om daartegen te vechten.’’ Daarnaast lijkt Dubai zich weinig aan te trekken van de milieu- en klimaateffecten van een sterk groeiende luchtvaart. ,,Schiphol kan door strengere regels amper groeien, maar daar hebben ze in de Emiraten geen boodschap aan. Het lijkt niet bepaald duurzaam wat Dubai allemaal wil doen. De verduurzaming in de luchtvaartsector staat in de kinderschoenen en gaat langzaam. Vliegtuigen die vliegen op waterstof of elektriciteit kennen nu meer nadelen dan voordelen en echt schoner vliegen duurt nog jaren.’’

Dat de miljoenenstad de grootste luchthaven wil hebben, heeft volgens Rogier Lieshout vooral te maken met het diverser maken van de economie. ,,Dubai wil minder afhankelijk worden van olie. Een opwaardering van de luchtvaartsector trekt nieuwe bedrijvigheid aan. Als je zo goed bereikbaar bent, trekt dat extra toeristen én ondernemingen aan.’’ Toch is Lieshout benieuwd of het emiraat slaagt in de opzet. ,,Dubai heeft de groeiambities eerder al niet kunnen waarmaken. Bovendien neemt de concurrentie in de regio alleen maar toe. Ook Turkije en Saoedi-Arabië hebben ambitieuze uitbreidingsplannen met hun luchthavens. We zullen zien wat er gebeurt.’’


Bekijk bericht op "www.gelderlander.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

En goed nieuws voor omwonenden.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.