Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

GGD wil belevingsonderzoek Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 463 
|
 ed.nl - 26-09-2018 
tb_vliegtuig_Gargolux_LK-VCM-1.jpg

EINDHOVEN - Ook de beleving van de geluidshinder door de omwonenden van Eindhoven Airport moet worden onderzocht voordat er een besluit wordt genomen over de groei van deze luchthaven, zo vindt de GGD.

Er moet alsnog een belevingsonderzoek komen naar de geluidshinder die het vliegverkeer van en naar Eindhoven Airport veroorzaakt. Pas dan is goed in kaart gebracht hoe groot de overlast is voor de omwonenden van het vliegveld.

Nu is die hinder namelijk alleen geschetst aan de hand van theoretische modellen, zegt epidemioloog Anke van Gestel van de GGD Brabant Zuidoost. En die theoretische modellen alleen volstaan niet, vindt Van Gestel.

Aanleiding voor de GGD-kritiek zijn de vijf onderzoeken die onlangs uitgebracht zijn als basis voor de discussie over de toekomst van Eindhoven Airport. Een van die onderzoeken brengt in beeld hoe het zit met de geluidsoverlast voor omwonenden als het vliegverkeer op de luchthaven de komende jaren verder toeneemt.

Theorie
,,In dit onderzoek wordt aan de hand van rekenmodellen alleen gekeken naar de theorie, en naar slaapverstoringen die plaatsvinden tussen twaalf uur 's nachts en zeven uur 's ochtends", zo licht Van Gestel het GGD-standpunt toe. ,,Maar dat is niet voldoende. Je moet ook kijken naar de praktijk, naar hoe mensen de overlast aan den lijve ondervinden."

Er vinden immers ook slaapverstoringen plaats buiten die zeven nachtelijke uren, zo betoogt ze ,,Er wonen ook gezinnen met jonge kinderen in de zones waar de vliegtuigen overheen komen. Die hebben andere slaaptijden. En er zijn ook mensen met afwijkende werktijden. Die slapen vaak overdag. Daarmee is in het onderzoek dat nu op tafel ligt geen rekening gehouden."

Van Gestel deed de afgelopen jaren namens de GGD al enkele malen onderzoek naar de hinderbeleving van Eindhoven Airport. Dat was het geval in 2012 en en 2014, beide malen in opdracht van de gemeente Eindhoven. In 2016 werd er onderzoek naar de geluidshinderbeleving gedaan in de vierjaarlijks Gezondheidsmonitor van de GGD.

,,De volgende Gezondheidsmonitor staat pas voor 2020 op de rol", zegt Van Gestel. ,,Maar de beslissing over de eventuele groei van Eindhoven Airport wordt dit najaar al genomen. Wij vinden dat het aanbeveling verdient dat ook aan de hand te doen van een gedegen hinderbelevingsonderzoek."

Afgelopen week bleek uit een zesde onderzoek - naar de uitstoot van stikstof door vliegverkeer - dat de natuurwetgeving uitbreiding van de luchthaven sowieso in de weg staat. Op 10 oktober is er een openbare presentatie van alle onderzoeksresultaten.

Bekijk bericht op "ed.nl - 26-09-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Vergeet niet dat de geluidsnormen (zoals de Kosten eenheid Ke en die hieraan gelijkwaardig gemaakte norm lden) gebaseerd zijn op het niet meenemen van een groot deel van de herrie (tot 65 dB rekent men niet mee). Vliegtuiggeluid komt van boven en bereikt alle plekken rond bebouwing en zou eigenlijk zwaarder moeten worden beoordeeld dan geluid van wegen! Het tegendeel gebeurt dus.

Geplaatst door Henk Bartels

Het blijft vreemd dat de direct omliggende gemeenten (de politiek) zo stil zijn en zich als lammetjes laten leiden naar de (uiteindelijke) slachtbank. Er is bij Eindhoven Airport één aandeelhouder die beslist, en dat is de Schipholgroep. Degene die overlast hebben staan machteloos aan de zijlijn, krijgen de herrie en stank over zich heen. Hoe we dit kunnen voorkomen weet ik helaas ook niet (meer). Zou niet meer gaan vliegen een bijdrage kunnen opleveren?