Gezondheid- en belevingsonderzoeken (1996-2015) rondom luchthavens

Publiekssamenvatting
Mensen kunnen dezelfde geluidsterkte anders beleven. Zo blijkt dat omwonenden hetzelfde aantal decibellen per regionaal vliegveld verschillend ervaren. Dit komt doordat omstandigheden op en rond de luchthavens van invloed zijn op de manier waarop geluid wordt ervaren. Het aantal en het type vliegtuigen zijn onder andere van invloed op de beleefde hinder. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de verwachtingen over de toekomstige hoeveelheid vliegverkeer en de bijbehorende hoeveelheid geluid.
Meten
Hinder door luchtverkeer kan op twee manieren in kaart worden gebracht: met berekeningen of met een zogeheten belevingsonderzoek. De nationale rekenformule, die in 2002 voor Schiphol is opgesteld, wordt ook gebruikt om toekomstverwachtingen voor regionale luchthavens te berekenen. Deze rekenmethode houdt minder rekening met lokale actuele omstandigheden doordat hij een algemene weergave van de hindersituatie geeft.
Beleven
Belevingsonderzoeken zijn nuttige instrumenten omdat ze recht doen aan de veelheid van factoren die geluidhinder bepalen. Het is dan wel van belang dat ze op dezelfde manier zijn opgezet zodat de resultaten goed met elkaar kunnen worden vergeleken.
Om de verschillen tussen de regionaal beleefde hinder nader te onderzoeken, zijn enkele vragen toegevoegd aan de landelijke GGD-monitor volksgezondheid. Dit is een gestandaardiseerd, vierjaarlijks onderzoek dat een beeld geeft van de ervaren gezondheid in Nederland in brede zin. Op deze manier wordt inzicht verkregen in de geluidhinder rond regionale luchthavens en de eventuele verschillen daartussen.
Voor deze inventarisatie heeft het RIVM een overzicht gemaakt van de belevingsonderzoeken die in de periode 1996-2015 zijn uitgevoerd rond de regionale luchthavens van nationale betekenis.
De link naar het onderzoeksdocument treft u onderstaand aan.
Geplaatst door annoniem uit Heiloo
Nijhuis zou kunnen zeggen:
"Nee, Schiphol heeft door de komst van moderne vliegtuigen een hele grote winst geboekt op het gebied van hinder beperking voor de omgeving, dit is duidelijk zichtbaar in de rapportages. Wij zijn van mening dat we nóg groter kunnen groeien."
maar eigenijk bedoelt hij:
"Nee, Schiphol heeft door creatief met cijfers om te gaan een hele grote winst geboekt op het gebied van hinder beperking voor de omgeving, dit hebben we gedaan door de klachten in aparte hokjes te stoppen zoals gemeten hinder en belevenis hinder. De getallen komen dan voor ons gunstiger uit dus wij zijn van mening dat we nóg groter kunnen groeien."
"ach en al die omwonenden, laat ze maar lekker zeuren, ze leveren lang niet zoveel geld op als ik doe"