Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Gezamenlijke vuist tegen vliegtuighinder (Schiphol)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1556 
|
 NHD 
Gezamenlijke vuist tegen vliegtuighinder (Schiphol) Download het gehele artikel 'Gezamenlijke vuist tegen vliegtuighinder (Schiphol)'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anton

"vaste aan- en uitvliegroutes in de nacht" noemt men hier "inperken van de hinder van nachtvluchten". Dat is inderdaad zo voor die gemeenten waar dan 's-nachts niet meer gevlogen wordt. Maar het is juist een enorme belasting voor die gemeente (Castricum, met name Noord-End) waar dan elke nacht alles over heen gaat (en ook nog laag). Die bewoners mogen fungeren als geluidsafvalputje voor de nachtvluchten? Volstrekt a-sociaal!

Overigens is dit nu al de dagelijkse praktijk. Na een smoesje over zogenaamde problemen m.b.t. veiligheid wordt alles 's-nachts al maandenlang over Castricum gestuurd, en is de nachtelijke noordelijke route gesloten. En de gemeente Castricum en de PVRC staat er bij en kijkt er naar ..........

Geplaatst door Wim

Anton, volgens mij is er toch wel enig hoop voor Castricum (als het gaat worden, zoals ze schrijven)

Uit ORS jaarlan 2016 obv info van LVNL:

Definitieve oplossing nachtroute Polderbaan
Op 28 mei 2015 is de verkorte nachtroute (ARTIP2C) naar de Polderbaan buiten gebruik
gesteld. In de periode daarna heeft LVNL, in overleg met de Omgevingsraad Schiphol, een
tijdelijke oplossing gezocht. Na uitgebreid onderzoek bleek dat een tijdelijke oplossing niet
zou voldoen aan de veiligheidseisen die hieraan gesteld worden. Dit betekent dat de situatie,
waarbij alleen de langere aanvliegroute (ARTIP 3B) gebruikt wordt voor vliegverkeer vanuit
het oosten, langer blijft bestaan.
In de Omgevingsraad van september heeft LVNL aangegeven dat hard wordt gewerkt aan
het realiseren van een definitieve oplossing. Daarvoor wordt een ontwerp onderzocht
waarbij al het nachtelijke vliegverkeer op een veilige wijze vanuit het oosten via de nu
gesloten korte route (ARTIP2C) afgehandeld wordt. Wanneer deze oplossing
geïmplementeerd kan worden, zou dit voor de gemeenten Castricum en Bergen een
verbetering van de situatie in de nacht betekenen. Gestreefd wordt in juni 2016 de definitieve
oplossing in te voeren.

Geplaatst door anton

Ha Wim,

Eerst zien, en dan geloven. We zijn al zo vaak/zo veel jaren besodemieterd door de luchtvaartsector ............