Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gezamenlijk meldpunt verzamelt 5000 klachten in eerste 2 weken

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 451 
|
 schipholwatch.nl - 25-07-2021 
oren_dicht.png

Het onafhankelijke meldpunt voor vliegtuigoverlast Meld vliegherrie! verzamelde in de eerste twee weken van bestaan zo’n 5.000 klachten over vliegtuiglawaai en -vervuiling. Bijna 1.500 mensen lieten hun stem horen.

Op 12 juli jongstleden lanceerden onder meer Milieudefensie, Greenpeace, Partij voor de Dieren, GroenLinks, SATL en SchipholWatch het nieuwe meldpunt dat een einde moet maken aan de geheimzinnigheid rond vliegoverlast.

Op het domein vliegherrie.nl kan eenieder meldingen maken die openbaar toegankelijk zijn en dus te lezen zijn door politici, wetenschappers en journalisten. Zo probeert de site de negatieve effecten zichtbaar te maken die honderdduizenden omwonenden dagelijks ondervinden van het vliegverkeer.

Bezoekers van de site kunnen zelf kiezen om hun melding kort en krachtig te houden, of uitgebreider te verhalen over hun situatie.

Schrijnende verhalen
Onder de meldingen bevinden zich al talloze schrijnende verhalen. Niet alleen over het niet kunnen verstaan van elkaar of de televisie tijdens weer een golf van vliegterreur, maar ook van mensen die letterlijk ziek worden van het lawaai en de uitstoot.

“Afgelopen etmaal dacht mijn basissysteem 86 keer dat er een kudde olifanten op mijn slaapkamer afstormde met als gevolg verhoging van de hartslag en bloeddruk. En dan heb ik het nog niet over de vervuilde lucht die ik moet inademen”, aldus een inwoner van Assendelft.

De makers van de site nodigen politici en journalisten graag uit eens een halfuurtje te grasduinen door de meldingen. Het opent de ogen van hen die zelf niet direct met vliegtuigoverlast te maken hebben.

Géén vervanging voor BAS
Vliegherrie.nl is nadrukkelijk niet bedoeld als vervanger van bestaande meldpunten zoals het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), maar als aanvulling erop.

Waar de oude meldpunten beheerd worden door vliegvelden zelf of door een overheid die nauwelijks prioriteit geeft aan de meldingen, wil de nieuwe site duidelijk maken hoeveel problemen mensen hebben met de overlast en wat de aard van die problemen is. Openheid in plaats van geheimzinnigheid.

Eén van de grote voordelen van Vliegherrie.nl is dat iedere melding telt. Waar bestaande meldpunten frequente melders uit de resultaten filteren, telt op deze site iedere melding.

Frequente melders
Zo neemt BAS een melder niet meer serieus als deze meer dan 500 meldingen in een jaar doet. Terwijl er mensen genoeg in de omgeving van het vliegveld wonen die dat aantal vliegtuigen in anderhalve dag over hun dak zien komen.

De vliegindustrie probeert ondertussen op sociale media de nieuwe site te bagatelliseren, zoals deze sector ook de overlast zelf probeert weg te rekenen. Des te belangrijker is het om de verhalen te blijven optekenen, zodat steeds meer mensen beseffen wat de vliegindustrie doet met de leefomgeving.

Ondertussen groeit het aantal organisaties dat vliegherrie.nl ondersteunt gestaag. In de eerste twee weken is dat aantal gegroeid tot twintig, waaronder een groot aantal burgerorganisaties.

De makers ontvingen van mensen uit het land een aantal goede ideeën voor de verdere ontwikkeling van de site. Een aantal van die tips zijn inmiddels verwerkt in de site.

Heeft u zelf ideeën voor verbeteringen, neem dan contact op het het team van Meld vliegherrie!


Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 25-07-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Ik hoop oprecht dat deze mensen ook bij BAS blijven klagen, anders gaat de luchtvaartsector met dalende cijfers bij BAS prat op hun effectieve, geluidreducerende maatregelen.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Tja bij dat bas blijven melden, dat deden we al jaren denk ik.
Kansloos dat bas, een uitlaatklep om je frustratie te uiten ….. helaas voor mij heb ik binnen een maand meer als 500 meldingen op mijn conto.

Dan ben je een veelklager en ben je een paria voor bas.
Nee, bas heeft afgedaan voor mij en de Haagsche pluche gaat zich maar eens inlezen welke frustraties er spelen op dit nieuwe initiatief.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Ik ben 3 jaar geleden al gestopt met melden van overlast of bellen met een vraag.
Volkomen zinloos want men doet er helemaal niks mee.

Sterker nog,ik denk dat het zelfs beter is om niet te melden.
Bas verzameld een grote hoeveelheid data die schiphol alleen maar kan helpen. Niet om de overlast te verminderen maar voor andere zaken zoals meta analyses.
Bas is er voor schiphol en niet voor de omwonenden.

Het beste zou zijn als helemaal niemand meer zou melden en dat meen ik oprecht.
Zou mooi zijn als er een maand was zonder een enkele melding,men zou er bij bas radeloos van worden.


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Het zou een heel sterk statement zijn van de omwonenden,een maand zonder een enkele klacht.
Een soort van stil protest.

Geplaatst door thijs uit Heiloo

Ik meld dagelijks automatisch via https://overmijndak.ozv.nu
Scheelt me een hoop tijd. BAS zegt de meldingen te registreren maar ik ontvang met regelmaat de recatie dat er geen vliegtuig zou zijn overgevlogen op de momenten welke worden gemeld. (ik denk dat ik die 70 vliegtuigen per uur me wel zal indenken of zo)
Ik ben het eens dat een maand niet meer melden goed aanvoelt als statement maar helaas maken ze daar bij BAS gewoon misbruik van door te zeggen "kijk, geen overlast!"
BAS is van en voor Schiphol en heeft zich in de jaren bewezen als organisatie die het schiphollen alleen maar ondersteunt. Het is niets meer dan een zoethoudertje voor de omgeving maar wel met het gevaar dat ze je er bij naaien als ze de kans hebben.
Als je ze belt met de vraag of ze iets met de meldingen doen dan krijg je een antwoord van iemand die opvallend goed naar je luistert en je net even te goed laat uitpraten. Ze doen net alsof ze het beste met je voor hebben maar voor je gevoel zitten ze aan de andere kant van de telefoon gewoon met hun middelvinger naar je opgestoken te luisteren.
BAS doet helemaal niets voor de omwonenden en als je ze ook maar een vinger de ruimte geeft om minder meldingen te registreren dan pakken ze je hele hand.
Bestoken met meldingen, bellen, mailen, vragen wat er met je melding gebeurt.

Ik denk dat het een betere statement is om ze zo vaak te bellen, mailen en lastig vallen met vragen als"waarom doen jullie niets voor ons" en "we worden wanhopig door deze terreur" een betere statement is dan een maand stilte.
BAS letterlijk de vraag voorleggen waarom ze zo lullig tegen je doen en waarom ze er aan bijdragen de omgeving te verwoesten is een beter statement. Geef de medewerkers daar maar eens een rotgevoel mee naar huis, iets waardoor ze savonds thuis aan tafel zitten en dat hun partner of kinderen vragen "pappa, waarom ben je zo stil?"
En je hoeft je er echt niet vervelend bij te voelen om ze dat aan te doen, ze doen het ten slotte ook dagelijks bij ons.

Geplaatst door Jaap Groot uit Bussum

De argumenten om niet meer bij BAS te klagen spreken mij niet aan. Ik zou veel liever zien dat veel meer mensen bij BAS gaan klagen. Van dalende cijfers gaat de luchtvaartsector misbruik maken. "Zie je nu wel dat de overlast afneemt? Bijna niemand klaagt meer." Ik hoor het ze al zeggen. Verder is BAS alleen maar een verzamelpunt van klachten. Dat de politiek de cijfers negeert kun je BAS niet verwijten, toch? Dat zal ook met de rapportages van vliegherrie gaan gebeuren, ben ik bang voor. Maar, en dat meen ik oprecht, ik hoop dat ik mij in dat laatste vergis.
De kwartaalcijfers omvatten overigens wel de veelmelders; alleen de jaarcijfers niet. maar BAS geeft aan de veelmelders wel de nodige aandacht. Zie onderdeel 4.2 van het verslag over 2020: https://bezoekbas.nl/wp-content/uploads/2021/04/Bas-Jaarrapportage-2020-web.pdf


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Als mensen willen melden en als dat enige opluchting geeft dan moeten ze dat zeker doen,dat heb ik zelf ook een tijd lang gedaan.

In de jaren voor de corona crisis volgde ik de statistieken nog. Ik heb het aantal meldingen meer dan zien verdubbelen in nog geen 3-4 jaar. Elk jaar meer als het jaar daarvoor. Je leest er niks over in de krant of op sociale media,hooguit een keer per jaar een kort berichtje.
Er wordt helemaal niks mee gedaan buiten data opslag,de overlast wordt er niet minder van in tegendeel. Dus mijn conclusie was,als het melden de omwonenden en ook mijzelf niet meer helpt (want ik merkte dat ik mij regelmatig begon te ergeren tijdens de korte gesprekken met bas) waarom dan niet een keer het tegenovergestelde proberen. Dat heeft voor mijn eigen gemoedsrust goed uitgepakt maar ik kan begrijpen dat dat bij anderen anders kan zijn.

En so what als bas met een persbericht komt dat er veel minder meldingen zijn binnengekomen. Het maakt voor de overlast helemaal niks uit en de mensen die geen overlast ervaren die zijn er toch niet in geintresseerd.
Kortom,ik zie voor mijzelf alleen maar voordelen en ik denk dat het een ludiek statement zou zijn als er helemaal niemand meld gedurende een maand al realiseer ik mij heel goed dat ook dat geen verschil maakt.

Maar goed dat is mijn mening,in elk geval heeft het niet meer melden bij bas een deel van mijn eigen ergenis over dat er niks met de meldingen wordt gedaan weggenomen.

Geplaatst door Jaap Groot uit Bussum

Gelukkig mogen we in dit land nog een eigen mening hebben en hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn. Een maand uit protest niet klagen zou inderdaad een leuke, ludieke actie zijn, maar hoe krijg je zoiets voor elkaar?
Ik gebruik de data van BAS, plus aantallen vliegbewegingen die ik aan deze site ontleen, om hierover per kwartaal en jaarlijks aan de gemeenteraad van Gooise Meren over de vliegoverlast te rapporteren. Ik zit dus niet op cijfers te wachten die de schijn wekken dat de overlast afneemt terwijl die feitelijk weer aan het toenemen is.