Gezamenlijk meldpunt verzamelt 5000 klachten in eerste 2 weken
Het onafhankelijke meldpunt voor vliegtuigoverlast Meld vliegherrie! verzamelde in de eerste twee weken van bestaan zo’n 5.000 klachten over vliegtuiglawaai en -vervuiling. Bijna 1.500 mensen lieten hun stem horen.
Op 12 juli jongstleden lanceerden onder meer Milieudefensie, Greenpeace, Partij voor de Dieren, GroenLinks, SATL en SchipholWatch het nieuwe meldpunt dat een einde moet maken aan de geheimzinnigheid rond vliegoverlast.
Op het domein vliegherrie.nl kan eenieder meldingen maken die openbaar toegankelijk zijn en dus te lezen zijn door politici, wetenschappers en journalisten. Zo probeert de site de negatieve effecten zichtbaar te maken die honderdduizenden omwonenden dagelijks ondervinden van het vliegverkeer.
Bezoekers van de site kunnen zelf kiezen om hun melding kort en krachtig te houden, of uitgebreider te verhalen over hun situatie.
Schrijnende verhalen
Onder de meldingen bevinden zich al talloze schrijnende verhalen. Niet alleen over het niet kunnen verstaan van elkaar of de televisie tijdens weer een golf van vliegterreur, maar ook van mensen die letterlijk ziek worden van het lawaai en de uitstoot.
“Afgelopen etmaal dacht mijn basissysteem 86 keer dat er een kudde olifanten op mijn slaapkamer afstormde met als gevolg verhoging van de hartslag en bloeddruk. En dan heb ik het nog niet over de vervuilde lucht die ik moet inademen”, aldus een inwoner van Assendelft.
De makers van de site nodigen politici en journalisten graag uit eens een halfuurtje te grasduinen door de meldingen. Het opent de ogen van hen die zelf niet direct met vliegtuigoverlast te maken hebben.
Géén vervanging voor BAS
Vliegherrie.nl is nadrukkelijk niet bedoeld als vervanger van bestaande meldpunten zoals het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), maar als aanvulling erop.
Waar de oude meldpunten beheerd worden door vliegvelden zelf of door een overheid die nauwelijks prioriteit geeft aan de meldingen, wil de nieuwe site duidelijk maken hoeveel problemen mensen hebben met de overlast en wat de aard van die problemen is. Openheid in plaats van geheimzinnigheid.
Eén van de grote voordelen van Vliegherrie.nl is dat iedere melding telt. Waar bestaande meldpunten frequente melders uit de resultaten filteren, telt op deze site iedere melding.
Frequente melders
Zo neemt BAS een melder niet meer serieus als deze meer dan 500 meldingen in een jaar doet. Terwijl er mensen genoeg in de omgeving van het vliegveld wonen die dat aantal vliegtuigen in anderhalve dag over hun dak zien komen.
De vliegindustrie probeert ondertussen op sociale media de nieuwe site te bagatelliseren, zoals deze sector ook de overlast zelf probeert weg te rekenen. Des te belangrijker is het om de verhalen te blijven optekenen, zodat steeds meer mensen beseffen wat de vliegindustrie doet met de leefomgeving.
Ondertussen groeit het aantal organisaties dat vliegherrie.nl ondersteunt gestaag. In de eerste twee weken is dat aantal gegroeid tot twintig, waaronder een groot aantal burgerorganisaties.
De makers ontvingen van mensen uit het land een aantal goede ideeën voor de verdere ontwikkeling van de site. Een aantal van die tips zijn inmiddels verwerkt in de site.
Heeft u zelf ideeën voor verbeteringen, neem dan contact op het het team van Meld vliegherrie!
Geplaatst door Jaap uit Bussum