Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gevolgen van groeiend Schiphol voor Eindhoven Airport ongewis

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 435 
|
 ed.nl 
schiphol_DSC_3246.JPG

Door Rob Burg

EINDHOVEN - Kan Schiphol nóg groter? Volgens een milieueffectrapport in theorie in elk geval wel. Óf en wat die extra ruimte voor gevolgen heeft voor Eindhoven Airport blijft nog even onduidelijk.

Tot 2020 is Schiphol gebonden aan een maximum aantal starts en landingen van 500.000 per jaar, een plafond dat de luchthaven overigens al bereikt heeft. Maar wat te doen in de jaren ná 2020? Kan de luchthaven dan opnieuw doorgroeien? Eind dit jaar brengt de Omgevingsraad voor Schiphol zijn advies uit, waarna het kabinet een besluit moet nemen.

Volgens een door de luchthaven opgesteld concept-milieueffectrapport, waarvan de inhoud afgelopen weekend uitlekte, is er tot 2023 ‘in theorie’ een doorgroei mogelijk tot 540.000 vluchten. Althans, dat aantal vliegtuigen is -gelet op het steeds drukker wordende luchtruim- nog op een veilige manier te behappen door de luchtverkeersleiding. In 2023 wordt dat luchtruim opnieuw ingedeeld en moet blijken of er nog meer rek in zit.

Onsje minder
Meer capaciteit op Schiphol, dan kan het zeker wel een onsje minder op ‘s lands tweede luchthaven, Eindhoven Airport? Volgens luchtvaartdeskundige Joost Zuidberg van economisch onderzoeksbureau SEO is die vraag in dit stadium niet zomaar te beantwoorden. Zuidberg: ,,Het is vooral afhankelijk van de strategische keuzes van luchtvaartmaatschappijen in de komende jaren. Twee van de drie grote spelers op Eindhoven Airport -Transavia en Ryanair- hebben zéker interesse om uit te breiden op Schiphol, waardoor de focus minder op groei op Eindhoven Airport kan komen te liggen. Anderzijds zal Transavia zijn positie in Eindhoven willen behouden en wellicht zelfs versterken. Wizzair is meer gefocust op regionale luchthavens, waar het eenvoudiger en goedkoper kan opereren.” Met de concept-mer staat Schiphol nog maar aan het begin van een lange discussie, constateert Zuidberg: ,,Het kan nog een hele poos duren voordat er echt duidelijkheid komt.”

De sector wil gewoon doorgroei­en op alle luchtha­vens

Joris Melkert, TU Delft

Joris Melkert, hoogleraar lucht- en ruimtevaarttechniek, waarschuwt omwonenden van Airport die overlast ervaren, er voor om te vroeg te juichen: ,,De sector wil gewoon doorgroeien op alle luchthavens. Zolang er vraag is willen de airlines daar aan voldoen.” Volgens Melkert kan een groter Schiphol juist ook averechts werken. ,,Luchthavens zullen zeggen: als Schiphol mag groeien, mogen wij dat ook.”

Klaas Kopinga van omwonendenplatform BOW kan er op dit moment ‘weinig zinnigs over zeggen': ,,Eén van de zaken die de onlangs gestarte proefcasus voor Eindhoven Airport duidelijk moet maken, is of er al dan niet een koppeling moet zijn tussen de luchthavens in Nederland.” Aan de Alderstafel werd destijds die koppeling door de omwonenden nadrukkelijk van de hand gewezen: Eindhoven mocht geen afvoerputje worden van Schiphol. Andersom geredeneerd -meer ruimte op Schiphol, dus minder groei in Eindhoven- houdt die koppeling volgens Kopinga nu ook geen stand.

‘Te vroeg’
Ook volgens de directie van Eindhoven Airport zelf is het ‘te vroeg om conclusies trekken over een mogelijke verband tussen de (theoretische) capaciteit op Schiphol en de toekomstige capaciteit op Eindhoven’. Het wachten is dus op de uitkomsten van de proefcasus, in april volgend jaar.

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Henk Bartels uit Wintelre

Het blijft me verbazen dat diverse instanties / groepen / personen 'roepen' dat de luchthavens moeten (willen) uitbreiden om te kunnen voldoen aan de vraag van de consument. Vervolgens krijgen we allerlei berichten te lezen dat het klimaat achteruit holt. De vraag voor meer vakantiereizen wordt overigens ook gecreëerd door vliegtuig maatschappijen en de diverse (voor de gewone man onmogelijke) reisprogramma's op de tv, zoals bv door de omroep MAX het programma 'Erica op reis'. Een ongelooflijk onzinnig reis programma dat door onze belastinggelden wordt gesubsidieerd. Wanneer begint de consument eens denken aan de toekomst van zijn (klein)kinderen.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

De hele dag door zijn er kinderachtige spelletjes programma's met BN-ers en 50 man productiecrew die op uitheemse plekken niets toevoegende lariekoek produceren.

En dan komt het acht uur journaal en moeten we allemaal van het gas af en meer autobelasting betalen etc.

Enkele producenten zoals Tata en Shell gebruiken samen 2,5x zoveel energie als alle gezinnen in NL samen.

Uiteraard worden zij net als Schiphol/luchtvaart geheel ontzien, gewoon een persvoorlichter die lekkere woordjes als duurzaam en schoner misbruikt.