Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Getallen niet heilig’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1257 
|
 Telegraaf 
‘Getallen niet heilig’

Schiphol mag van staatssecretaris Dijksma van Luchtvaart groeien, als daarover afspraken met omwonenden te maken zijn. Verantwoorde groei in overleg .........

Download het gehele artikel '‘Getallen niet heilig’'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Ik lees, ze wil het snel en ze wil groeien en het zou makkelijk zijn als de ORS omwonenden meewerken.
Ze had moeten zeggen: met volle verstand van alle betrokken partijen zijn willens en wetens afspraken gemaakt, onder andere over de maximale omvang bij groei. Bovendien, alle groei is meer van het zelfde, levert niks op, niet anders dan overlast, onveiligheid, overbelasting van de infrastructuur en ongezondheid, Schiphol maakt even een pas op de plaats totdat de groei, meer dan afgesproken, wordt opgevangen door Lelystad en Eindhoven. Helder, punt, klaar.
Maar nee, het wordt weer een soapvoorstelling, waarbij de "omwonenden" weer de lul zijn, of niet?.
En het belangrijkste wat ik in dit hele verhaal mis, is de aanwezigheid van de voorzitter van de ORS, mister één en ondeelbaar, dhr Alders. Of behartigd hij alleen maar de belangen van de luchtvaart?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Inderdaad meer van hetzelfde met onevenredige nadelige bijeffecten. Milieu, gezondheid, herrie bijvoorbeeld.

Vraag zou moeten zijn wat beogen we met die extra meer groei. Dat is helaas niet veel meer dan wat extra landingsrechten en weer wat terminals kunnen bouwen.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Diep Diep tragisch hoe Nederlandse politici met het Schipholdossier omgaan :

Grote Ultra fijnstof problematiek , dat naar achteren wordt geschoven. Direct onder de Start en Landingsbanen mensen die niet meer slapen, en aan de Oxazepam moeten, Veiligheidsrisicos niet meer op orde: Denk aan de Schiphol Oostbaan, waar tegenwoordig ook al de wide bodies vliegen, dmv stiekeme baan verlenging en een nieuw -(stiekem) fundament. terwijl het nog steeds verkocht wordt, als "' Baantje voor de kleine luchtvaart, en het Niet in de Preferentietabellen voorkomt..."

Geplaatst door anoniem

het is weer tijd voor een leefbaar Nederland partij. Een partij die de leefbaarheid van Nederland voor haar bewoners voorop stelt. Als ik iets krijg aan mijn gezondheid, dan ga ik een claim neer leggen bij Schiphol.

Geplaatst door Thijs uit Heiloo

Zo'n claim redt het jammer genoeg niet... Schadeschap Schiphol geeft simpelweg aan dat je 300 euro moet betalen om een onderzoek te laten starten maar dat de kans van slagen nihil is (letterlijk antwoord)
Er zijn inmiddels hier in de omgeving (Heiloo) al mensen die zich bij de huisarts hebben gemeld met Misofonie (een soort overgevoeligheid voor bepaalde geluiden door langdurige blootstelling er aan) Hiervoor kun je worden behandeld maar kost je je eigen risico. Schiphol vergoedt geen cent.
Daarnaast zijn er ook al mensen met stressklachten door de aanhoudende herrie, ook hiervoor geen vergoeding.
Isolatie van woningen in gebieden waar veel vliegtuigen overkomen, ook geen vergoeding meer.
Wanneer je ernaar vraagt noemen ze simpel op dat de raad van State dit min of meer zo heeft besloten, leg je de zelfde vraag neer bij de raad van state dan geven ze aan dat schadeschap schiphol hier meer info over kan verstrekken.
En de politiek? die is alleen maar bezig met zich zelf, die hebben geen flauw benul van wat er nog in het land gebeurt.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@ Thijs, Heiloo, U zou mij nog iets toesturen , Mijn emailadres: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) tel 0297-582336 Bij voorbaat dank ! gr Jan

Geplaatst door Lies uit Amsterdam

en dan het aantal zelfmoorden in de regio Schiphol, het zou mij niet verbazen als dat ook veel hoger ligt dan elders, zou ook onderzocht moeten worden! Schiphol = gekmakend

Geplaatst door Lies uit Amsterdam

Regio Schiphol en de verre omtrek moet ik zeggen

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@ Beste Lies, Waar baseer je dat op? Ik weet niet zoveel van statistieken over zelfdoding, Ik zou me kunnen voorstellen, dat het in grote steden hoger ligt ,( met meer anonimiteit,) dan op het platte land in het groen, maar zeker weten doe ik het niet. In ieder geval werkt herrie zeer vervreem-dend en unheimisch , afstompend.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Mede namens Erwin von der Meer :
Het enige tegengeluid dat indruk maakt op de staatssecretaris en de politiek is het opstappen van de bewoners uit het overleg ORS. De ORS is de opvolger van de oude CROS (Commitee Regionaal Overleg Schiphol). In de wet Luchtvaart staat dit overlegorgaan als een verplichting waar de sector aan moet voldoen.
Als de bewoners weigeren om verder mee te doen aan deze alibi vertoning heeft de staatssecretaris een probleem dat zij moet oplossen en waarover zij naar de kamer toe verantwoording moet afleggen. Dat zal zij niet leuk vinden want dan komt een discussie op gang die zij niet overtuigend kan voeren. Waarom stappen de bewoners op? Ja omdat Schiphol zich niet aan het Alders akkoord wil houden. Dat is de enige manier om zaken onder druk te zetten, maar dat vereist moed en standvastigheid van de bewoners die als clustervertegenwoordigers optreden. Een tweede keus is doorgaan met het pappen en nathouden en hopen op enige redelijkheid van de sector. Met de pet in de hand om genadebrood vragen wetende dat dit niet zal worden gegeven.

Geplaatst door Ruud

"Het enige tegengeluid dat indruk maakt op de staatssecretaris en de politiek is het opstappen van de bewoners uit het overleg ORS. "

Domme redenering. De Stas zegt zelf wel groei te willen toestaan maar alleen indien bewoners instemmen. De druk zal groot zijn op bewoners om in te stemmen, maar indien je al bij voorbaat opstapt maak je het de Stas wel erg gemakkelijk om Schiphol tegemoet te komen.

Geplaatst door gerard

Eens met Ruud. De Stas geeft met haar opmerking de bewoners behoorlijke macht. Laten ze die macht vooral niet verkwanselen door op te stappen.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Bij nader inzien, ben ik dat met jullie eens ! Gr Jan Griese

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Opstappen is blijkbaar een domme redenering volgens Rob. Dan blijft optie 2 over te weten "Een tweede keus is doorgaan met het pappen en nathouden en hopen op enige redelijkheid van de sector. Met de pet in de hand om genadebrood vragen wetende dat dit niet zal worden gegeven."
Met opstappen benadruk je het feit dat er inmiddels niet meer te marchanderen valt. Als de stas daar rekening mee wil houden komen de bewoners weer terug aan de tafel. As simple as that. Er is inmiddels al genoeg water bij de wijn gedaan door de bewoners. Hoe ver wil je nog gaan? En wat krijg je daarvoor terug? De praktijk heeft geleerd dat er niets wordt teruggegeven. Nee er wordt alleen gehaald en dat nog wel op een schaamteloze manier. Afspraken gelden alleen voor de bewoners en als het erop aan komt niet voor de bewoners. Ja verder praten.... maar waarover? Is er onduidelijkheid of zijn er misverstanden? Verder praten heeft maar één doel: de bewoners zich laten committeren aan datgene dat Schiphol wil. Beoogde uitkomst: ook de bewoners kunnen zich hierin vinden.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Tja, Hoe dan ook , wat is wijsheid? Bewoners zullen zeeeer goed op hun tellen dienen te letten.

Van Ojik , namens de Bewoners sprak OOK in de Telegraaf (Nog niet op deze site ?) HARDE TAAL
Dat is in ieder geval pittig, Dat had eerder gemoeten, maar ook het kabinet had eerder in moeten grijpen, Ze lieten Schiphol maar hun gang gaan. ook dat stelde van Ojik . Erwin was altijd van: GEEN WOORDEN , MAAR DADEN . Zo vat ik ook zijn signaal op !, Gr Jan

Geplaatst door Wim uit Castricum

@Gerard. Eens met "De Stas geeft met haar opmerking de bewoners behoorlijke macht. Laten ze die macht vooral niet verkwanselen door op te stappen".
Zoveel "tijdelijke macht", want ze verwacht daar wel iets voor terug. Herhalen van, waarmee de omwonenden worden beduveld, zal waarschijnlijk niet voldoende zijn. De bal ligt dan ook bij de ORS omwonenden. Die moeten ze kwijt, zonder dat de stas aan haar stutten trekt. Wie gaat er bewegen of wordt het barsten. Uiteindelijk is dit laatste de sterkste optie blijken voor de ORS bewoners, dan moet de stas met de billen bloot in de 2e kamer. Het overleg met ORS omwonenden op het spel zetten of een pas op de plaats voor Schiphol, totdat Lelystad (en Eindhoven) operatoneel wordt. Daarbij de kanttekening dat Lelystad een ramp wordt zinder de mogelijkheid van nachtvluchten. Operationeel en daarmee economisch niet aantrekkelijk voor pretvlucht maatschappijen. Alhoewel, geen nachtvluchten, dat valt nog te bezien omdat de korte route over het IJsselmeer pas in 2018 gereed zal zijn (volgens LVNL), wellicht gelijktijdig met de openstelling van Lelystad. Het is dan nog maar een fluitje van een cent, linksaf naar Schiphol og rechtsaf naar Lelystad. Lelystad wees waakzaam!

Geplaatst door gerard

@ Wim, een zeer groot deel van de nachtvluchten heeft op Lelystad niet veel te zoeken. Met name de grote herriemakende late-nacht- kisten uit de States (tussen 04:00 en 06:00 uur) bevat heel veel overstappers op aansluitende vluchten vanaf Schiphol. Ze leveren NL vrijwel niets op maar ze zijn toch 'o zo belangrijk'. (??)

Geplaatst door wim uit Castricum

@Gerard. Ik kom nog even terug op de pretvluchten. Als ik op onze zoekmachine vliegtuigpassages op onze site kijk (sept tm okt nu), dan zie je dat tot bijna 03:00 uur Transavia en meer van dit soort maatschappijen op Schiphol landen. Als ik het over de korte nachtroute over het IJsselmeer en het over linksaf (Schiphol) en rechtsaf (Lelystad) heb, dan gaat het over deze vluchten, die voor je het weet rechtsaf gaan en op Lelystad gaan landen. Dat is nu niet mogelijk, je kan er op wachten (voortschrijdend inzicht, dan wel sluw gedoseerde aangepakt) dat de druk om op tot die tijden (en wellicht meer) op Lelystad geland gaat worden. Operationeel (deze toestellen moeten anders op Schiphol worden geparkeerd, om in de vroege ochtend daarop naar Lelystad te vertrekken om passagiers op te halen + veroorzaakt extra vluchten) en dus commercieel en economisch noodzakelijk voor het succes van Lelystad en ellende voor de bewoners in de NO polder.


Geplaatst door gerard

Wim, alle charterverkeer kan uiteraard via Lelystad. Moet dan ook daar gestationeerd worden, hoewel maatschappijen ze liever laten vliegen. stilstaan kost immers geld en levert geen rendement op. Het wordt nog een hele operatie. Maar de echte pijn zit 'm, wat mij betreft vooral tussen 04:00 en 06:00. Dan is het gewoon beredruk hier in de lucht. En dat is wel overstapverkeer met nauwelijks toegevoegde waarde.

Geplaatst door Ruud

"deze toestellen moeten anders op Schiphol worden geparkeerd, om in de vroege ochtend daarop naar Lelystad te vertrekken om passagiers op te halen "

Een toestel dat in de nacht land op Schiphol , kan in de nacht of ochtend weer vertrekken van Schiphol en overdag dan een 'rondje' Lelystad doen. Makkelijker is natuurlijk alles van 1 vliegveld , maar een combinatie is wel mogelijk.