Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Genoeg kansen voor een kleiner Schiphol: ‘Krimp geeft een eenmalige schok’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 178 
|
 trouw.nl - 02-04-2024 
krimp_cropped.jpg
Krimp
Credit: rawpixel

Door Joost van Velzen

Stel dat Schiphol kleiner verder moet, hoe ziet de toekomst van de nationale luchthaven er dan uit? Volgens econoom Walter Manshanden moet de luchthaven zich meer op kwaliteit gaan richten en minder op passagiers die massaal overstappen.

In een groeiend aantal onderzoeken komen luchtvaarteconomen tot dezelfde conclusie: Schiphol leeft op te grote voet en laat daardoor een te grote voetafdruk achter. Terwijl de luchthaven best een maatje kleiner kan, zonder aan economische betekenis te verliezen. Sterker nog: krimp van de overstapfunctie van Schiphol kan het nieuwe bedrijfsmodel voor de nationale luchthaven worden, stelt luchtvaartonderzoeker Walter Manshanden.

Om de toekomst van Schiphol voor ons te kunnen zien, moeten we wel op ons netvlies hebben hoe het komt dat de luchthaven nu zo groot is geworden, benadrukt hij. “Dat is vooral doordat luchtvaartmaatschappijen relatief weinig betalen om op Schiphol te mogen landen. De landingsrechten zijn de laatste jaren kunstmatig laag gehouden waardoor de luchthaven aantrekkelijk is voor luchtvaartmaatschappijen. Gevolg: meer vluchten.”

11 miljoen overstappers in 2023
Amsterdam Airport is nog niet zo druk als het was voor corona de economie en het reizigersverkeer trof, maar Schiphol behoort nog altijd tot de grootste luchthavens van Europa. Het vliegveld groeit weer en verwerkte volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in 2023 bijna 442.000 vluchten in het handelsverkeer (reizigers én vracht). Met 61,9 miljoen passagiers trok de Schiphol 18 procent meer passagiers dan in 2022.

Een fors deel van die reizigers (36 procent) gebruikt de nationale luchthaven van Nederland om over te stappen op een vliegtuig dat hen naar bestemmingen verderop in de wereld brengt. Vorig jaar verwerkte Schiphol ruim 11 miljoen overstappers. Die worden overigens volgens de internationale telling wel tweemaal meegeteld: als reiziger bij aankomst en als reiziger bij vertrek.

Dat relatief grote aantal transferpassagiers is de voornaamste reden dat Schiphol nu zo groot is en in toenemende mate door onderzoekers als té groot wordt beoordeeld. Ook door Manshanden, die vindt dat als Schiphol dan toch moet krimpen, dat beter nu kan: “Er is al een grote schok geweest in de luchtvaart door corona. Dan kun je een tweede stoot, namelijk krimp, het beste zo snel mogelijk doorvoeren. Schiphol en KLM moeten dan rekening houden met een schok, maar die zal eenmalig zijn.”

Meer focus op kwaliteit
Die schok zou trouwens niet eens per se bij partijen als de KLM het meest voelbaar zijn. De luchthaven verdient relatief gezien waarschijnlijk het meeste geld met betaald parkeren, de winkels, en de eet- en drinkgelegenheden die op de luchthaven zijn gevestigd. “Al moet ook dat niet worden overschat. Transferreizigers hebben nauwelijks tijd om veel uit te geven”, weet Manshanden.

Als de luchtvaartonderzoeker het ‘Schiphol van de toekomst’ voor zich ziet, dan ziet hij een luchthaven die zich veel meer richt op kwaliteit. Duurdere vluchten naar minder bestemmingen. “Om te beginnen moet de prijs van de landingsrechten omhoog. Door die maatregel zullen grote maatschappijen met veel transfers mogelijk deels uitwijken naar andere grote luchthavens in Noordwest-Europa, zoals Frankfurt, Parijs en Londen.” Helemaal niet erg voor Schiphol, meent Manshanden: “Aan de overstap-passagiers verdienen de grote maatschappijen niet.”

‘Bij krimp gaan echt niet al die 170 bestemmingen weg’
Tot slot wil Manshanden nog een andere vaak voorkomende aanname uit de lucht halen, namelijk dat krimp iets heel anders is dan ontmanteling. Hij haalt een uitspraak van KLM-baas Marjan Rintel aan, die zij afgelopen zaterdag in deze krant deed. “Als die hubfunctie zou wegvallen, zouden we nog maar zes directe bestemmingen overhouden in plaats van de huidige 170”, zei Rintel.

Zo’n vaart gaat het niet lopen, stelt Manshanden: “Als Schiphol krimpt gaan echt niet al die 170 bestemmingen weg. Je krijgt bij krimp gewoon een meer natuurlijk aantal overstappers. Transferpassagiers op basis van de marktvraag in plaats van op basis van afspraken uit 2002 tussen de Nederlandse staat en Air France-KLM. Dan kom je uit op ongeveer 300.000 vliegbewegingen per jaar en met duurdere landingsrechten in het achterhoofd kan dat prima.”

Lees ook:

Onderzoek: krimp Schiphol juist goed voor de economie
Het belang van luchthaven Schiphol als economische motor wordt voortdurend overschat, constateren onderzoekers. ‘Het beeld begint te kantelen.’

KLM-baas Marjan Rintel: ‘Als vliegen toeneemt, laten we het dan hebben over hoe we de problemen oplossen’.
Met een opgeknapt verkooppunt voor trein-vliegtickets op station Brussel-Zuid wil KLM korte vluchten terugdringen, zegt directeur Marjan Rintel in een gesprek tussen de rails. ‘Maar wij kunnen het niet alleen.’

Bekijk bericht op "trouw.nl - 02-04-2024 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

‘KLM-baas Marjan Rintel: ‘Als vliegen toeneemt, laten we het dan hebben over hoe we de problemen oplossen’.’

Manshanden geeft de oplossing hierboven al, het is nogal simpel: gewoon de vele onnodige bestemmingen, alleen voor het aanlokken van overstappers voor KLM, eruit gooien en het probleem is al een stuk hanteerbaarder gemaakt. Had allang gedaan kunnen zijn tijdens corona, maar nee, men wil gewoon weer verder als voorheen. Groeien en de vette salarissen en bonussen binnenhalen!

De belofte van ‘schoner en stiller’ gaat niet werken omdat binnen de te hoge Lden en Lnight grenzen dit alleen gaat zorgen voor nog meer vliegbewegingen, dus meer herrie en meer uitstoot. De luchtvaartwetten moeten worden gewijzigd en de krimp nu worden doorgezet.