Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gemengde reacties op het ‘klimaatakkoord’ van de luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1164 
|
 fluxenergie.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0633.jpg

7 oktober 2016 – Gemengde reacties op het ‘klimaatakkoord’ dat de internationale luchtvaartsector gisteren sloot in het Canadese Montréal. De ICAO-president spreekt van een ‘Paris moment’, staatssecretaris Dijksma sprak van een ‘historisch’ akkoord, maar ziet het slechts als een eerste stap.

‘Paris moment’
‘(…) “Aviation can now claim its ‘Paris moment’,” declared ICAO Council President Dr. Olumuyiwa Benard Aliu, “Air transport is not only the world’s first major industry sector to adopt a global approach to international emissions reduction, but very importantly States representing more than 83% of international flight operations have volunteered to participate in the GMBM from its earliest stages in 2021.” (…)’ [ICAO]

‘Geen verstoppertje meer’
‘(…) Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu): ”Het klimaatakkoord in Parijs was historisch maar bevatte geen specifieke afspraken voor de luchtvaart. Maar na Parijs volgt nu dus Montreal: vanaf vandaag kan de luchtvaart niet langer verstoppertje spelen. De wereld heeft de kans gegrepen en een systeem aangenomen waarmee de luchtvaart haar verantwoordelijkheid neemt”. (…)’ [Rijksoverheid]

‘Ambities vergroten’
‘(…) Dijksma: “Met dit akkoord hebben we een belangrijke stap gezet omdat er nu een basis ligt waarin bijna de hele wereld zich kan vinden. Natuurlijk had ik liever gezien dat alle landen vanaf het begin mee gaan doen, maar we kunnen het systeem dat er nu ligt uitbouwen en de komende jaren de ambities verder vergroten”. (…)’ [Rijksoverheid]

‘Historische overeenkomst’
‘(…) Topman Alexandre de Juniac van de internationale brancheorganisatie IATA sprak dan ook van een ‘historische overeenkomst’. Het is voor het eerst dat een sector een dergelijk wereldwijd programma lanceert. Daarmee neemt de luchtvaart volgens De Juniac het voortouw om klimaatverandering tegen te gaan. (…)’ [Trouw]

‘Eerlijk speelveld’
‘(…) In Europa moeten luchtvaartmaatschappijen al sinds het voorjaar van 2013 zogenoemde emissierechten kopen voor hun CO2-uitstoot. Het gaat daarbij om vluchten binnen de EU. Dit belast de Europese maatschappijen en bevoordeelt niet-Europese maatschappijen. De Europese Commissie hoopt nu dat door het akkoord van Montreal een eerlijker speelveld ontstaat met niet-Europese luchtvaartmaatschappijen. De EU-commissaris voor transport Violetta Bulc reageert dan ook tevreden op het akkoord. Ze zegt ‘te hopen dat de scheepvaartsector dit voorbeeld van de luchtvaart volgt’. Na Montreal moeten er nog wel afspraken worden gemaakt over het toezicht op de milieuprojecten van de luchtvaart. (…)’ [FD]

‘New chapter’
‘(…) Violeta Bulc, European commissioner for transport, said: “This unprecedented agreement opens a new chapter in international aviation, where sustainability finally becomes part of the way we fly. We have now set a process in motion, which will not be reversed. And yet, it is not ‘mission accomplished’.” (…)’ [The Guardian]

‘Cruciaal dat de EU verder gaat’
‘(…) Het is absoluut cruciaal dat regio’s zoals de EU die verder gaat dan hetgeen is nu overeengekomen. “Dat betekent dat alle internationale vluchten van en naar de EU, zoals gepland, gewoon onder het Europese Emissiehandel Systeem (ETS) moeten vallen vanaf 2017.” (…)’ [Bas Eickhout, Europarlementariër, GroenLinks]

‘Waslijst aan kanttekeningen’
‘(…) “Er is een waslijst aan kanttekeningen te zetten bij de overeenkomst. De luchtvaarsector moet veel meer doen dan enkel het compenseren van groei in emissies. De uitstoot moet naar beneden. Zelfs de slappe doelstelling van CO2-neutrale groei is trouwens nog lang niet in zicht.”
Deelname is vrijwillig tot 2027, zoals het er nu voorstaat zullen veel landen de komende tien jaar niet mee doen. Alle landen horen deel te nemen vanaf het begin, en om dat te bereiken moeten ook de rijkere landen veel verder moeten gaan dan dat ze nu hebben afgesproken, stelt Eickhout. Verder is veel meer zekerheid nodig rondom transparantie en de integriteit van het mechanisme. “Met het huidige tempo zullen we er nooit in slagen om een gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.” (…)’ [Bas Eickhout, Europarlementariër, GroenLinks]

Toch: ‘Stap in de goede richting’

‘(…)“Een aantal doorslaggevende landen meent niet de verantwoordelijkheid die ze zouden moeten nemen, en de Verenigde Staten is daar het beste voorbeeld van. Veel meer ambitie dan wat er vandaag is besloten zat er op dit moment simpelweg niet in. Ik beschouw het als een stap in de goede richting.” Het moet volgens Eickhout echter glashelder zijn dat deze deal een basis is. (…)’ [Bas Eickhout, Europarlementariër, GroenLinks]

‘Teleurstelling’
‘(…) A last minute change to the text inserted stronger language on eligibility and double counting of UNFCCC credits, something that Carbon Market Watch has long advocated for.
Nevertheless, the resolution lacks high level language around oversight, environmental integrity and problematic credits. Furthermore, while up and running by 2021, the scheme will be voluntary until 2027, which pushes the sector’s climate goals even further away. A further disappointment was the deletion of a requirement for ICAO to set a long term goal matching the Paris Agreement’s 1.5 and 2 degree Celsius goals in a related resolution. (…)’ [Carbon Market Watch]
‘Green flying is a myth’
‘(…) Bill Hemmings, aviation director of green group Transport & Environment, said: “Airline claims that flying will now be green are a myth. Taking a plane is the fastest and cheapest way to fry the planet and this deal won’t reduce demand for jet fuel one drop. Instead offsetting aims to cut emissions in other industries.” (…)’ [The Guardian]

Bronnen
Rijksoverheid, 6 oktober 2016: Luchtvaartsector gaat vanaf 2020 CO2 uitstoot compenseren
FD, 6 oktober 2016: Luchtvaart belooft toename van uitstoot kooldioxide te compenseren (registratie)
Trouw, 6 oktober 2016: Ook klimaatakkoord voor burgerluchtvaart
Carbon Market Watch, 6 oktober 2016: Global aviation climate measure an uncertain first step
GroenLinks, 6 oktober 2016: Internationale luchtvaartdeal: een eerste stap is gezet
ICAO, 6 oktober 2016: ICAO Assembly achieves historic consensus on sustainable future for global civil aviation
The Guardian, 6 oktober 2016: First deal to curb aviation emissions agreed in landmark UN accord

Zie ook
FluxEnergie, 7 oktober 2016: Internationale luchtvaart gaat vanaf 2021 CO2-uitstoot compenseren. Lees hier .

Bekijk bericht op "fluxenergie.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Groen Links ! Cruciaal dat de EU verder gaat’
‘(…) Het is absoluut cruciaal dat regio’s zoals de EU die verder gaat dan hetgeen is nu overeengekomen. “Dat betekent dat alle internationale vluchten van en naar de EU, zoals gepland, gewoon onder het Europese Emissiehandel Systeem (ETS) moeten vallen vanaf 2017.” (…)’ [Bas Eickhout, Europarlementariër, GroenLinks]

‘Waslijst aan kanttekeningen’
‘(…) “Er is een waslijst aan kanttekeningen te zetten bij de overeenkomst. De luchtvaarsector moet veel meer doen dan enkel het compenseren van groei in emissies. De uitstoot moet naar beneden. Zelfs de slappe doelstelling van CO2-neutrale groei is trouwens nog lang niet in zicht.”
Deelname is vrijwillig tot 2027, zoals het er nu voorstaat zullen veel landen de komende tien jaar niet mee doen. Alle landen horen deel te nemen vanaf het begin, en om dat te bereiken moeten ook de rijkere landen veel verder moeten gaan dan dat ze nu hebben afgesproken, stelt Eickhout. Verder is veel meer zekerheid nodig rondom transparantie en de integriteit van het mechanisme. “Met het huidige tempo zullen we er nooit in slagen om een gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen.” (…)’ [Bas Eickhout, Europarlementariër, GroenLinks]

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Even een klein sommetje over de doelstelling dat de luchtvaart in 2050 nog maar 50% CO2 uitstoot ten opzichte van 2005.
Bij een jaarlijkse groei van de luchtvaart van 5%, is de luchtvaart in 2050 ruim 7 keer zo groot als in 2005. Als er geen maatregelen zouden worden getroffen, is de CO2-uitstoot dus ook 7 keer zo veel. Om de doelstelling van 50% te halen, zouden in 2050 alle vliegtuigen dan nog maar 7% mogen uitstoten van de vliegtuigen die in 2005 rondvlogen. 7% van 7 is afgerond 0,5. En omdat vliegtuigen ongeveer zo’n 25 jaar in gebruik zijn, zouden de eerste vliegtuigen die deze norm halen al in 2025 in gebruik moeten worden genomen. Dat is dus binnen 10 jaar. Of vergis ik mij ergens?

Geplaatst door Peter uit Badhoevdorp

Zou je eens bij de dokter moeten proberen. "U lijdt aan ernstig overgewicht".

"Oh dan ga ik vanaf 2021 iets minder snoepen en rond 2050 echt afvallen.."

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Peter: Leuk ! als het niet zo ernstig was, groet

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Jaap, Ik denk niet dat je je vergist Jaap, Hoe is het mogelijk dat men ondanks de Klimaatproblematiek,, waar van de excessen tegenwoordig iedere week markanter worden..... met oogkleppen (van goud ?) op blijft lopen

Ik beluisterde gisternacht een radiouitzending , over hoe machtig de lobby tegen de opwarming in de VS zijn , gefinancierd door de fossiele industrie . en zelfs religieus gemotiveerd blijken..