Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Gemeenten Zuid-Holland en Utrecht in gesprek met Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 240 
|
 alphensnieuwsblad.nl 
hv_vliegtuig_3017.jpeg

De CEO van Schiphol, Dick Benschop heeft vrijdagmiddag 1 november gesproken met bestuurders uit Zuid-Holland en Utrecht. Deze gemeenten, die wat verder uit het blikveld van Schiphol liggen, ondervinden de laatste jaren steeds meer overlast van het vliegverkeer.

Provincie - De Zuid-Hollandse gedeputeerde Willy de Zoete heeft Schiphol daarom uitgenodigd om de zorgen en klachten over het vliegverkeer te bespreken met wethouders uit de regio. De bestuurders onderkennen het economisch belang van Schiphol, maar vinden dat dit niet meer in evenwicht is met de hinder voor omwonenden. Tijdens dit gesprek vroegen wethouders en gedeputeerde aandacht voor extra hinderbeperkende maatregelen, om de overlast voor inwoners zoveel mogelijk te beperken.

Aandacht voor 'buitengebied'

In de besluitvorming rond de toekomst van Schiphol overleggen Schiphol en het ministerie regelmatig met gemeenten die direct grenzen aan Schiphol. Maar ook in de gemeenten die iets verder liggen, het zogenoemde buitengebied, is de problematiek groot. Met veel vliegbewegingen zijn er bijna geen rustmomenten meer, wat hinder en gezondheidseffecten oplevert voor de bewoners van dit gebied.

Klachten en maatregelen

Klachtenrapportages van BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) laten zien dat het aantal klachten de laatste jaren alleen maar toeneemt. Die klachten komen ook voor een groot deel uit gemeenten die verder van Schiphol liggen.

Gemeenten in de provincies Zuid-Holland en Utrecht vragen Schiphol daarom ook aandacht te hebben voor hinderbeperking in het buitengebied. In het overleg met Schiphol zijn o.a. de volgende onderwerpen besproken:

1. Voorkomen van onnodig laag vliegen, zowel door startend als landend verkeer

2. Zorgen wat betreft geluidhinder en stikstofdepositie bij natuur- en stiltegebieden

3. Beperken van het veelvuldig gebruik van twee parallelle banen

4. Beperken van het vliegverkeer in de nacht

5. Meer rustmomenten op een dag regelen en beter communiceren over verwacht baangebruik

Schiphol is momenteel bezig met het uitwerken van een pakket extra hinderbeperkende maatregelen. De heer Benschop heeft toegezegd de suggesties die hem tijdens het gesprek zijn aangereikt mee te nemen in deze besprekingen.

Bekijk bericht op "alphensnieuwsblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Marc

En weer wordt er gepraat en wat levert het op? Precies, groei met 40duizend vliegbewegingen. Schiphol heeft alle grenzen allang overschreden, maar zal dit never nooit toegeven. De wens is nog altijd om zo goedkoop mogelijk te vliegen om het luchtruim maximaal te vullen. De overlast welke hiermee is gemoeid is bijzaak, maar ook dat zullen ze nooit toegeven en blijven we voor de vorm maar met elkaar praten.

Geplaatst door Iep

De provincie Utrecht kan zijn borst natmaken. De herziening van het luchtruim voorziet in het realiseren van een 4e aanvliegpunt ( initial approach fix / wachtgebied) boven Tiel. Al het verkeer uit de zuidoost hoek gaat dan laag en recht over de provincie Utrecht.... nog minder rust en slaap.

Geplaatst door Peter

Punt 2 t/m 5 zijn niet te realiseren met het grote aantal vluchten tegenwoordig, laat staan met groei.
Benschop is een leugenaar en een hypocriet met zijn geslijm voor de buhne.

Geplaatst door anoniem1

05 nov 2019 om 00:10:31
Geplaatst door Iep

Niet noodzakerlijkerwijs.
Als je op de kaart kijkt dan is er genoeg ruimte om in een vloeiende lijn van tiel naar Schiphol te gaan (aalsmeerbaan+kaagbaan+zwanenburgbaan) zonder dat dat over woonkernen heen hoeft te gaan. Het hoeft niet rechtstreeks met de kortste weg.
Voor de mensen in almere en ook een deel van Utrecht kan het ook een verbetering opleveren. Het hangt er allemaal vanaf hoe men de route gaat leggen.

Geplaatst door anoniem1

Straks allemaal 100 rijden en een autoloze zondag. De keuzes in het stikstof dossier worden steeds duidelijker. Als Schiphol niks hoeft te doen,dan moeten de andere sectoren wat meer doen.
De bouwers ook niks doen (waar ik het overigens mee eens ben) en dan de boeren ook niks (geen mening over),dan moet alles terug naar 100 om toch een beetje ruimte te creeeren.
Maar het blijft een drupel op een gloeiende plaat. Men heeft niks aan snel een beetje extra ruimte, Er moet structureel ruimte komen om een evenwichtige economische ontwikkeling in de toekomst mogelijk te maken.

Geplaatst door anoniem1

Verwacht eigenlijk dat het kabinet gaat kiezen voor een korte termijn oplossing en niet voor een structurele oplossing. Het zit er al weer bijna op voor dit kabinet en dat mag een volgend kabinet dan allemaal gaan oplossen.
Dit kabinet blinkt niet uit in het nemen van verantwoordelijkheid in lastige dossiers die om maatregelen vragen die niet populair zijn bij de Eigen achterban. Ook ontbreekt het aan een samenhangende en evenwichtige visie op de economische ontwikkeling van Nederland op de wat langere termijn.
Maar het word steeds duidelijker,als we voor het ene kiezen dan gaat dat ten koste van het andere. De invloed van de lobbys begint de evenwichtige economische ontwikkeling van nederland ernstig te schaden.

Hoe gaan we Nederland op lange termijn laten groeien terwijl we binnen de regels blijven en het land leefbaar houden? Dat vraagt om ingrijpende maatregelen en een krachtige visie.

Geplaatst door Bob

Extra hinderbeperkende maatregelen zullen betekenen:
- Business as usual, gewoon doorgroeien.
- Meer vliegtuigen die dan iets minder lawaai per toestel geven binnen de te hoge Lden-norm.
- Sneller achter elkaar en dichter op elkaar laten vliegen (Performance Based Navigation).
- Vele omwonenden extra belasten ten gunste van anderen die misschien iets minder lawaai krijgen onder het mom van vermijden van woonkernen.
- Overal in Nederland onder de jankende klereherrie.
- De bijdrage van de luchtvaart aan broeikasgasemissies gewoon laten stijgen.

Geplaatst door Iep

Beste anoniem1, als je wat weet van verkeersleidingsmethodes in combinatie met de aanvliegroutes, circuitprocedures ( vaak U vormig ) en de plaats van een final approach fix ( recht voor de baan op ongeveer 11-12 kilometer ) dan vlieg je voor bijvoorbeeld de aalsmeerbaan vanaf tiel eerst in rechte dalende lijn richting hilversum, dan in een linkerbocht weer richting nieuwkoop en dan met een bijna 180 graden bocht naar final. Dat zal voor het aanvliegen van de buitenveldertbaan / oostbaan ook ongeveer zo gaan...
de radarplaatjes op deze site laten feilloos de (icao) vliegpatronen zijn bij nadering.
Ik zou dit eens doornemen https://kdc-mainport.nl/wp-content/uploads/2015/10/Insight-in-operational-efficiency.pdf

Geplaatst door Peter

Jaa de boeren mogen weer vol gas, 3/4 is export dus ook nog veel vracht en vliegverkeer, nog afgezien van het enorme dierenleed. Ons eten halen we ondertussen vanuit de hele wereld, wederom superveel vracht en vliegverkeer.
Schiphol mag groeien en de de bouw wil niets liever dan nog meer distributiecentra..
Maar de burger, die moet boeten, die betaalt zich blauw aan zijn relatief schone verwarming en benzine voor de auto.
Binnenkort max 100 en de binnenstad niet meer in.
Wat een extreem rechts apenland leven we in!
Alles voor het bedrijfsleven, de zorgvuldige burger mag boeten en betalen.

Geplaatst door anoniem1

Ja dat zou een bijzonder slechte uitkomst zijn dat ben ik met u eens.
Het lijkt mij nu niet direct de meest voor de hand liggende route en bij de buitenveldert baan maakt het verkeer uit het oosten nu ook geen U bocht,noodzakelijk is dat niet lijkt het.
Maar goed je weet het niet en het vertrouwen dat er bij het vaststellen van de routes goed naar de overlast gekeken word is niet heel erg groot. Het blijft een onzekere toekomst die zowel positief als negatief kan uitpakken afhankelijk van waar je woont en de routes die men kiest.

Nieuwe champagne tegen vliegschaamte aangekondigd.

We gaan een zeer, zeer grote campagne starten om uit te leggen wat we hebben gedaan, wat we doen en wat we willen gaan doen in de toekomst", aldus IATA-voorzitter Alexandre de Juniac. De voorzitter noemt de boodschappen van activisten "misleidend"

Om dan te vervolgen met:Sinds 1990 heeft de industrie met technologische verbeteringen de CO2-emissie gehalveerd.

Nu.nl werkt volledig mee aan het fakenieuws van de sector. De totale uitstoot van de sector is bijna verdubbeld sinds 1990 maar misschien dat de uitstoot per passagiers mijl gedaald is en dat men dan op die manier toch het gelijk wil claimen. Het is natuurlijk enorm misleidend en dat weet men zelf ook wel.
Ook zelf gezocht op co2 uitstoot luchtvaart sector,historische gegevens. Die zijn dus vrijwel niet meer te vinden voor de sector,men is alles wat niet goed uitkomt aan het censureren. Geen harde censuur,zachte censuur. Het gewoon onvindbaar maken,niet meer boven laten komen op de zoekmachines of simpelweg helemaal niet meer publiceren.
En dan doodleuk schrijven dat de uitstoot gehalveerd is want men kan het toch niet controleren,in elk geval niet eenvoudig,
.
Wel voorspellingen gezien voor de toekomst,de stijging uitstoot sector gaat nog een stuk sneller dan men eerder dacht.

Geplaatst door Iep


Geplaatst door anoniem1

Dat is een intressant document.
Er lijkt ook een vertrek route te zijn vanuit lelystad naar het zuiden die rechtstreeks over zeist, Utrecht gaat en dan verder richting nieuwegein ?
Het is lastig te zien omdat de bebouwing niet aangegeven staat (wat dan weer de vrees geeft dat bebouwing geen enkele overweging is bij het vaststellen van de route)
Deze route was mij nog niet bekend. Dit document is van 2012,of deze route er nog steeds is dat weet ik niet maar in dat geval mag ook Utrecht zich opmaken voor laagvliegroutes vanaf lelystad.

Met rechte lijn vanuit tiel naar aalsmeerbaan kom je inderdaad over houten,nieuwegein,westelijk Utrecht,woerden en nieuwkoop. Ik weet niet of dat mogelijk is in combinatie met alle uitvlieg routes, wenselijk is het zeker niet. Er lijken ook andere routes mogelijk waarbij men over de polder vliegt. Eerst naar het westen tussen culemborg en geldermalsen,dan tussen vianen en leerdam en vervolgens met een flauwe bocht tussen woerden en bodegraven recht uitlijnen voor de aalsmeerbaan. Op die route is maar erg weinig bebouwing. Gaat wel over nieuwkoop maar alles naar kaagbaan en zwanenburg baan gaat over nieuwkoop,dat is nu ook al het geval.

Het kan zeker heel slecht uitpakken en de vrees daarvoor is ook terecht gezien de history.
Maar er zijn misschien ook manieren waarop het goed zou kunnen uitpakken. De route naar de aalsmeerbaan via almere,breukelen,utrecht terweide en dan de bocht bij woerden zou bijvoorbeeld minder gebruikt kunnen worden.
Maar goed je weet het niet en het is afwachten in onzekerheid. Extreem pessimistisch ben ik over de herziening zelf nog niet. Wel over het steeds voller worden in de lucht in het algemeen.

Wat uit dit document wel duidelijk blijkt is dat er eigenlijk geen ruimte is in het luchtruim voor luchthaven lelystad. Men probeert de zaak te forceren terwijl men ergens wel weet dat het eigenlijk niet kan.

Geplaatst door anoniem1

Met de herindeling wil men ook een nieuwe uitvlucht route creeren.
Deze route is er al maar word nu alleen in het weekeinde gebruikt. De route die vanaf Schiphol naar het zuidoosten gaat. Iets ten westen van Utrecht terweide en over harmelen richting ijselstein,zowel bij noordelijk als zuidelijk baangebruik.
Deze route zal met de herindeling een stuk drukker gaan worden,en dat is iets om rekening mee te houden voor de mensen die last hebben van deze uitvlieg route.
Als men rechtstreek van tiel naar aalsmeerbaan wil gaan dan lijkt dat problemen te geven met deze uitvliegroute. Dan kan men misschien beter zo laat mogelijk kruisen waarbij het hoogte verschil groter is en er ook geen sprake is van gedeeltelijke overlapping. Dat zou dan bijvoorbeeld een route kunnen zijn zoals hierboven beschreven. Al weet ik niet of dat weer problemen geeft met andere routes of militair verkeer.

Maar goed,herindeling duurt nog even en lelystad zelf is ook nog niet rond.

Geplaatst door Iep

@anoniem1

Uitklimroutes zijn niet echt een probleem want ter hoogte van Soest zit men op minimaal 3000 meter ( 10000 voet) . Alles wat binnenkomt moet er dan wel onderdoor!
Dus dan vlieg je over de provincie Utrecht gewoon laag vanaf Tiel ( ga maar uit van 1800 meter, 6000 voet ) want daar krijg je ook nog met de zuidelijke aankomst en vertrekroute Lelystad te maken ( er is op het plaatje overigens alleen sprake van inkomend Schiphol verkeer). Die 4e IAF is gewoon niet nodig! Laat eigenlijk al het Schiphol verkeer maar via aanvliegpunten over de Noordzee en IJsselmeer maar binnenkomen. En zigzaggend tussen het dichtbebouwde Utrecht heen is ook niet werkbaar.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.