Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gemeenten willen compensatie voor vliegherrie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 670 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 14-03-18 
hvs_limmen_DSC_2560.jpg

Door Koen van Eijk

De colleges van b en w van de BUCH-gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo vragen in een gezamenlijke brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat om compensatie voor de extra nachtelijke vlieghinder.

Sinds mei 2015 maakt al het nachtelijk vliegverkeer alleen gebruik van de westelijke aanvliegroute om vervolgens op de Polderbaan te landen.

Het bleek niet langer mogelijk om al het vliegverkeer in de nacht vanuit het oosten en westen over smalle ’vliegpaden’ boven dunbevolkte gebieden te laten samenkomen.

Software
De verklaring van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) was dat de software ontoereikend was om de vanuit west en oost komende vliegtuigen veilig te laten ’ritsen’ bij het inzetten van de landing. Destijds vertelde LVNL erbij dat het ging om een tijdelijke situatie en het een kwestie was van wachten op moderne apparatuur. Maar inmiddels is het drie jaar verder en is tijdelijk permanent geworden.

De afsluiting van de oostelijke aanvliegroute (Artip2c) leidt tot extra hinder voor de inwoners van de vier BUCH-gemeenten. Volgens een gezamenlijk persbericht is het aantal klachten in de vier gemeenten sterk toegenomen. Uit onderzoek van de GGD Hollands Noorden blijkt dat de slaapverstoring door vliegverkeer veel hoger is dan uit berekeningen van het ministerie blijkt.

’De gemeenten verlangen duidelijkheid omtrent de heropening van de oostelijke aanvliegroute en bij langdurige uitstel bovendien compensatie. De meest voor de hand liggende compensatie is het terugbrengen van het aantal nachtvluchten tot het niveau van het aantal dat voor mei 2015 via de westelijke aanvliegroute naar de Polderbaan vloog’, aldus de vier gemeenten. Wethouder Marcel Steeman van Castricum, die Schiphol in zijn portefeuille heeft, noemt de vraag om compensatie ’stevig’. „Zo ver zijn we tot nu toe niet gegaan.” Ook een bijdrage voor bijvoorbeeld geluidsisolatie in woningen zou een vorm van compensatie kunnen zijn.

Nieuwsgierig
Volgens hem zijn ook andere gemeenten - de IJmond-gemeenten, Alkmaar - nieuwsgierig hoe de minister op de brief zal reageren.

Steeman: „Het alternatief dat ons is aangeboden, is vliegen via de westelijke route en via de oostelijke route maar dan zonder glijvluchten. Vanwege dat computerprobleem dus. In dat geval moeten de piloten handmatig vliegen met bijremmen en gasgeven. Dan gaan de motoren brullen en dat is wat we niet willen. We vragen de minister om een goede oplossing en anders willen we compensatie.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 14-03-18"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door BS uit Castricum

Een bijzonder vreemd verhaal. Compensatie voor overlast in de vorm van een vermindering van diezelfde overlast? En dan nog de vliegpaden? Alles over de dunstbevolkte gebieden want dan kan de rest slapen. Geluidsisolatie? ; dan bepalen we de dan maar iets minder smalle vliegpaden en zetten bij deze arme zielen drie-dubbelglas in huis. Politiek is een raar vak. Wat we normaal in een nacht meemaken is dat er altijd een of twee of drie (of meer) bulderend overkomen. Er zijn er ook bij die bijzonder netjes vliegen en die je nauwelijks hoort. Maar allemaal sproeien ze een enorme hoeveelheid fijnstof over de huizen. Je kunt bedenken wat je wilt maar de oplossing zit toch echt in het niet structureel vliegen gedurende de nacht. Geen pretvluchten die s'nachts vertrekken en aankomen. Netjes zonder scherpe bochten aanvliegen als het niet anders kan. Compensatie vragen is zoiets als; 'je mag ons op de kont timmeren, maar als compensatie willen we wel graag een plank in de broek' Onzinnig dus, vergeet het.

Geplaatst door F. Danisman

Ik ben altijd verrast over compensatie mbt de luchtvaart. Dit omdat ik alles bekijk vanuit de schade die het onze gezondheid oplevert. Voor hoeveel euro compenseer je hartaanvallen, beroertes en meer....