Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Gemeenten claimen minder nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 796 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Frans van den Berg

Negen gemeenten in een strook van Alkmaar tot Haarlem, willen dat luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen het aantal nachtvluchten verder verlaagd van 32.000 naar 29.000.

Die grens was immers in december 2012 afgesproken, maar nu stelt de minister juist aan de Tweede Kamer voor om 32.000 als grens vast te leggen voor het aantal nachtvluchten dat op jaarbasis is toegestaan. Nachtvluchten vinden plaats tussen 23 en 7 uur en dan bij voorkeur op de Kaagbaan en Polderbaan. De praktijk was echter dat in 2016 toch 33.000 vluchten werden uitgevoerd en vorig jaar 32.300. Vandaar dat er nu een wettelijke regeling komt.

Vanwege de slaapverstoring wordt al lange tijd geprobeerd de overlast te verminderen. Dat lukt deels met landingen in glijvlucht, waarbij de motoren minder brullen en van grotere hoogte wordt geland. Dat soort landingen zouden er ook meer in de avond komen, maar in december 2012 bleek dat niet te lukken. Als compensatie was de bewoners toegezegd dat het aantal nachtvluchten in drie jaar tijd naar 29.000 zou gaan.

Ruzie
Alleen probeert de luchtvaartsector zich sindsdien onder die afspraak uit te wurmen. Bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik: „Schiphol claimt dat overdag in de rustige uren ook glijvluchten worden uitgevoerd en dat dus de afspraak over meer glijvluchten wordt nagekomen. Daar gaan we niet mee akkoord.”

In de Omgevingsraad Schiphol, waar bewoners, bestuurders en sector onder leiding van Hans Alders overleggen, wordt nu al drie jaar ruzie gemaakt over die grens van 29.000 vluchten. Deze zomer moet er advies aan de minister komen over de toekomstige groei van de luchthaven, het tegelijkertijd gebruik van vier banen en de nachtvluchten.

Slaap
De gemeenten Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Haarlem, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen geven nu al alvast een signaal af naar de minister. Zij noemen de grens van 32.000 vluchten dit jaar dan ook een verhoging, omdat ze vasthouden aan 29.000. „Binnen onze regio wordt de overlast vooral ervaren in de nachtperiode. Nachtvluchten zorgen voor matige tot ernstige slaapverstoring en daarmee voor verslechtering van de gezondheid. Onderzoeken van GGD Kennemerland en de GGD Hollands Noorden onderschrijven dit.”

Om de hinder in de regio te verminderen, zetten de negen gemeenten in op strikte naleving van het beleid van vaste aanvliegroutes met daarbij gunstige randvoorwaarden voor de aankomend vliegverkeer om een glijvlucht goed te kunnen uitvoeren. Uit de verkenning van de regio blijkt verder dat veel nachtvluchten niet mainportgebonden zijn en daarom economisch van minder belang: ofwel, het zijn vakantievluchten.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit Kastricum

Vaste nachtroutes???? Waarom dat??? Je zal er maar onder wonen. Dan wordt je chronisch slaap onthouden. En dat is een misdaad tegen de menselijkheid. Zoek het maar na.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

WAAR BLIJVEN DE GEMEENTEN BIJ DE KAAG BAAN & BRS ?

Het zal toch niet zo zijn dat in de gemeenten bij de Kaag baan - ook preferent voor nachtvluchten - dit probleem niet speelt?

En hoe zit het eigenlijk met de "Bestuurlijke regie Schiphol" BRS, waarvoor de gedeputeerde uit Noord Holland binnen de Omgevings Raad Schiphol (ORS) zo'n belangrijke rol speelt?

Tijdens een bijeenkomst in Castricum enige tijd terug repte deze PvdA bestuurder van "een dienstbare opstelling". Maar ten opzichte va wie geldt die dienstbaarheid nu eigenlijk? Collega Sharon Dijksma hielp mee om het afgesproken "selectiviteitsbeleid" om zeep te helpen en legde als Staatssecretaris de Schiphol directie geen strobreed in de weg. Net als vele Haagse e.a. politici overigens.

Hoog tijd dat het burgerbelang in termen van voldoende aandacht voor veiligheid, gezondheid en leefbaarheid in onze regio en daarbuiten door de politiek letterlijk wordt opgepakt.


Geplaatst door BS uit Castricum

Dit is heel slecht nieuws. Van 32000 naar 29000? Van heel veel teveel nachtvluchten naar iets minder heel veel teveel nachtvluchten? Afhankelijk van weersomstandigheden oftewel de Kaagbaan of de Polderbaan? Vaste aanvliegroutes die niet direct over de kernen gaan maar over de 'minder bevolkte' buitenwijken? Vliegen over gebieden die formeel niet eens overlast kunnen hebben. In het geval van de Polderbaan een nieuwe poging om te vliegen over die stoeptegel grasland tussen Limmen en Castricum? Of over andere routes die 'de minste overlast bezorgen'? Een keuzemogelijkheid van Schiphol die lijkt op die van de oude T-Ford: 'You can choose any colour you like as long as it is black'.
Deze geringe reductie en de randvoorwaarden daaromheen zorgt er voor dat nader te bepalen bewoners het gelag moeten betalen om te zorgen dat anderen kunnen slapen. Dit heet discriminatie en is zover mij bekend per wet verboden (dat zouden overheden toch moeten weten). Nachtvluchten zijn in andere landen verboden omdat zelfs in minder bevolkte landen het niet mogelijk blijkt in de nacht te vliegen zonder (een grote groep) mensen in hun nachtrust te storen. Teneur duidelijk: weg met die nachtvluchten.

Geplaatst door anoniem uit aalsmeer

Vergeet het maar. Binnenkort wordt ook hier de wet aangepast gelijk de aanpassing die stiekem
net aangepast is n.l. de definitie van handelsverkeer om in 2018 boven het plafond van 500.000 vliegbewegingen te kunnen komen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

OOK "Kaag baan gemeenten" DOEN EERSTE STAP!

Vandaag bericht het NHD dat ook gemeenten rond de Kaag baan zich aangesloten hebben bij de negen al genoemde Noordelijke gemeenten. Dan gaat het al snel om tienduizenden bewoners die in meer of mindere mate ontoelaatbare overlast ervaren.

Alles spitst zich nu toe op de randvoorwaarden en vooral de handhaving na een noodzakelijke sanering van de Polder- en Kaag baan. Het signaal dat het zo niet langer kan wordt steeds sterker en de focus komt op zowel BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol o.l.v. gedeputeerde Tekin) en ORS (Omgevings Raad Schiphol). En uiteraard op het ministerie voor I&W , commissie luchtvaart en Tweede Kamer in verband met de formulering van een nieuwe luchtvaartwet.

Geplaatst door Bas van den Born uit Wijk aan Zee

Bij nachtvluchten alleen de methode toestaan van glijvlucht, anders niet.