Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Gemeentebestuur geeft toe dat Amstelveen ongezonde woonplaats is

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 487 
|
 rtva.nl - 24-10-2019 
tb_leefomgeving_castricum_Kerkedijk.jpg

AMSTELVEEN – Het gemeentebestuur van Amstelveen geeft toe dat wonen in Amstelveen ongezond is. De hoeveelheid fijnstof in de lucht is bijna twee keer hoger dan de advieswaarden van de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO. “Wonen in een stedelijke omgeving brengt een ongezondere lucht met zich mee”, aldus het antwoord van het Amstelveense college op schriftelijke vragen van VVD, D66, CDA en PvdA naar aanleiding van een RTL Nieuws onderzoek (zie hier naar vroegtijdig overlijden door vieze lucht en herrie.

Het college gaat onderzoeken hoe de luchtkwaliteit kan verbeteren en wil een stappenplan opstellen. Het stadsbestuur gaat in ieder geval binnenkort samen met Ouder-Amstel bij de regering nogmaals aandringen op het verlagen van de maximumsnelheid op de A9 naar 80 kilometer per uur.

Rode zone
De onderzoeksredactie van RTL Nieuws maakte vorige maand een vieze-lucht-en-herriekaart op basis van schattingen van het RIVM. De kaart toont voor het hele land het risico op ziekte of vroegtijdig overlijden als gevolg van o.a. vervuilde lucht of geluidsoverlast. Amstelveen zit in de rode zone op de kaart. Het gehalte stikstof in de lucht in Amstelveen is 35 microgram/m3 gemiddeld per jaar. De WHO adviseert om onder de 20 microgram/m3 te blijven om de gezondheid van burgers te beschermen. Het college wijst erop dat in Nederland de wettelijke norm 40 microgram/m3 is. Amstelveen zit daar dus net onder.

Vroegtijdig overlijden
Tien- tot vijftienduizend Nederlanders overlijden jaarlijks vroegtijdig aan de gevolgen van vieze lucht en herrie. Rond Schiphol, Amsterdam en Rotterdam is dat risico soms drie keer groter dan bijvoorbeeld in Drenthe, Groningen of de Waddeneilanden blijkt uit gegevens van het RIVM. Inwoners van de Randstad hebben een verhoogde kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en ernstige longaandoeningen, stelt Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht. “Dit is niet een klein beetje een probleem. Dit is een enorm probleem. Het gaat over duizenden mensen. Er gaan tien tot vijftien keer meer mensen dood aan deze factoren dan aan ongelukken in het verkeer. De Randstad is één van de meest vervuilde gebieden van Europa. En toch wonen er enorm veel mensen boven op elkaar.”

Bekijk bericht op "rtva.nl - 24-10-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Ongezonde levensjaren en vroegtijdige sterfte dienen betaald te worden door de vervuilers, met name Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen. Dus: vliegen NU snel veel duurder maken!!

Polderen en gedogen werken niet meer, en nog meer leugens al helemaal niet.

Geplaatst door Hans Buurma

Wordt het geen tijd voor collectieve juridische acties tegen luchtvaartmaatschappijen wegens aantasting gezondheid en welzijn?

Geplaatst door Peter

Straks mag je als burger Amstelveen niet meer in met de schone zuinige auto en koppelen ze de gasleidingen af maar gesubsidieerde groei van de luchtvaart gaat gewoon vol door..

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

COMMISSIE GAAT "Bestuur van de LUCHTVAART" VERDER VORMGEVEN

Onlangs in de krant: Cora van N. laat PvdA prominent Job Cohen als cie. voorzitter het "Bestuur van de LUCHTVAART" verder vormgeven. Nadat een aangekondigd fonds voor Mega investeringen slim is losgekoppeld van het parlement, is de kans levensgroot dat via dit "bestuur van de luchtvaart" enorme nieuwe subsidiestromen naar deze sector zullen vloeien. In het UK gaat het precies dezelfde kant op: zo laag mogelijke ticketprijzen, maximale exploitatie van luchtruim en andere ruimte en zwaar subsidieren van fabrieken voor synthetische brandstof, die wat minder vervuilend schijnt te zijn.

Het op afstand plaatsen van democratisch gelegitimeerde gemeenten, provincies en parlement is door de sector ook al slim toegepast bij de vormgeving van de ORS omgevingsraad en niet te vergeten de Metropool bureau's MRA en MRRDH met kantoren op Zuid As en centrum Rotterdam. Alle huishoudens van de tientallen aangesloten gemeenten betalen een bijdrage / belasting voor zowel die ORS als de Metropool bureau's. "Financier uw eigen teloorgang!"

Conclusie: langzamerhand lijkt een schaduw (Luchtvaart-) bestuur te worden opgetuigd dat los van het reguliere, min of meer uitgeschakelde openbaar bestuur, de touwtjes steeds steviger in handen neemt...................


Geplaatst door Janna

Niet alleen in Amstelveen! Ook heel Nieuw west ! Hier komen 2 uitvliegroutes overheen op 600 -700 meter! Dus geen schone lucht. Zullen ze niet wakker van liggen...wij wel...ook nog van de pestherrie....

Geplaatst door anoniem1

Het investerings fonds is het meest schandalige plan van het kabinet in meer dan 20 jaar.
Bijzonder ondoorzichtig en onduidelijk wie de controle heeft.
Het kabinet gaat Nederland te lijf als een hedgefund dat een bedrijf leeg trekt.
"o we hebben ruimte om 100 miljard te lenen" "ok we gaan 100 miljard lenen en dat op heel erg ondoorzichtige wijze uitgeven aan projecten die nul rendement hoeven te hebben (minister zelf die dit zegt). Is exact hetzelfde als hedgefunds die even snel willen cashen bij een bedrijf. Die kijken ook maar naar een ding,hoeveel kunnen we maximaal lenen en uitkeren. Dat is wat de staat nu ook doet.

20 jaar afbouw staats schuld in een keer teniet gedaan. Niet de linkse partijen maar de rechtse partijen willen de staatsschuld nu met 50-100 miljard ophogen. Niet voor leraren tekorten en andere linkse hobbys (minister zelf die dit zegt) nog voor problemen in de zorg. Wel veel subsidies voor bedrijfsleven en andere onduidelijke projecten. 50-100 miljard lenen "waarvoor dan" "dat weten we nog niet". Nog geen concreet voorbeeld gezien van wat ze willen doen,wel veel algemeen gelul.
En dan straks staat die 50-100 buiten de controle en invloed parlement en onder controle van een ons kent ons commisie.

Wat is dat trouwens voor iets,dat de nederlandse staat de r&d van het bedrijfsleven financiert (want daar komt het feitelijk op neer). Mocht er voor het bedrijfsleven iets uit komen dan krijgt de staat daar niks van terug, Maar wel alle r en d financieren met subsidies.
Nederland laat zich leegroven met medewerking en corruptie van de overheid. Vestia was nog maar het topje van de ijsberg.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Daar komt nog bij dat de bijdrage uit Den Haag naar de EU met maar liefst 2/3 zal stijgen! Aldus berichtgeving in het Financieel Dagblad van vandaag. Klakkeloos door de politiek gevolgd!

Het begint erop te lijken dat een bestuurlijke elite uitgebreid profiteert van het leegroven van brede lagen van onze bevolking? De volgzaamheid bij bestuurders en politiek lijkt in direct verband te staan met privileges (zoals VIP room Schiphol e.a.) en vaak torenhoge beloningen voor vage advies en consult klussen in talloze opgetuigde "commissies".