Gemeente Utrecht uit zorgen om vierde aanvliegroute Schiphol

Gedeputeerde Huib van Essen heeft in een brief aan minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat zorgen van de provincie geuit over de komst van een aanvliegroute boven de provincie Utrecht. Twintig gemeenten, waaronder de gemeente Utrecht, hebben de brief ondertekend. Ze vrezen voor meer overlast door vliegverkeer voor de inwoners en natuur- en stiltegebieden.
De vierde route is onderdeel van het opnieuw indelen van het Nederlands luchtruim. Vliegverkeer dat landt op Schiphol nadert de luchthaven nu nog vanaf drie plekken in Nederland, maar als het aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ligt komt daar een vierde bij. Deze route loopt over de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland. Het ministerie schat dat per dag 120 vliegtuigen van de route gebruik zullen maken. Actiegroep Stop4deroute gaat uit van 200 tot 300.
“Wij hebben grote zorgen over de effecten van de luchtruimherziening op onze inwoners”, schrijft Van Essen in de brief. “Wij vrezen dat de luchtruimherziening leidt tot extra vluchten en extra hinder. Het is voor ons niet acceptabel als er meer hinder ontstaat voor de huidige en toekomstige bewoners van de provincie Utrecht”
Volgens actiegroep Stop4deroute heeft de aanvliegroute gevolgen voor de volksgezondheid. De geluidsoverlast leidt tot verstoring en mindere leerprestaties en stress, wat weer andere gezondheidsproblemen met zich meebrengt. Ook uitstoot van vliegtuigen, fijnstof ozon en stikstof, hebben een nadelige effecten op de gezondheid. Stikstof is ook een probleem voor de biodiversiteit, en luchtvaart in het algemeen heeft een groot effect op klimaatverandering.
Suggesties
Van Essen drie suggesties aan de Minister om te komen tot betere keuzes. Ten eerste stelt hij voor dat er bij het opnieuw indelen van het Nederlandse luchtruim een besluit moet worden genomen over het aantal vliegbewegingen. Dat is wat Van Essen betreft nodig om de gevolgen van de plannen volledig in kaart te brengen.
Het ministerie presenteert binnenkort een analyse over de geluid- en emissies van de herindeling. Van Essen hoopt dat hierbij ook naar de regio Utrecht is gekeken. Daarnaast pleit hij voor inzicht in de daadwerkelijk te verwachten toekomstige situatie, ten opzichte van hoe het nu is. Het ministerie wil geluidsoverlast beperken door vliegtuigen langer, hoger te laten vliegen, maar er bestaan twijfels of dit daadwerkelijk effect heeft. Van Essen wil daarom graag weten hoe de nieuwe route de kwaliteit van de leefomgeving gaat verbeteren.
Ook vraagt Van Essen om duidelijkheid over de rol van de provincies in de besluitvorming. In 2023 zijn afspraken gemaakt dat de provincie Utrecht een verzoek van het Rijk krijgt om een gebiedsadvies uit te brengen. Echter is hier niets over terug te zien in de meest recente brief van de Minister over het onderwerp.
Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht
Schrijf je hier in!
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
Hoop dat de gemeente zich realiseert dat schiphol altijd van alles beloofd. Maar dat het in de praktijk elke keer veel slechter uit valt dan beloofd. Dat is namelijk de enige manier waarop schiphol uberhaubt enige steun voor wat dan ook kan krijgen.
De "vaste naderingsroute" die men beloofd is onzin. Het verkeer zal zo druk zijn met spitsen en dalen dat er van een vaste naderingsroute geen sprake kan zijn. Men zal altijd zo snel mogelijk naar schiphol vliegen,om extra ruimte te geven voor de volgende piek. De volgende piek is vervolgens alsnog te druk. Waardoor vliegtuigen aan de andere kant van de route steeds verder moeten uitwijken.
Ook de beloofde cda vluchten zullen onder deze omstandigheden niet waargemaakt worden. Dat wordt gewoon een enorm lange trein beginnende op 1300-1400 meter hoogte maximaal en al snel dalende richting 600 meter voor het laatste stukje. Net zoals er nu ook gevolgen wordt.
Het landende verkeer moet laag zitten. Onder andere omdat het stijgende verkeer veel langzamere klimt dan mogelijk. En daarmee al het overige verkeer omlaag drukt.
Goed om te horen in elk geval dat het op de agenda staat bij de gemeente.