Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gemeente Amsterdam investeert in ontwikkeling groene vliegtuigbrandstof

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 200 
|
 amsterdam.nl 
C-141_Starlifter_contrail.png
C-141B Starlifter boven Antartica

De gemeente Amsterdam investeert in de ontwikkeling van groene klimaatneutrale vliegtuigbrandstof, synthetische kerosine. Het bedrijf Synkero ontwikkelt die brandstof met meerdere partners, waaronder nu ook de gemeente. De brandstof zal in een nieuwe fabriek worden geproduceerd.

Synkero gaat een fabriek opzetten voor de productie van duurzame synthetische kerosine in het Amsterdamse havengebied. Vanuit dat gebied loopt al een kerosinepijplijn naar Schiphol. Het streven is om in 2025 te beginnen met de bouw van de fabriek en om er jaarlijks 50.000 ton aan duurzame kerosine te produceren. Op deze schaal wordt duurzame kerosine nog nergens ter wereld geproduceerd.

Wethouder Everhardt (Economische Zaken): “We investeren 250.000 euro in de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstof omdat deze zogenaamde ‘elektrofuel’ nodig is om de luchtvaart groener te maken. Groene vliegtuigbrandstof is cruciaal om onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen kleiner te maken. De aanwezigheid van de haven, Schiphol en de vliegtuigindustrie in onze regio zorgen voor de ideale basis om duurzame brandstoffen te produceren. Deze fabriek zorgt ook voor banen, in een tijd waarin de economie van de Amsterdamse regio zwaar wordt getroffen door de coronacrisis. ”

De investering van 250.000 euro wordt gedaan in de vorm van een subsidie, die het college deze week heeft toegekend. De zogenoemde ‘e-fuel’ wordt gemaakt via een chemisch proces met groene waterstof en CO2. De groene waterstof wordt geproduceerd uit water en duurzame elektriciteit. De CO2 wordt afgevangen in de industrie, of direct uit de lucht gefilterd.

Een grote uitdaging is om de productie van deze groene brandstof meer kostenefficiënt te maken en verder uit te breiden. Met ondersteuning van de partners uit de luchtvaartsector (KLM, Schiphol en SkyNRG) en Port of Amsterdam kan Synkero daar een belangrijke bijdrage aan leveren. De gemeente Amsterdam sluit zich aan als partner.


Een publicatie op dit nieuwsitem, geschreven door Alfred Blokhuizen op de site van SchipholWatch, leest u hier..........



Bekijk bericht op "amsterdam.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

"Wethouder Everhardt (Economische Zaken): “We investeren 250.000 euro in de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstof omdat deze zogenaamde ‘elektrofuel’ nodig is om de luchtvaart groener te maken."
De provincie Limburg als eigenaar van vliegveld Maastricht. Vliegveld Eelde idem dito, maar dan gemeentes. Vreemde situaties.
De gemeente Amsterdam investeert € 250.000 in de vorm van een subsidie met gratis gemeenschapsgeld. Volgens mij kan dit geld beter besteed worden in belangrijkere zaken als onderwijs, de zorg en sociale woningbouw. En helemaal niet in zo'n risicovol energie project als dit. Laat dit maar over aan de direct belanghebbende investeerders in de luchtvaart. te betalen vanuit een flinke verhoging van de vliegticket prijs. Wordt er ook meteen minder gevlogen.

Geplaatst door Gerard uit Castricun

Waarom hier belastinggeld, uw en mijn geld, in wordt gestopt ontgaat me. We zijn geen ondernemers. Dat echte ondernemers hier niet in stappen is duidelijk. Dit synthetisch zogenaamd groene kerosineproduct kost zoveel energie om te maken dat we met heel Nederland alleen nog fossiel kunnen stoken en autorijden om deze kunstkerosine te kunnen maken. De natuurwetten schrijven nu eenmaal voor dat kunstbrandstof die uit co2 wordt gemaakt ontzettend veel energie gebruikt moet worden. Met een zeer slecht rendement.

Geplaatst door Langs de lijn uit Uitgeest

Groot Amsterdam ligt aan de leiband van de grote economische krachten:

PUBLIEK BELANG WIJKT VIA METROPOOLREGIO 2.0 VOOR ECONOMISCH BELANG !

Het Metropoolvirus - via een strategische operatie "EU-Deltametropool" verspreid - doordrenkt anno 2021 ons Openbaar bestuur. Daarbij wordt heel slim economie aan leefomgeving gekoppeld in de coalitie akkoorden. En eind april dragen alle 32 MRA gemeenten - inclusief Uitgeest - de nodige macht over aan de nieuwe Metropoolregio Amsterdam 2.0 op de Zuid As. Noord Holland Noord wordt permanent bewerkt om deze trend te volgen.

Men beschouwt in de stukken de luchthaven Schiphol als het HART van de "EU-Deltametropool" in wording en de As Schiphol/ TATA STEEL (!) wordt als economische motor gezien.

Beleid wordt vooral vanuit een "Amsterdamse Economische Raad" en apart "Economisch forum Holland boven Amsterdam" vastgesteld en omschreven. En daarna als "voorgebakken broodjes" overal alle Deelregio's en Raden geserveerd.
!! Apart MRA beleid - zoals bijvoorbeeld rond windmolens - neemt een steeds belangrijker plaats in, naast de energietransitie zullen woningbouw, onderwijs en zorgexploitatie snel volgen. !!

Uiteindelijk vervult de Provincie nog een bescheiden, faciliterende rol bij het doordrukken van economische belangen en afknijpen van de leefomgeving, zoals in de IJmond/ Kennemerland deze week weer pijnlijk duidelijk werd uit RIVM-onderzoek. Het wordt allemaal als zoete koek geconsumeerd.

In onze regio Alkmaar/Kennemerland wordt dit rampscenario compleet want de politiek dreigt zowel de MRA 2.0 als de Polderbaan 2.0 met NextGen hoogfrequent vliegsysteem - puur MRA beleid! - te gaan omarmen.

Donderdagavond 22 april neemt politiek Uitgeest een besluit over deze dubieuze machtsoverdracht naar de Metropoolregio 2.0., waarmee een rampscenario voor onze leefomgeving realiteit dreigt te worden.


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

1 jaar na een meer dan halvering van het vliegverkeer is de temperatuur wereldwijd met meer dan 1 graad gedaald. Het vliegverkeer levert een veel grotere bijdrage aan de opwarming dan men in zelfs de meest negatieve modellen wil doen voorkomen. De co2 uitstoot is maar een heel klein deel van het effect dat vliegen op de opwarming heeft.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Beste Anoniem1, zou je een referentie naar deze bevinding kunnen toevoegen? Zou het graag nalezen. BVD!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Helaas heb ik hier geen referenties voor,die zijn ook vrijwel niet te vinden want onderzoek in deze richting word niet gedaan of komt nauwelijks in de publiciteit want dat probeert de lobby ten alle tijde te voorkomen.
Het is voor mij een kwestie van gezond verstand en zelf nadenken en goed kijken naar wat er gebeurt.
De co2 uitstoot is 2-3% naar ik meen,men gaat er van uit dat de bijdrage inclusief andere dan co2 uitstoot uit komt op een bijdrage van zo,n 6% aan de opwarming.
Mijn eigen schatting is dat de totale bijdrage voor de epidemie groter is dan 10%,ergens tussen de 10% en 15%

Mbt de opwarming gaat het om de volgende factoren.
-De uitstoot van co2
-De uitstoot van andere broeikasgassen
-De uitstoot van fijnstof
-De condens vorming
-Afgeleide effecten die het gevolg zijn hiervan zoals wolken en vervuiling van de atmosfeer waardoor de uitstraling van de aarde lager wordt.
-En tot op zekere hoogte zelfs de directe opwarming als gevolg van de opgewarmde lucht die straalmotoren uitstoten.

Dit onderzoeken en bewijzen is erg moeilijk,zelfs het direct bewijzen dat co2 opwarming veroorzaakt is niet eenvoudig en eenduidig want het klimaat is erg gecompliceerd.
Er zijn wel verschillende benaderingen mogelijk die een indicatie kunnen geven maar echt hard bewijs zal altijd lastig blijven omdat er heel veel factoren zijn die een rol spelen. Zelfs al zou de uitstoot vandaag naar nul gaan dan nog zou de opwarming een aantal jaren doorgaan.

Een mogelijke benadering is de opwarming afzetten tegen de jaarlijkse uitstoot,het aantal co2 deeltjes in de lucht en het totale vermogen van alle straalmotoren die in een jaar gebruikt zijn (het zijn naar mijn inzicht alleen de straalmotoren die een onevenredig grote bijdrage leveren aan de opwarming).
Als de opwarming gedurende lange tijd min of meer lineair gaat,gelijke tred houd met de toenemende uitstoot en het aantal co2 deeltjes in de atmosfeer,en als vervolgens de opwarming begint te versnellen in verhouding tot de toename van de uitstoot en het aantal co2 deeltjes in de atmosfeer,en als dat moment van langzame versnelling van de opwarming vervolgens samenvalt met een sterke groei van het gebruik van straalmotoren dan kan dat een indicatie zijn dat straalmotoren een veel grotere bijdrage leveren aan de opwarming dan alleen op basis van de co2 uitstoot verwacht kan worden. Hard bewijs is dit niet want er zijn veel meer factoren waarvan we de impact nog niet goed begrijpen,het is meer circomstantial evidence.
Maar goed,het is allemaal erg gecompliceerd en hard bewijs voor mijn uitspraak hierboven heb ik niet.


Geplaatst door Gerard uit Castricum


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

2020 was inderdaad een van de warmste jaren ooit,het effect van minder vliegen is niet direct zichtbaar daar gaat enige tijd overheen.
Kijkend naar alleen de co2 uitstoot duurt het zelfs nog veel langer voordat een daling van de co2 uitstoot een effect heeft op het klimaat,dat kan wel tientallen jaren duren.
Het effect van minder vliegen zal echter veel eerder zichtbaar zijn dan het effect van een daling van de co2 omdat de koppeling tussen de andere factoren waarmee vliegen bijdraagt aan de temperatuur veel directer (sneller) is dan de koppeling tussen extra uitstoot en temperatuur stijging.


Het virus komt met de indiaase variant steeds dichter bij haar maximale efficienty.
Deze variant verspreid zich bijzonder snel,is schadelijk voor alle leeftijden en is veel moeilijker te detecteren met tests dan de voorgaande varianten. De vector vaccins zijn veel minder effectief tegen deze variant en ook de effectiviteit van de mrna vaccins is significant lager.
Dit geeft grote problemen voor de luchtvaartsector want het testen of zelfs het gevaccineerd zijn van reizigers is niet meer afdoende om het virus voor een groot deel tegen te houden.
De enige manier om dit virus tegen te houden is verplichte quarantaine hetgeen bijzonder belemmerend is voor alle reizen die niet strikt noodzakelijk zijn. Voor amerika en continentaal europa is het hiervoor al te laat want deze variant die is er al.

Een groot deel van het westen (continentaal europa en amerika) heeft de strijd opgegeven en deze variant zal hier binnen niet al te lange tijd de dominante variant worden. Extra beperkingen voor de luchtvaart tussen deze landen zijn niet direct te verwachten maar de animo om te reizen zal flink afnemen met het toegenomen risico.
Het gaat wel een effect hebben op de intercontinentale routes naar landen die de strijd nog niet hebben opgegeven,een groot deel van azie en ook het verenigd koninkrijk. Het aantal passagiers op deze routes zal nog verder gaan dalen dan tot nu toe al het geval was.

Na de indiaase variant zullen er nog andere varianten komen maar het virus zit met deze variant dicht tegen haar maximale efficienty aan en als deze variant overwonnen kan worden dan is het ergste achter de rug ook voor de luchtvaartsector.
Hoe lang het gaat duren om deze variant onder controle te krijgen met vaccins is afwachten. Geen van de huidige vaccins (het targetten van het gehele spike eiwit) is hievoor geschikt, voor een effectief vaccin tegen deze variant zal langer onderzoek nodig zijn.
In het slechtste geval kan dat meer dan 10 jaar duren en in het beste geval ~3 jaar.
Daarna zou een langzaam herstel van de luchtvaart kunnen volgen maar terug naar zoals het was van voor de crisis zal niet meer gebeuren ook niet na 10 jaar. Daarvoor is de wereld te veel veranderd.

Het moeilijkste stuk komt nu,hoe lang dat gaat duren is nog onzeker maar zelf ga ik uit van minimaal 3 jaar. Daarna wordt het beter.
Dit is zoals ik het nu zie en ik hoop oprecht dat ik te negatief ben want het afgelopen jaar was voor mij net als voor vele anderen het slechtste uit mijn toch wel lange leven.
Blijf voorzichtig zou ik iedereen willen meegeven,vooral in de komende maanden.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

De invloed van minder contrails (u weet wel, die witte pluimen achter het vliegtuig) is vorig jaar zeer duidelijk geweest.
Minder vluchten, minder contrails..........dus minder zonlicht weerkaatsing dus meer invloed van onze zon wat o.a. Vorig jaar record temperaturen heeft veroorzaakt.
10 jaar geleden werd dit fenomeen duidelijk aangetoond na de 2 vliegtuigvrije dagen in Noord Amerika september 2011, geen contrails leverde toen 1 a 2 gr temperatuurstijging op.

Dat A,Dam deze vervuilende energie subsidieert is een schande, ik vraag me af wat de uitstoot en vervuiling is die tijdens de productie ontstaat van deze zg e-fuel.
Productie en het vliegen op van deze troep is de zelfde dwaasheid als die bio-massacentrale,s.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.