Gemeente Amsterdam eist vastlegging afspraken Schiphol
De gemeenteraad van Amsterdam eist van minister Cora van Nieuwenhuizen dat gemaakte afspraken nu eindelijk eens worden vastgelegd in de wet zodat er kan worden gehandhaafd.
“Daarmee komt een eind aan jarenlang gedogen en ontstaat er rechtszekerheid voor de omgeving, ook voor wat betreft de planologie op de grond”, aldus de raad in een brief aan de minister.
Transparant en toegankelijk voor omwonenden
De gemeente eist ook een effectief monitoring- en handhavingssysteem dat transparant en toegankelijk is voor omwonenden. “Belangrijk is dat afspraken over uitzonderingen controleerbaar worden vastgelegd en dat er sancties kunnen worden opgelegd aan luchtvaartmaatschappijen wanneer voorwaarden zijn overschreden.”
Het college pleit voor een substantiële vermindering van het aantal nachtvluchten en vraagt de minister een gedeeltelijke nachtsluiting te onderzoeken.
Pas op de plaats
Over het algemeen vindt de raad van Amsterdam dat de aanbevelingen uit het RLI-rapport Luchtvaartbeleid Lees
“We moeten inzetten op het vervangen van korte vluchten door internationaal treinverkeer. De invoering van een vliegbelasting zien we als een belangrijke eerste stap, maar in de huidige vorm onvoldoende om een gedragsverandering teweeg te brengen. Een steviger inzet verdient de voorkeur.”
Waarnemend wethouder Economische Zaken Simone Kukenheim besluit haar brief door aan te dringen dat de hoofdstedelijke aanbevelingen worden opgenomen in de nieuwe Luchtvaartnota.
Niet in handen van Schiphol
SchipholWatch raadt de gemeente Amsterdam aan zeer nauwgezet de aanleg van het monitoring- en handhavingssysteem te volgen en de verantwoordelijkheid over die systemen niet in handen te geven van Schiphol.
Tot op heden blijken de Schipholsystemen zoals Nomos voor geluidsmetingen een zeer vertekend beeld te geven (zie hier) van de werkelijke vliegoverlast. Zo blijkt slechts een klein percentage van de vliegtuigen als zodanig te worden geregistreerd.
Ook de gang van zaken rond het recentelijk gehackte Bewoners Aanspreekpunt (BAS) van Schiphol biedt weinig vertrouwen (Lees hierin een juiste implementatie van de afspraken over de luchthaven.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Er tekent zich een samenhang in de lobby voor het aan banden leggen van de luchtvaart af.
De raden van grote spelers A'dam en Rotterdam zitten nu merendeels op een lijn met de bewonersgroepen gebundeld in de L.B.B.L. en de G 11 milieu organisaties. Het kennisnetwerk IMpact gaat zelfs nog een stap verder en heeft de noodzakelijke sanering van luchthaven Schiphol op drie hoofdpunten samengevat. Een glasheldere lobby op basis van adviezen van de Raad voor Leefomgeving & Infra, aangevuld met genoemde punten ligt in het verschiet.
Wel vormt de manier waarop betrokken Colleges van B&W met het dossier omgaan een enorme bron van zorg. Getreuzel, slap optreden en negeren van bovenstaande, democratisch gelegitimeerde lobby is meer regel dan uitzondering. Dat zou door pro actief handelen van voorstanders van een democratische aanpak - tegen de dictatuur van de Schiphol Group e.a. in - aangepakt moeten worden.
Daarom een oproep aan het PVRC bestuur, werkgroep en leden om nu mede naar buiten te treden en hier ten volle aan mee te werken!