Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geluidweerbericht Schiphol op termijn mogelijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 596 
|
 noordhollandsdagblad.nl (22-02-2017) 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Een geluidweerbericht voor bewoners in de wijde omgeving van Schiphol. In de toekomst is dat haalbaar, maar voorlopig zal via een app alleen het vliegverkeer en baangebruik zijn te volgen.

Dat laat staatssecretaris Sharon Dijksma aan de Tweede Kamer weten. D66-Kamerlid Belhaj had daarover schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van opmerkingen van de bewonersdelegatie in deze krant. Volgens de bewoners is vanwege de hoge kosten een beloofde app er nog altijd niet. Met zo’n app op de telefoon en tablets zou de informatievoorziening aan de bewoners moeten verbeteren.

Maar volgens Dijksma is de vertraging ontstaan door technische problemen. Veel instanties zijn nodig om de juiste gegevens aan te leveren. Inmiddels is een nieuwe planning gemaakt en is voor de jaarwisseling de opdracht aan app-bouwers gegeven. Voor de zomer moet duidelijk worden wanneer die app wordt gelanceerd.

Meetpunten

De bouw van de app start met de integratie – en het mobiel toegankelijk maken – van de websites ‘vliegverkeer inzicht’ en ‘wonen bij Schiphol’, in combinatie met de uitbreiding met een module voor een toelichting op het actuele baangebruik. Ook de Nomos-geluidmeetpunten worden in de toekomst in de app opgenomen.

Er wordt rekening gehouden met de toevoeging in de toekomst van de toepassing van een ‘geluidweerbericht’. Daaraan wordt momenteel gewerkt door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). De toepassing bevindt zich momenteel in de ontwikkel- en testfase. Met zo’n geluidweerbericht kunnen bewoners dan zien tot hoe laat een bepaalde baan naar verwachting in gebruik is of juist open gaat, ofwel een soort voorspelling wanneer er wel of geen herrie te verwachten is.

Klachten

Ook moet het mogelijk worden om via de app een klacht in te dienen. Belhaj hoopt dat met een betere informatievoorziening en zeker een geluidsverwachting, minder bewoners een klacht indienen. Belhaj vindt het verontrustend dat uit berekeningen van deze krant was gebleken dat dertig procent meer mensen vorig jaar een klacht hadden ingediend. Dijksma wil klagen via de app mogelijk maken, maar daar dan meteen een verwachting aan vast koppelen in hoeverre iets aan dat probleem kan worden gedaan. De luchthaven en de start- en landingsbanen zijn nu eenmaal een feit. Verder hangt het baangebruik sterk af van het weer: met name storm en mist.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl (22-02-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Weet je wat ook een feit is, dat er erg veel mensen rond Schiphol wonen, waar geen rekening mee wordt gehouden.
Het wordt zo van "je wist het toch dat de herrie er aan kwam, wat klaag je nog?".
Komt er ook een medicijnbericht, zodat we op tijd gaan slikken?

Geplaatst door Jaap

Nog maar een keer, dan houd ik er even mee op: Volg het advies op dat op deze site staat over hinder melden. Als het aantal mensen dat klaagt heel erg toeneemt, wordt het voor de politiek steeds lastiger om de hinder te negeren. Zie https://www.vlieghinder.nl/paginas/page/schipholhinder of rechts bovenaan deze bladzijde "Hinder melden"
Het is het minste wat je kunt doen, en het is ook nog een kleine moeite.

Geplaatst door anoniem

Geluidsweerbericht,een beetje zoals de smog weerberichten die sommige landen hebben?

Ik zie het nut hier niet echt van in,misschien kan dat geld beter besteed worden maar als mensen dit graag willen en denken er veel baat bij te hebben,prima.
De mensen die veel last van de herrie hebben die weten al lang uit welke hoek de wind komt en welke overlast te verwachten is.
Dat dit duur is om te ontwikkelen kan ik ook niet goed begrijpen. Dit moet kunnen voor minder dan 1 miljoen.
Er zijn maar 2 instanties die belangrijk zijn hiervoor. De lvnl en het knmi. Maar de lvnl die heeft alle informatie van het knmi/meteo al, dus de lvnl kan makkelijk alle informatie geven die nodig is. Je kan het verwachte baangebruik ook zien op de site van bas.
Ik zie echt niet in welke andere instantie nog gegevens zou moeten of kunnen verstrekken,maar misschien kan iemand mij dat uitleggen.


Geplaatst door anoniem

Vandaag mijn honderdste klacht ingediend.

Geplaatst door Jan Griese

Mevr Belhaj d-66 vraagt hier m.i. om een onzin product. We hebben al genoeg aan ons"'Hoofd" en aan onze Gevoelens !

Het enige dat helpt dames en heren van d-66 is:

1) Dit voorgenomen NNHS stelsel snel repareren .
2) Nachtvluchten verbieden, of minstens halveren , Zie Frankfurt
3) Prijsvechters weg van schiphol, Ja heer Nijhuis we hebben het tegen u .
4) Voor de komende jaren tot 2030 /2040 is max 500.000 meer dan genoeg. De rest per HSL in Europa,
5) Dan dus alles wat NIET bijdraagt aan BNP Nederland en/of internationale Netwerk van Schiphol weren,
6) Veelstrengere Handhaving
7) De veel geld verdienende LVNL verkeersleiders dienen hun taak veel beter uit te voeren.

Geplaatst door de Vries

Dit is zo maling hebben aan de omwonenden, niet normaal. Alsof iemand hier op zit te wachten. Dit wordt als een "oplossing" aangeboden. Ronduit belachelijk. Omwonenden weten al lang wanneer vluchten over hun heen komen. En dan nog iets, het normale weerbericht zit er al vaak genoeg naast.

Nee, dit slaat werkelijk nergens op.

En dit is werkelijk lachwekkend:

"Belhaj hoopt dat met een betere informatievoorziening en zeker een geluidsverwachting, minder bewoners een klacht indienen."

Alsof de herrie er dan opeens niet meer is. Wat een debielen daar in de 2e kamer.

Geplaatst door Jaap

@Anoniem en anderen die veel klagen. Wees er op bedacht dat je als "veelmelder" NIET in de statistieken van de gezamenlijke, jaarlijkse rapportage van BAS wordt meegenomen. Meer dan 500 klachten per (gebruikers-)jaar indienen is dus contraproductief en zonde van de tijd.
Het is veel effectiever als veel mensen regelmatig een klacht indienen, conform het advies op deze site dat u rechts bovenaan kunt vinden onder "Hinder melden."

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Indien u gebruik maakt van de ´herrie-app´ kunt u wellicht uw barbecue voortijdig stoppen of er in het geheel niet aan beginnen.
U kunt dan snel uw barbecue opruimen, voordat uw gerechten worden bedolven onder de uitlaatgassen van de ´milieu-vriendelijke´ en ´geluidsarme´ toestellen.

Vriendelijke groet, de Schipholgroup


De Schipholgroup / politiek kan mijn inziens het geld dat dit soort ´pret-apps´ kost, beter aan geluidshinderbeperking uitgeven.
Jammer dat ook Sharon Dijksma een verlengstuk van de Schipholgroup is geworden.

De Schipholgroup en de Staat der Nederlanden, maken zich schuldig aan belangenverstrengeling.
De Schipholgroup en de Staat der Nederlanden, schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet.




Geplaatst door anoniem

Is vast wel weer een mooi bedrijfje dat heel veel geld gaat verdienen aan die app. Als ik al lees over hoge kosten en ingewikkeld doen dan vrees ik het ergste. Dit hoeft echt niet veel te kosten maar goed. Hoop niet dat al het geld wat beschikbaar is voor initiatieven van omwonenden op deze manier besteed wordt.

Vandaag het klant tevredenheids onderzoek bij bas op de website. Men scoorde hoger dan vorig jaar dus dat is goed. De app werd genoemd als zijnde een suggestie van de bewoners waaraan gewerkt word. 6.5 kreeg bas als gemiddeld cijfer,dat is vrij laag maar wel begrijpelijk.

Als ik eerlijk ben dan ben ik over de dienstverlening van bas zelf bijzonder tevreden,ik zou ze een 9 geven. Ervan uitgaande dat ze aan de overlast niks kunnen doen hebben ze de rest wel erg goed op orde. Bijzonder veel informatie,kan alle vluchten terug zien tot een jaar geleden en als men het weet dan verteld men over afwijkend baangebruik, Ook telefonisch niets dan goede ervaringen op 1 na nu meer dan een jaar geleden. Voor hetzelfde geld verteld men de bewoners helemaal niks. De openheid van bas heeft mij meerdere keren positief verrast, dus bas:bedankt en op naar een nieuw jaar met een nog betere website en dienstverlening.

Geplaatst door Jan Griese

Van mij krijgen ze een 5 wegens hun vaak onzinnige antwoorden