Geluidsoverlast? Stillere vliegtuigen, meer zit er voorlopig niet in voor Heiloo
Door Henk Jan den Ouden
Veel inwoners van Heiloo ervaren geluidsoverlast van vliegtuigen. Waarom dat is, dat kregen ze dinsdagavond in het gemeentehuis netjes uitgelegd door experts. Maar afgezien van stillere vliegtuigen zit er voorlopig nog niet veel verbetering in.
Dat bleek op een informatieavond van de gemeenteraad van Heiloo. Waarom komen de vliegtuigen zo ver van Schiphol al zo laag over, zo vragen veel mensen uit de regio zich af. Dat komt door de procedures die de luchtverkeersleiding moet volgen, zei Yoram Obbers van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). En daarvan kunnen en willen ze niet afwijken. ,,Veiligheid heeft de hoogste prioriteit.’’
Het luchtverkeer met bestemming de Polderbaan buigt vanuit zee af en voegt zich in een rechte lijn naar het zuiden en dat moet op een hoogte van 2000 voet, zo’n 600 meter. Het parallelle verkeer dat naar de Zwanenburgbaan gaat, vliegt daar namelijk vlakbij. ,,De horizontale afstanden tussen vliegtuigen is dan te beperkt, dus moeten we ze in de hoogte scheiden.’’ Naar de Zwanenburgbaan vliegen ze daarom op 900 meter hoogte aan. Die hoogtes omkeren gaat niet, omdat de Polderbaan dichter bij ligt en de vliegtuigen dus in deze regio al lager moeten zitten.
Bocht
Het idee van veel inwoners dat de vliegtuigen boven Heiloo extra lawaai maken omdat ze daar de bocht maken naar het zuiden, klopt, zei Obbens. ,,Ze maken dan gebruik van hun roeren om de koers te wijzigen.’’ Dat gebeurt echter niet alleen boven Heiloo; de vliegtuigen komen over een wijd gebied uit het westen aanvliegen en dat kan ook niet anders. Het is te druk om ze heel precies op een bepaalde vluchtlijn tussen de dorpen door te krijgen. ‘s Nachts lukt dat wel, omdat het veel rustiger is.
Ze maken extra lawaai boven Heiloo omdat ze een bocht maken naar het zuiden
Yoram Obbens
Luchtverkeersleiding Nederland
Waarom kunnen de vliegtuigen dan niet hoger aanvliegen en steiler dalen? ,,Daar zijn we mee bezig’’, zei Obbens. Er wordt al heel lang naar gekeken; het vereist volgens hem een nieuwe indeling van het luchtruim. ,,En dat duurt langer in de tijd.’’ Een teleurstelling voor de politici en burgers in het gemeentehuis.
Stiller
Meer heil is te verwachten van stillere vliegtuigen. Volgens Jelle van Oosterom van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt daar nu vooral op ingezet, omdat reductie van het aantal vliegtuigen aan Europese regels is gebonden. ,,De eerste doelstelling is, dat de geluidhinder met 17 procent wordt teruggedrongen.’’ Dat gebeurt dan door lawaaierige vliegtuigen duurder te maken op Schiphol of ze helemaal te weren en de vliegtuigen steeds stiller te maken. Maatregelen daarvoor gaan over een jaar in. Later kan dan worden gekeken naar het aantal vluchten.
Lees ook hier:Aanpak geluidshinder Schiphol komt verder op losse schroeven te staan
De overlast kan beter in kaart worden gebracht door het aantal handhavingspunten sterk uit te breiden, zei Van Oosterom: van 35 nu naar 144. ,,Die staan nu vooral in stille gebieden, maar worden straks juist in woonplaatsen neergezet omdat daar de overlast ervaren wordt.’’ Voor die handhavingspunten worden berekeningen gemaakt van de overlast. Daarmee wordt de rechtspositie van omwonenden verbeterd., aldus Van Oosterom.
Meetpunten
Veel burgers vertrouwen die berekeningen niet. Ze worden echter ondersteund door de resultaten van ruim veertig Nomos-meetpunten, die de werkelijke geluidsbelasting meten. ,,Gelukkig correleren de geluidsmetingen en de berekeningen goed met elkaar’’, zei Michael Arntzen van Nomos. Maar hij moest toegeven dat er altijd gewerkt wordt met gemiddelden en niet met piekniveaus.
Het meetpunt van Nomos in Limmen
Het meetpunt van Nomos in Limmen © Archieffoto Mediahuis
Vliegtuigen veroorzaken niet alleen geluidsoverlast, maar brengen ook fijnstof in de lucht, zo gaf Van Oosterom toe. ,,Overal waar wordt gevlogen, komt ultrafijnstof in de lucht, vooral door de zwavel die in de brandstof zit. Vooral het terugdringen van het aantal vluchten zou daartegen helpen. Op termijn zou er duurzame brandstof moeten komen zonder zwavel. Maar dat is nog toekomstmuziek.’’
Nachtvluchten
Voorlopg blijven er dus ongeveer 25.000 vliegtuigen per jaar het luchtruim boven Heiloo doorkruisen. En het lijkt er niet op dat dat veel minder wordt nu er weer een ander kabinet zit. ,,We zijn blij dat er 5000 nachtvluchten per jaar minder zijn’’, zei wethouder Ronald Vennik. ,,Maar we opteren regionaal voor een echte nachtsluiting. En we zijn voorstander van het openen van vliegveld Lelystad, zodat een deel van de belastende chartervliegtuigen uit dit gebied worden weggehaald.’’
Dit soort beslissingen worden echter genomen in Den Haag. En daarmee zal ook Heiloo het de komende jaren moeten doen.
Lees ook hier:’s Nachts minder vliegtuiglawaai door ’Bocht van Uitgeest’, maar vliegtuigen komen wel dichter langs Assendelft en Krommenie
Toevoeging redactie vlieghinder.nl
Dit betreft een relevant artikel in Uitkijkpost.nl (Heiloo) met als koptekst "Strijd tegen vliegtuiggeluid"van 06 november 2024. Lees hier.
Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 06-11-2024"
Geplaatst door Inwoner uit Castricum
Waar een wil is, is een weg. Er kan makkelijk hoger worden gevlogen boven Heiloo en Castricum. Zie de statistieken van donderdorp.nl waaruit blijkt dat de vlieghoogtes nogal variëren. Op dezelfde dag vliegt het ene vliegtuig over op 1900 voet, een ander op 3000 voet.
Sinds de Polderbaan worden we al 20 jaar aan het lijntje gehouden. De LNVL zijn een stelletje treiteraars.