Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geluidsoverlast Schiphol reikt verder dan aangrenzende gemeenten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 322 
|
 omroepwest.nl - 30-08=2019 
HvS_logo_NH.png

REGIO - De overlast van Schiphol reikt verder dan alleen de omliggende gemeenten van de luchthaven, waarschuwt burgemeester Marina van der Velde van Kaag en Braassem. Namens vijftien gemeenten in Zuid-Holland en Utrecht heeft ze een brief aan de minister geschreven waarin ze aandacht vraagt voor geluidsoverlast in deze gemeenten.
Als de minister praat over de uitbreidingsplannen van Schiphol overlegt ze met de direct aangrenzende gemeenten, maar niet met de gemeenten in het 'buitengebied', zegt Van der Velde. Terwijl de plannen wel van invloed kunnen zijn op deze gemeentes. 'Als er gehoor wordt gegeven aan de wensen van de aangrenzende gemeenten, komt de overlast bij ons te liggen.'

Van der Velde spreekt van een waterbedeffect. Doordat er in het gebied rond Schiphol minder vliegtuigen mogen vliegen, komen de vliegtuigen over andere banen. 'De hoeveelheid geluidsmomenten wordt daardoor groter. Er zijn dan bijna geen rustmomenten meer.'

In gesprek met de minister
Klachtenrapportages van BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) laten zien dat het aantal klachten in de laatste jaren toeneemt. Die klachten komen ook uit gemeenten die verder weg van Schiphol liggen.

Van der Velde hoopt dat de minister in haar besluitvorming ook het standpunt van deze 'buitengebieden' meeneemt. Ook willen de gemeenten (Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, De Ronde Venen, Nieuwkoop, Stichtse Vecht en Woerden) een gesprek met de minister.

Bekijk bericht op "omroepwest.nl - 30-08=2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

En waar blijft de provincie Noord Holland en de gemeentes?
Waarom horen we gedeputeerde Tekin (PvdA) alleen als hulpje van Cora?

Geplaatst door Jaap

Van der Velde spreekt van een waterbedeffect. Doordat er in het gebied rond Schiphol minder vliegtuigen mogen vliegen, komen de vliegtuigen over andere banen.

Of deze analyse juist is, weet ik niet; uiteindelijk komen alle vliegtuigen toch bij Schiphol terecht of er vandaan. Feit is wel dat door het toenemende luchtverkeer landingen over een langer traject worden ingezet waarbij lager gevlogen wordt. Dit hebben van een luchtverkeersleider tijdens de luchtvaartdag in december vorig jaar vernomen. En verder moet het landende verkeer onder het stijgende verkeer blijven, om botsingen te voorkomen. Dat zie je heel duidelijk bij landende verkeer uit het noordoosten dalend naar Aalsmeer of Kaagbaan, dat onder het stijgende verkeer van Polder- en Zwanenburgbaan moet blijven dat naar het zuidoosten gaat. Dat ervaar ik zelf als de wind uit noordelijke richtingen waait.
Hoger aanvliegen bij landen en zo snel mogelijk hoogte winnen bij stijgen zal wel een beetje helpen, maar het enige wat echt helpt is minder vliegbewegingen. Veel herrie of iets minder herrie, het blijft herrie.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.