Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geluidsoverlast maakt mensen ziek

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 399 
|
 nu.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Geluidsoverlast leidt onder meer tot slaapproblemen, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Op International Noise Awareness Day (26 april) wordt daar wereldwijd bij stilgestaan. Tien vragen over geluidshinder aan geluidsonderzoeker Tjeerd Andringa.

Hoe kan het dat geluid zo veel effect heeft op onze gezondheid?

Andringa: "Onze hersenen zijn de hele dag bezig met het registreren van geluid. Ze controleren of de omgeving veilig is. In een veilige omgeving kunnen we tot rust komen. In een onveilige omgeving blijven we alert. We moeten dan immers misschien wel vluchten."

"Gelukkig gebeurt dat registreren onbewust. Anders zouden we gek worden. Geluid is er namelijk altijd."

Wanneer zegt het brein dat de omgeving onveilig is?

"De analyse vindt plaats in ons reptielenbrein dat al honderden miljoenen jaren meegaat. Dat reptielenbrein herkent de meeste natuurlijke geluiden van oudsher als veilig. Denk maar aan het geluid van de branding, de wind door de bomen, fluitende vogels; geluiden die je onbewust een veilig gevoel geven en waarbij je dus kunt ontspannen."


In tegenstelling tot mechanische geluiden?

"Juist. Dominante mechanische en industriële geluiden zijn pas vrij recent zijn ontstaan tijdens de industrialisatie. Ons reptielenbrein herkent ze niet direct als veilig. Ze vallen daarom gemakkelijk in de categorie 'onveilig'."

Wat gebeurt er dan?

"Het brein is dan continu alert. Het lichaam wordt voorbereid op een eventuele vlucht- of vechtreactie: je krijgt een stoot adrenaline, de bloeddruk stijgt en je hartslag gaat omhoog."

“Mensen die vaak geluidshinder ondervinden, hebben een grotere kans op hart- en vaatziekten, zijn vaker geïrriteerd en slapen ook slechter”
Tjeerd Andringa, geluidsonderzoeker Rijksuniversiteit Groningen


Maar daar word je toch niet direct ziek van?

"Nee, niet als het één keer gebeurt. Maar wel wanneer je gedurende langere tijd wordt blootgesteld aan dit soort geluiden en er voortdurend enige stress van ervaart. Mensen die vaak geluidshinder ondervinden, hebben een grotere kans op hart- en vaatziekten, zijn vaker geïrriteerd en slapen ook slechter."

Kunnen we het brein 'leren' dat mechanische geluiden, zoals verkeer of harde muziek, geen direct gevaar opleveren?

"Het brein leert dat in principe zelf. Kijk maar wat er gebeurt wanneer je in een andere omgeving slaapt of wanneer je net bent verhuisd. De eerste nacht hoor je allerlei geluiden die het brein niet kent. Dan word je 's nachts vaak wakker. Na een paar nachten is dat over. De hersenstam heeft geleerd wat 'thuis zijn' betekent."

Maar helemaal afleren lukt niet. Anders had niemand meer last van geluidshinder.

"Klopt. De een kan er ook beter mee omgaan dan de ander. Dat we stress krijgen van geluidsoverlast, een voorbijrazende brommer bijvoorbeeld, komt doordat we negatieve emoties aan de geluidsbron koppelen."

Hoe werkt dat?

"Telkens wanneer je die brommer hoort, speelt die negatieve emotie op en wordt de irritatie groter. Je hersenstam leert daardoor: hé, dit is belangrijk, hier moet de aandacht naartoe. Zo wordt het reptielenbrein steengoed in het detecteren van dat specifieke geluid dat je eigenlijk niet wil horen."

“Je kunt al stress krijgen van de verwachting van een geluid”
Tjeerd Andringa, geluidsonderzoeker Rijksuniversiteit Groningen


"Sterker nog: zelfs als dat geluid er niet is, is je brein ernaar op zoek. Zo kun je alleen al stress krijgen van de verwachting van het geluid."

Valt het volledig af te leren?

"Waarschijnlijk wel. Juist omdat emoties zo'n grote rol spelen. Als je die kunt loskoppelen, zul je er minder last van hebben. Maar voor zover ik weet, bestaat er nog geen therapie voor. Wel bestaan er verschillende apps met natuurgeluiden en speciale koptelefoons die het omgevingsgeluid wegfilteren."

Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken werkt stilte helend. (Foto: 123RF)

Als geluidshinder zo'n negatief effect heeft, kan stilte dan helend werken?

"Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken is dat inderdaad zo. Een studie toonde bijvoorbeeld aan dat slechts twee minuten stilte de bloeddruk en de bloedcirculatie in de hersenen op een positieve manier beïnvloedt."

“Stilte kan de hersenen op een positieve manier beïnvloeden”
Tjeerd Andringa, geluidsonderzoeker Rijksuniversiteit Groningen


"En er bestaan talloze onderzoeken waaruit blijkt dat de natuur een helende werking heeft op onze gezondheid. Niet vanwege de stilte, maar vanwege die oeroude 'veilige' geluiden van wind, ritselend blad en vogels. Iedereen die regelmatig stress ervaart, of dat nu door geluid wordt veroorzaakt of door iets anders, is gebaat bij een regelmatige dosis bos, strand of park."

Dr. Tjeerd Andringa is verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en doet onderzoek naar de beleving van geluid.

Bekijk bericht op "nu.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M.

De rust in de natuur opzoeken ben ik het helemaal mee eens dat werkt. Maar die maffe luchtvaart mag wel gewoon over stilte gebieden razen op 2000 feet hier in het Noord-Hollands duinresservaat.
Ze wisten dat van te voren dat ze de Polderbaan zo gingen neerleggen, had hem richting Aerdenhout gelegt dan hadden de poloten die daar wonen er zelf van kunnen genieten.

Geplaatst door Bob

Klopt, overal in de Kennemer duinen hoor je vliegtuigen, ook als je op het strand bent. Je ontkomt er niet aan. Dat heet groeien IN BALANS MET DE OMGEVING volgens KLM. Straks wordt het lawaaigebied vergroot met midden en post Nederland als Lelystad wordt doorgedrukt. KLM vindt dat deze 'afspraak' moet worden nagekomen. Men heeft ook heel duidelijk de zgn. 'verduurzaming' op de agenda geplaatst. Gelooft u het nog???

Misschien vluchten dan nog meer mensen dit land uit per vliegtuig om nog ergens rust te vinden? Dan heb je gelijk nieuwe klanten.

Geplaatst door M.

KLM heeft geen respect voor het leven van mensen en dieren al helemaal niet. Klimaat en milieu snappen ze niet. Ik heb geen respect meet voor het leven van KLM mensen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

NOG EEN FIKSE ADDER ONDER HET GRAS..............

Om de balans met de omgeving weer verder te verstoren is op dit moment software in ontwikkeling om de landende toestellen nog dichter opeen naar de Polderbaan te gaan leiden. Voordat een nieuwe Kaag baan wordt neergelegd wil men aldus de capaciteit van extra terminals optimaal benutten, met wederom lak aan de bewoners van onze regio. Dit facet van de herindeling luchtruim, die achter gesloten deuren plaatsvindt, hangt als een nieuwe dreiging in de lucht.

Ondanks waarschuwingen door bewonersgroepen blijft men in Den Haag en Haarlem angstvallig zwijgen over de funeste gevolgen van dit wanbeleid. Men blijft maar geloven in de papieren werkelijkheid die door I&W en de verantwoordelijk minister telkenmale wordt voorgespiegeld.....................

Geplaatst door JeeWee

Ik heb wel eens mijn beklag gedaan bij de Amsterdamse waterleiding duinen over het feit dat daar zoveel vliegtuigen over heen vliegen. Wat niet hoeft trouwens want er ligt zo een enorm groot zee gebied voor de deur. Reactie Amsterdamse waterleiding duinen, dit gebied hoort bij Amsterdam. Die zijn afhankelijk van deze luchthaven. Dus niet zeuren, zo ongeveer was de reactie.
Maar mijn vraag is eigenlijk..... Waarom moeten vliegtuigen die vanuit de V.S. komen kilometers gebruiken om over land te dalen terwijl ze dit net zo goed boven zee hadden kunnen doen. Een kwestie van plannen. Er komen hier vliegtuigen aan die via Zandvoort eerst een bocht maken over Heemstede en dan weer naar Noordwijk vliegen en daar weer een bocht maken richting Kaagbaan. Dan zeg ik dat zijn veertig tot vijftig kilometers teveel boven land gevlogen en dat dalen en de wachtrij opbouwen had je ook boven zee kunnen doen. Dat scheelt een hoop aan overlast. Schiphol interesseert het niets. Maar zo gaat het heel vaak ook in Noord Holland. Schiphol laat dagelijks zien dat ze geen enkel respect heeft voor haar buren zoals ze op hun site verkondigen. Idioot volk.

Geplaatst door Ed

@JeeWee, wat jij beschijft is inderdaad de normale gang van zaken. Zodra het druk is worden de aanvliegroutes verruimt waarbij er over een steeds grotere afstand, en ook steeds lager, over land gevlogen wordt (vectoring) waarmee de hinder toeneemt. Dit is beleid van de LVN. Een alternatief zou zijn om vliegtuigen bij drukte rondjes te laten vliegen, een wachtkamer, bijvoorbeeld boven zee, en vliegtuigen vervolgens via een route die de minste hinder geeft te laten landen. Dit is in het buitenland heel gebruikelijk. Recent werd voorgesteld de bonus van Schipholmedewerkers afhankelijk te maken van het aantal klachten. Beter zou het zijn het salaris van de luchtverkeersleiders afhankelijk te maken van het aantal klachten. Moet je eens kijken wat er dan opeens mogelijk blijkt!

Geplaatst door Michel

@jeewee,@ed,

Ook ik heb al zo vaak deze vraag gesteld aan Bas, ILT en provincie N-H waarom die herrie vliegende klimaatslopers toch steeds maar over onze woonplaatsen vliegen i.p.v. zee.
Je krijgt idd antwoorden als of je mee doet aan spelletje, een spelletje voor domoren. De wind, een bui, hunnie en zullie, met het vingertje wijzen naar........., alles kreeg de schuld behalve die verdomde verkeersleiding van shithol die die vliegende klimaatslopers aanstuurde.

Dat zg wachten gebeurt al hoor ik heb toevallig de redactie van deze site vd week een paar foto,s gestuurd van een app met de file in de lucht voor de Polderbaan en Zwanenburgbaan.
Kansloos rondjes vliegen boven de Noordzee en Zeeland net onder Rotterdam.......en maar CO2 en fijnstof uitstoten en de mensen in Zeeland hoge bloeddruk bezorgen met die herrie want.

NL is gewoon te klein voor een vliegveld van dit kaliber.........We leven met teveel mensen op een te klein plekje.......
Ik hoop dat Air France KLM volledig inpakt en dat die naam verdwijnt want dan is het snel gedaan met shithol.

Geplaatst door Peter

Air france is tussen nu en een paar jaar gegarandeerd bankroet. Ik voorspel echter dat de NL staat dan de hele hut KLM overneemt en jarenlang torenhoge verliezen gaat compenseren. Maar goed een flinke vliegreductie zit er wel in dan. Bij de voor de deur staande crisis zullen de volstrekt overbodige zakenvluchten als sneeuw voor de zon verdwijnen, het massatoerisme idem, meeste exotische landen zijn tevens in een neergaande spiraal. De kunstmatige gesubsidieerde groei doortrekken is echt waanzin. Goed dat politiek nu Schiphol vrij baan geeft eigenlijk dan krijgen wij realisten tenminste niet de schuld als binnen ern paar jaar de boel implodeert.