Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geluidsoverlast door laagvliegen groter dan gemeld

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 868 
|
 omroepgelderland.nl - 23-09-2017 
hv_overig_1504.jpeg

EPE - De laagvliegroutes van Lelystad Airport zorgen voor veel meer geluidsoverlast dan het kabinet beweert. Dat zegt actiegroep HoogOverijssel die een geluidsstudie heeft uitgevoerd.

Leden van HoogOverijssel presenteerden de bevindingen vrijdagavond in Epe op een informatiebijeenkomst van actiecomité Red de Veluwe. Er waren zo'n 250 belangstellenden.

HoogOverijssel besloot tot een studie omdat de actiegroep grote vraagtekens heeft bij de milieueffectrapportage Lelystad Airport (MER). Volgens de MER is er buiten Flevoland nauwelijks geluidsoverlast. HoogOverijssel zegt dat haar studie heel iets anders uitwijst. Volgens de actiegroep is het verschil mogelijk te verklaren doordat de onderzoekers die de milieueffectrapportage schreven ergens in de buurt van Zwolle en Kampen stopten met rekenen.

80.000 handtekeningen
De laagvliegroutes zorgen onder meer voor onrust op de Veluwe. Actiegroepen boden eerder deze maand 80.000 handtekeningen aan aan de Tweede Kamer.

De Kamer neemt waarschijnlijk in november een besluit over de laagvliegroutes. Het is de bedoeling dat Lelystad Airport in 2019 vakantievluchten gaat overnemen van Schiphol.

Bekijk bericht op "omroepgelderland.nl - 23-09-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

1800 meter geeft ook geluidsoverlast (Lelystad-airport).
600 meter nog veel meer (Schiphol-airport).

Beiden worden door zowel de sector als de regering, afgedaan als onzin.
De inwoners van deze bananenreplubliek, ervaren het heel anders.

Er is dus duidelijk belangenverstrengeling aanwezig tussen de sector en de Nederlandse regering.
Dit is bij wet verboden.

Geplaatst door A. Gobets

Als luchtvaarthobbyist meen ik wat te weten over vliegtuigen en hun geluid. In 2003 zijn wij verhuisd van Uithoorn onder de rook van Schiphol vandaan naar het rustige Oost-Groningen. Eén van de redenen was de gewijzigde uitvliegroute van Schiphol waardoor bij bepaalde omstandigheden de toestellen om de vier minuten "door de dakkapel" vlogen. Nu ook Groningen dreigt last te krijgen van de Lelystad vliegroutes heb ik een tijdje het vliegverkeer boven ons hoofd gemonitord aan de hand van het computerprogramma FlightRadar24, voor iedereen beschikbaar op internet. Alle vliegtuigen kun je horen, ook al vliegen ze op 12.000 meter hoogte. Maar dat is achtergrondgeluid en dus niet hinderlijk. Toch zitten er toestellen tussen die hinderlijk geluid veroorzaken op 10.000 meter hoogte, bij voorbeeld vracht 747's op weg naar Moskou, die zelfs boven Groningen nog vanuit Schiphol aan het klimmen zijn (kun je allemaal in detail zien op het eerdergenoemve computerprogramma). Dus de herhaalde mededeling van de autoriteiten dat je van vliegtuigen op 1.800 meter hoogte geen last hebt., is een leugen. Ook de inmiddels hier en daar opduikende filmpjes met geluid om te laten horen dat het best meevalt, zijn misleidend.
Gezien mijn ervaringen met Schiphol ben ik bang dat het vechten tegen de bierkaai wordt en dat de economische belangen de andere belangen zullen onderschoffelen.

Geplaatst door JL

Wij wonen in het buitengebied van Ede, zijn daar gaan wonen voor de rust, en de ’frisse’ lucht. Inderdaad weinig auto’s, maar des te meer vliegtuigen. Niets bijzonders hoor om de hele dag vliegtuigen te horen om de 3 minuten. En neem van mij aan NIET prettig! Ministers komt u hier een poosje in de tuin of in huis zitten, misschien dat u er dan van doordrongen raakt dat het zo niet kan. En dan nog de plannen vliegveld Lelystad. Boven zee was toch ook een optie? En meer
‘s nachts vliegen? Hoe was het ook weer? Klimaatakkoord, iedereen heeft recht op frisse schone lucht