Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geluidshinder van vliegtuigen en de stilte van corona

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 347 
|
 ggz.nl - 29-05-2020 
tb_leefomgeving_castricum_Kerkedijk.jpg

Geplaatst in Beschouwing & Verdieping, Corona door Melanie

In gebieden waar vliegverkeer normaal gesproken om de haverklap over de huizen raast, zal de stilte van de afgelopen weken voor veel mensen een verademing zijn geweest. De ‘intelligente lockdown’ bracht ook het luchtverkeer tot een minimum, en dat is bij inwoners op verschillende plekken in het land niet onopgemerkt gebleven. De impact van geluidshinder kwam deze periode extra aan het licht, nu de overlast van het ene op het andere moment grotendeels verdween. En dat brengt vragen met zich mee over hoe het straks verder gaat als het vliegverkeer weer volledig wordt hervat.

In de loop der jaren is het aantal vluchten en reizigers van en naar Nederland fors toegenomen. Zo is het aantal passagiers op Nederlandse luchthavens tussen 1997 en 2018 van 32 miljoen toegenomen naar bijna 80 miljoen per jaar. Meer vliegtuigen in de lucht gaat gepaard met meer geluidsoverlast, maar dat is niet het enige. Ook wordt er geklaagd over het feit dat vliegtuigen steeds lager over huizen lijken te vliegen.

Alfred Blokhuizen uit Spijkenisse is voorzitter van de vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast. Eind 2019 liet hij aan het AD weten dat vliegtuigen steeds vaker en lager over Geervliet en Spijkenisse (ZH) vliegen: “Vroeger zaten ze op 2 of 3 kilometer hoogte, nu vaak op 600 meter. Je kunt soms zelfs lezen van welke maatschappij het vliegtuig is. […] Het grote probleem is dat het vliegverkeer op Rotterdam de afgelopen tien jaar meer dan vertienvoudigd is. Dat merken de mensen. Het geluid is best hard, 70, 80 of 90 Decibel. Het geluid van een vol café met muziek”, aldus Blokhuizen.

Plotselinge stilte
Inwoners van Uithoorn en De Kwakel (NH) merken sinds de coronamaatregelen des te meer hoeveel impact de geluidshinder voorheen eigenlijk op hen had. De burgemeester en wethouders geven aan de situatie in de gemeente blijvend te willen verbeteren:

“We realiseren ons dat Schiphol belangrijk is voor de economie en werkgelegenheid. Ook onze inwoners willen blijven vliegen om op vakantie te gaan. Maar terug naar hoe het was, is voor Uithoorn ondenkbaar. Genoeg is genoeg was ons standpunt voordat de coronacrisis uitbrak. We zetten toen al in op minder hinder. Wij zijn van mening dat de huidige situatie, hoe afschuwelijk ook, kan helpen een evenwichtige balans tussen Schiphol en de leefomgeving te vinden. Zodat onze inwoners de vogels kunnen blijven horen en die momenten van stilte kunnen blijven ervaren.”

Impact op de gezondheid
Ook omwonenden van luchthaven Schiphol en Eindhoven Airport merken een groot verschil en zien graag een verandering in de hoeveelheid en hoogte van het vliegverkeer. Een veelgenoemd en belangrijk voordeel van de verminderde overlast, is het positieve effect dat mensen ervaren op hun gezondheid. Mensen kunnen ineens weer goed slapen zonder wakker te worden van vliegtuigen die voorbij komen, en ervaren tevens minder stress.

Bij ggz.nl kwamen vergelijkbare verhalen binnen. Michel uit Bergen (NH) vertelt het volgende:

“Dankzij de coronacrisis ben ik geconfronteerd met nieuwe gedachten over Schiphol. Jarenlang ben ik een groot voorstander geweest van een groot Schiphol. Nu twijfel ik omdat ik besef hoeveel overlast er eigenlijk uit voortkomt zonder dat duidelijk is wat de maatschappelijke opbrengsten zijn van een groot deel van de activiteiten.

Vanuit Amstelveen ben ik naar Heiloo verhuisd en vervolgens naar Bergen NH. Het vliegverkeer in Heiloo was minder dan in Amstelveen, maar nam geleidelijk toe tot het niveau dat ik al kende. In Bergen was het weer wat minder maar hier gebeurde hetzelfde. Het niveau is op dit moment gelijk aan wat ik 20 jaar geleden in Amstelveen ervoer. Het constante geluid en luchtbeeld overdag kan ik prima verdragen. Soms vind ik het zelfs mooi om een vliegtuig in de romp te kunnen bekijken. Meer moeite heb ik met nachtvluchten, of beter gezegd, juist de vluchten in de ‘randen van de nacht’. Vaak wordt ik wakker tussen 5:00 en 5:30. Ik weet hoe laat het is omdat er vliegtuigen vliegen. Omdat ik ook weet dat mijn wekker een uur later gaat wordt het frustrerend. In slaap vallen lukt dan niet meer.

Lang heb ik gedacht dat ik nog liever de hele nacht vliegtuigen zou horen zodat het geen tijdsindicatie is om wakker te blijven (bijna wekker dus niet meer slapen). Maar nu ik de afgelopen weken doorslaap tot mijn wekker gaat, voel ik mij meer uitgeslapen. Hoeveel mensen zullen slaaptijd verliezen? Wat zou dit kosten voor onze maatschappij? Mij kost het soms tenminste mijn humeur en dat is ook niet goed voor mijn omgeving.

Overlast blijft aanhouden
Michel is niet de enige die het toegenomen vliegverkeer heeft opgemerkt. Ook Maria uit Schoorl laat aan ggz.nl weten dat de geluidsoverlast onder andere tot slaapproblemen leidt:

“Een aantal jaren geleden besloot Schiphol, vanwege gevaarlijke situaties op de landingsbanen ten zuiden van Schiphol, de vliegtuigen met een omweg te laten dalen. Eerst moesten de vliegtuigen naar het noorden vliegen, en dan tussen Bergen en Schoorl draaien en zo boven zee weer over Egmond en Heiloo terug naar Schiphol vliegen. Dit zou zijn voor de tijd van een paar maanden, totdat de situatie op de zuidelijke landingsbanen weer wat veiliger zouden worden gemaakt. Deze beslissing resulteerde in een enorme toename van vliegtuigherrie boven Alkmaar, Heerhugowaard, Bergen, Schoorl, Egmond, Heiloo en Castricum.

De beslissing die gemaakt werd voor een aantal maanden, duurt nu al een aantal jaren. Met als gevolg veel extra vliegverkeer boven gemeenten die een eind van Schiphol afliggen, veel nachtelijk vliegverkeer, dus heel veel overlast. Voor veel mensen betekent dit grote slaapproblemen. De ramen in de slaapkamer kunnen niet meer open, eenmaal wakker geworden kom je niet meer tot slapen. Schiphol is ook zo ‘slim’ geweest geen geluidsmeetapparaten neer te zetten in de omgeving van Bergen, dus kan gezegd blijven worden dat er geen probleem is. De gemeente Bergen is hierover in gesprek met Schiphol.

Begin maart begon de coronacrisis en even later gingen de grenzen met andere landen dicht en kon er niet meer gereisd worden per vliegtuig. Hoewel het vanwege een heel nare reden was, werd het door veel mensen in de omgeving van Bergen begroet met gejubel. Geen vliegtuiglawaai meer in de nacht, de ramen van de slaapkamers konden weer open. Er kon weer heerlijk worden doorgeslapen, wat een geluk. Overdag hemelsblauwe luchten, geen vliegtuigstrepen die wolken veroorzaakten!

Hopelijk gaan de gesprekken tussen de gemeente Bergen en Schiphol weer starten om ook na het coronatijdperk de overlast te beperken, en worden de problemen ten zuiden van Schiphol op een goede manier opgelost.”

Onverstaanbaar
Naast slaapproblemen, ondervinden mensen een verstoring van de algehele rust en leefbaarheid in huis en tuin door het lawaai van vliegverkeer. Ggz.nl sprak met een echtpaar uit Lisse (ZH) dat duidelijk heeft kunnen merken dat het geluid van vliegtuigen de afgelopen jaren is toegenomen:

“Het is een wereld van verschil, de stilte afgewisseld met vogels die je nu hoort, en het geraas van vliegtuigen dat voorheen de hele dag door te horen was. De overlast is afhankelijk van de route en landingsbaan die bij Schiphol gebruikt worden, de ene dag vliegt er veel meer voorbij dan de andere dag. Op sommige dagen is het echter zo erg, dat mijn vrouw en ik elkaar niet eens kunnen verstaan als we in de tuin zitten, en het gesprek om de paar minuten moeten pauzeren om te wachten tot het zoveelste vliegtuig is overgetrokken. Dat is echt iets van de laatste jaren, dat het geluid zoveel is toegenomen.”

Het nieuwe normaal
De stilte is inmiddels alweer een beetje op zijn retour, en het is de vraag in hoeverre het toekomstbeeld zal veranderen. Zal er in het ‘nieuwe normaal’ ook ruimte zijn voor een stillere omgeving? In de plannen voor de luchtvaart van het kabinet wordt wel benoemd dat er rekening wordt gehouden met geluidshinder, maar concrete plannen om dit terug te dringen lijken er nog niet te zijn.

Naast vliegtuigen speelt natuurlijk ook ander verkeer een rol in geluidsoverlast. In steden worden leefgeluiden normaal gesproken dagelijks overstemd door een continue ruis van – onder andere – voertuigen die voorbij razen. Lees hier een interessant artikel van Het Parool, waarin het verschil beschreven wordt tussen het geluid van Amsterdam vóór en tijdens de corona-lockdown.

Bekijk bericht op "ggz.nl - 29-05-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Het is idd een verademing dat er minder gevlogen word, maar helaas meld ik nog te veel dagelijks overlast bij dat bas..... ja kansloos ik weet het.

Helaas komt de wind al weer langere tijd uit noordelijke of oostelijke richting en krijgen wij hier in Beverwijk, heemskerk, velsen noord, wijk aan zee de vertrekkende herriebakken over. Denk dat je het toch over ruim 150.000 mensen hebt die dat klere VliegTUIG moeten verdragen.....

Wind uit het zuiden of westen brengt de laagvliegend..... geregeld onder de 600 mtr. Met dank aan die verkeerslijers op shithol.

Toch allemaal een fijne pinkster

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

“In de plannen voor de luchtvaart van het kabinet wordt wel benoemd dat er rekening wordt gehouden met geluidshinder, maar concrete plannen om dit terug te dringen lijken er nog niet te zijn.”

Die plannen zijn er wel degelijk, namelijk alles concentreren in vaste routes om de woon-kernen heen. Mensen in die kernen worden in dit plan enigszins ontzien (enigszins, want op grotere hoogte is de spreiding van het lawaai kilometers breed!), maar wie aan de randen woont krijgt de volle laag, om de 70 s, welicht urenlang per dag.

Voeg daarbij dat men de Polderbaan en de Kaagbaan zgn. ‘superpreferent’ wil maken, en u zult inzien dat dit een ordinaire verplaatsing van herrie is (wat de Polderbaan eigenlijk ook al was).

Dit kan niet anders leiden dan tot grote sociale onrust en woede onder de mensen, die als tweederangsburger zullen worden behandeld. En nog meebetalen mogen ook via de OZB, de belasting, enz..

Een luid protest is dan ook hard nodig!

Geplaatst door Janna uit Amsterdam osdorp

Vanmorgen wakker geworden met gezang van merels ipv brullende vliegtuigen die bij noordenwind op 600m. elke minuut over denderen! Van mij mag de hele boel failliet gaan daar...zo zat ben ik het...

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Vanaf het begin van de lente, en voor het derde jaar op rij, wind vrijwel onafgebroken uit noordelijke en oostelijke richtingen. Prachtig weer maar normaliter het recept voor vrijwel continu lawaai vanwege laag overkomend landend verkeer op de Kaagbaan. De hele dag door, vanaf krap 7 uur tot 's avonds 23 uur, en geregeld met een interval van slechts 2 minuten. Maar dit jaar is opeens alles anders! Ik kan van m'n tuin genieten, fietsen in de omgeving, wandelen in de duinen! En ook thuis werken, op zolder, normaliter ondoenlijk vanwege de herrie, blijkt plotseling heel productief. Ik was mij al langer bewust van de negatieve impact die het vliegverkeer op mijn welzijn had, maar door corona merk ik pas hoe groot het effect daadwerkelijk is. Ik ervaar veel minder stress, heb geen kort lontje, slaap uitstekend, allemaal winst voor mij zelf, voor m'n familie, en zelfs voor m'n werkgever. De oude situatie wil ik nooit maar dan ook nooit meer terug. Maar ik vrees dat dat een illusie is. Het aantal vluchten over m'n gemeente is alweer verdubbeld ten opzichte van enkele weken geleden en er wordt gewoon op 600 meter gevlogen. De luchtvaartnota belooft weinig goeds, net zoals de peilingen waarin de VVD wederom de grootste partij dreigt te worden. Er is weliswaar veel meer discussie dan ooit, met terecht zorgen over geluid, milieu, gezondheid en massatoerisme met z'n schadelijke gevolgen, maar in de besluitvorming is hiervan vooralsnog weinig concreets terug te vinden. Corona biedt kansen deze problematiek aan te pakken, vanuit een lange termijn visie, met deeloplossingen voor klimaatverandering, de stikstofcrisis, duurzaamheid en welzijn maar ik vrees dat de drang om zo snel mogelijk terug te keren naar het oude normaal ook hier gaat winnen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Beste Ed uit Oegstgeest:

UW KAAG REGIO MAG WEL OPPASSEN! (net als de Kennemerland/BUCH regio.................)

Slim in de luchtvaartnota verborgen ligt het voornemen om Groot Amsterdam (M.R.A.) te gaan ontzien door het "super preferent" verklaren van Kaag en Polderbaan. Bovendien wordt door de LVLN een nieuw systeem ingevoerd waardoor dag en nacht urenlang elke 70 !! seconden laag aangevlogen kan worden. Alles vanuit een drang tot maximale capaciteit en exploitatie van het luchtruim.
Door de bestuurlijke elite wordt dit stilgehouden zodat het een voldongen feit kan worden in een situatie waar een wettelijke basis voor bescherming en handhaving gewoonweg ontbreekt.
Daarom zouden bewoners dit eens goed tot zich moeten laten doordringen en hun Openbaar bestuur er duidelijk op aan moeten spreken?

Overigens blijft het PVRC bestuur en de werkgroep vlieghinder op deze website helaas nog immer buiten beeld. Men denkt e.e.a. met een simpele brief naar I&W op te lossen, maar zo werkt het natuurlijk niet.