Geluidshinder Schiphol toch niet zo sterk afgenomen

Door Herman Stil
De herrie van vliegtuigen rondom Schiphol is de afgelopen twee jaar lang niet zo sterk gedaald als de luchtvaart doet voorkomen.
Staatssecretaris Sharon Dijksma van luchtvaart erkent dat de huidige berekening van vliegtuiggeluid achterhaald is. Er komt een nieuwe methode om geluidshinder door vliegtuigen rondom Schiphol te bereken.
Bewonersgroepen rondom de luchthaven klagen al langer dat de luchtvaartsector een loopje neemt met de geluidsnormen. Uit de huidige geluidsberekeningen zou blijken dat de herrie de afgelopen jaren flink is afgenomen, onder meer doordat de vliegroutes van en naar Schiphol de afgelopen twee jaar zijn verbeterd. Op basis daarvan zijn onder meer de plannen voor verdere groei van het vliegverkeer in Nederland gemaakt.
Verbetering
Dijksma bevestigt nu in antwoord op Kamervragen van D66 dat er weliswaar sprake is van verbetering, maar lang niet zo groot als de luchtvaartsector aan de hand van de oude berekeningen doet voorkomen. Als wordt gerekend volgens een nieuwe methode, op basis van Europese regels, dan blijkt de geluidswinst door de nieuwe vliegroutes heel wat minder groot uit te vallen. Alleen is bij een nieuwe landingsmethode, waarbij vliegtuigen op rustige momenten in glijvlucht naar Schiphol dalen in plaats van stapsgewijs, de geluidswinst juist iets groter.
Dat Schiphol de cijfers de afgelopen twee jaar heeft gemanipuleerd, zoals een aantal bewonersgroepen beweert, weerspreekt de staatssecretaris. "Ik neem nadrukkelijk afstand van een met opzet te rooskleurige voorstelling over de geluidseffecten. Schiphol heeft de geldende regels correct toegepast." Dat kan volgens haar ook niet anders, omdat de oude rekenmethode als enige door het kabinet is voorgeschreven
Europese voorschriften
Dijksma laat nu het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) in Amsterdam nieuwe geluidsregels maken, op basis van de Europese voorschriften. "De Europese voorschriften zijn nog niet formeel vastgesteld, maar er zijn internationaal al wel een aantal rekenmodellen op gebaseerd." Wanneer de nieuwe methode wordt ingevoerd, is nog niet bekend.
Ook zegt Dijksma toe het netwerk van dertig geluidsmeetpunten rondom Schiphol, waarmee de actuele situatie wordt gemeten, zal worden verbeterd. Nu spelen die nauwelijks een rol in de discussie over geluidsoverlast door vliegtuigen. Een alternatief voor geluidsberekeningen zijn de palen volgens Dijksma niet; daarvoor zijn ze te onnauwkeurig.
Groei
Dijksma gaat op basis van de nu ontstane situatie opnieuw met de luchtvaartsector en de omgeving om tafel zitten om de groei van het vliegverkeer en de wijze waarop dit na 2020 plaats vindt, te bespreken. Voor de beperkingen van het aantal starts en landingen op Schiphol op een half miljoen vliegbewegingen per jaar (nu: 470.000) en de opening van Lelystad Airport heeft dat geen gevolgen.
Kamerlid Salima Belhaij van D66 is blij dat er eindelijk wordt geluisterd naar de omwonenden van Schiphol. "Goed dat Dijksma de nieuwe rekenmethode gaat gebruiken. We begrijpen dat Schiphol ruimte nodig heeft om te groeien, maar daarbij moet je altijd rekening houden met geluidsoverlast en omwonenden."
Geplaatst door Wim uit Castricum
Hoezo CDA landingen? Ook een halve waarheid, dus ook een sprookje of een leugen.
PVRC. SvP enig onderzoek (boven Castricum e.o. vooral in de nacht) is gewenst, om daarna de bewonersvertegenwoordigers op de hoogte te stellen, zodat deze leugen ook op de plaats terecht komt, waar het thuis hoort.