Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geluidshinder Schiphol geldt voor minder mensen dan gedacht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1726 
|
 parool.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

Door Herman Stil

Het aantal mensen dat rondom Schiphol last heeft van vliegtuiglawaai ligt volgens de luchthaven veel lager dan altijd werd gedacht, blijkt uit nieuwe cijfers. Ook bij groeiend vliegverkeer blijft de hinder rondom Schiphol ruim binnen de perken.

Dat blijkt uit nieuwe geluidsberekeningen volgens veel nauwkeurigere Europese geluidsregels. Schiphol presenteert de cijfers woensdag in de Omgevingsraad aan de luchtvaartsector, gemeenten, provincies en actiegroepen.

In 2020 worden rondom de luchthaven 117.500 mensen 'ernstig gehinderd' door geluid van vliegverkeer. Dat is veel minder dan de 166.500 regiobewoners waar tot nu in de normen mee werd gerekend. In het betrokken gebied wonen circa 650.000 mensen.

Nauwkeuriger regels

Twee jaar geleden berekende Schiphol al dat het aantal gehinderden eenderde lager ligt dan de norm. Maar de luchthaven moest zijn huiswerk overdoen omdat het daarbij - volgens de regels - Nederlandse normen had gebruikt terwijl er al veel nauwkeurigere Europese geluidsregels bestaan.

Nu blijkt volgens de luchthaven dat, vergeleken met 2015, het aantal mensen met ernstige hinder door vliegverkeer tot 2020 2 procent zal groeien. In dezelfde periode neemt het aantal vluchten ruim 11 procent toe tot de afgesproken grens van een half miljoen starts en landingen.

Afspraak was dat het aantal ernstig gehinderden in 2020 ten opzichte van 2015 5 procent onder de norm moest liggen, groei of geen groei van het aantal starts en landingen. Volgens Schiphol is die afspraak, met een 'daling' van ruim 29 procent, meer dan gehaald.

Het aantal mensen dat 's nachts de slaap niet kan vatten door vliegtuigherrie, 24.500, ligt zelfs ruim de helft lager dan de norm. Doordat het aantal nachtvluchten is teruggebracht, zal de hoeveelheid 'slaapgestoorden' ook niet meer stijgen.

Spookgehinderden

Volgens bewonersactiegroepen is de werkelijke hinder van vliegverkeer veel groter dan uit de cijfers blijkt, maar wordt dat versluierd in de ingewikkelde geluidsberekeningen. Zo zouden woningen die sinds 2005 rondom Schiphol zijn gebouwd niet worden meegerekend waardoor tienduizenden 'spookgehinderden' buiten de cijfers blijven.

In de uiteindelijke groeiplannen zullen ook die mensen worden meegerekend volgens de Europese geluidsregels. Afspraak is wel dat deze groei niet ten koste mag gaan van het vliegverkeer.

Volgens de bewonersactiegroepen is verdere groei van Schiphol desondanks uit den boze. De luchtvaartsector wil juist dat bij groei van Schiphol na 2020 rekening wordt gehouden met de voorsprong die nu al is behaald.

Eerder pleitte KLM, die stelt dat de afname van de hinder vooral te danken is aan diens investeringen in nieuwe 'stillere' vliegtuigen, voor ruimere groeimogelijkheden, mogelijk al voor 2020.

Regiogemeenten en de provincie vinden ook dat Schiphol straks moet kunnen groeien, maar binnen de oorspronkelijke afspraken en pas over vier jaar.

Zie nieuwe geluidskaart in het originele artikel, via onderstaande link

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door G Lokker uit Amstelveen

Ben verbaasd ik kruip s'morgens onder de dekens van de laag vliegende vliegtuigen om 6 uur.en. dat vele malen per week, woon nu 40 jaar in Amstelveen maar heb deze overlast nog niet mee gemaakt.

Geplaatst door thijs uit Heiloo

Wat een schandalig onderzoek! dit is natuurlijk bepaald aan de hand van de gegevens van BAS waar men allang geen melding meer doet omdat het een grote wassen neus is.
De overlast is WEL toegenomen, in Heiloo kon je 5 jaar terug nog normaal in de tuin zitten en nu niet eens binnen meer een gesprek voeren.
Ik ben niet gevraagd door de onderzoekers of ik meer of minder hinder heb, en mijn buren ook niet. Hoe kan een onderzoek als dit nu uitwijzen dat er minder geluidsoverlast is?
Wat een walgelijk k*tbedrijf is dat schiphol toch zeg!

Geplaatst door thijs uit Heiloo

En verbazingwekkend dat Heiloo buiten de contouren ligt! ze vliegen hier verdomme op 600 meter over!
Wanneer wordt dit u eens eerlijk aangepakt zoals het is, wat hebben wij toch voor waardeloze overheid die haar ogen telkens weer toeknijpt als het om schiphol gaat, ik maar denken dat Nederland niet binnen de corrupte landen valt. Het wordt tijd dat er eens een jurist mee aan de slag gaat, of dat milieudefensie zich hier hard voor maakt.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wie schrijft die blijft is al een oud gezegde ! Ik geloof hier niks van. Je hoeft enkel maar even decibel app te gebruiken en je kan constateren dat er veel hogere waarden zijn dan opgegeven.
Waar je voorheen nog enige rust had vliegt er nu zo,n herriebak op 600 mtr en vaak nog lager over en dit de gehele dag,praten is kansloos en gezien de onderdelen die eraf vallen ook niet echt veilig dacht ik zomaar.......

Dat BAS is een "hoe hou ik de burger zoet" instituut met standaard antwoorden en ontkenningen. Ik mail intussen al mijn ongenoegen en gevaarlijke waarneming naar Inspectie Leefomgeving en Transport en eerdaags is de minister ook aan de beurt.
De burger word weer gepiepeld en is vet de "Sjaak" , dan liever een luis in de pels van de instanties.


Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Ik kan niet onder woorden brengen hoe verdrietig ik van dit soort berichten wordt.

Geplaatst door Bewoner Gouds uit Gouds

De mate van hinder die mensen ervaren is persoonlijk en is niet zomaar objectief vast te stellen aan de hand van rekenregels. Wij ervaren het laatste jaar een idiote toename van de vliegtuigherrie. Men kan gaan wapperen met onderzoeken maar dat is gewoon flauwekul. Het is genoeg geweest, dat moet de politiek nu maar eens goed begrijpen. Dan stemmen we een keertje gewoon allemaal GroenLinks, kunnen de VVDers op de bank.

Geplaatst door webbeheer

Kijk eens naar het maandoverzicht op deze pagina rechtsonder. Dat ziet er heel anders uit. Dan zie je dat er gewoon gelogen wordt.

Geplaatst door Marc uit Amstelveen


Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

There are lies, damned lies and Schiphol!

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

# Marc referendum, Zo'n referendum wint Schiphol met vlag en wimpel. Er hebben honderdduizenden mensen last van Schiphol. Stel(!) dat die allemaal tegen stemmen, dan staan daar miljoenen tegenover die geen last hebben van Schiphol en dus voor stemmen (behalve het handjevol mensen dat door heeft wat er gaande is). Dus het is vanuit democratisch oogpunt terecht dat Schiphol groeit? Neen, daar is de zorgplichtverantwoordelijkheid van de overheid voor uitgevonden, om die honderdduizenden te beschermen tegen die miljoenen. Helaas kent deze overheid dat woord niet.

Geplaatst door JeeWee uit Hoofddorp

Als ik dit lees kan ik mijn ogen niet geloven, en volgens Schiphol moet ik moet ik mijn oren dus ook niet geloven !?! Ik lees natuurlijk wel dat het in het artikel zelf pas gaat over ernstige hinder. Wat het artikel ook duidelijk laat zien, is dat het onderzoek uitgevoerd is door ernstig gestoorden. Dit zeker als men weer gaat praten over zogenaamd stillere vliegtuigen. Tegenwoordig hoor ik regelmatig drie vliegtuigen tegelijk. Hoezo stiller?

Geplaatst door Anoniem uit Thuis

Onze Grondwet - Artikel 21 -
De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.

Geplaatst door Victor van Rij uit Duivendrecht

Ik denk inderdaad dat het onderzoek door een aantal gehoorgestoorden is uitgevoerd. De hinder is overduidelijk waarneembaar voor mensen met een gezond gehoor. De overlast neemt met de jaren toe, Donderdag 5 oktober 2017 was de Buitenveldertlaan open tot over 2 uur in de nacht. Vooral allemaal nakomende vluchten uit de Middelandse Zee landen. Onder andere van Transavia en enkele van TUI en Corendon bij elkaar zo'n 20 vluchten van 24u00 tot 2u00 in de nacht, om gek van te worden. Om 4u30 begonnen ze weer in de ochtend. Het gaat dus vooral om winst uit toeristische vluchten.
Net zoals in Groningen worden een aantal partijen rijk aan de ellende van toevallig op de verkeerde plaats wonende burgers net zoals bij de Groningers wordt met het algemeen belang geschermd om onrechtmatig handelen af te dekken, De Groningers krijgen eindelijk schadevergoeding waar ze schandalig lang op hebben moeten wachten. Maar de Schipholomwonenden zullen er denk ik nog om moeten gaan knokken om schadeloos gesteld te worden. Jazeker je kan zelf geluidwerende ramen kopen om enigszins een nachtrust te hebben maar dan altijd met gesloten ramen. Ook heb je daar niks aan als je in de zomer in je tuin een gesprek wilt voeren.
Krankzinnig, Schiphol en vliegtuigmaatschappijen maken winst terwijl ze overduidelijk schade berokkenen aan omwonenden en niemand lijkt hier iets aan te kunnen doen.

Geplaatst door anoniem

toch weer 2 keer wakker geworden vanacht van de vliegtuigen,en dat voor een plaats die buiten de geluidscontour ligt en van een baan die in principe niet gebruikt wordt snachts,en dus ook geen vaste naderings routes heef,maar die in de praktijk met grote regelmaat gebruikt wordt. Eerst rond 2 uur en vervolgens om 5 uur sochtends,dromen over een neerstortend vliegtuig schrok ik wakker,en een vliegtuig vloog over met veel geluid. Ik verzin dit niet eens! was het maar waar:(

Geplaatst door anoniem

Nederland is een heel erg schraal land geworden op werkelijk alle gebieden. Het nieuwe kabinet gaat ook gewoon verder. 3% btw verhoging van het lage tarief. Dat treft vooral de minima die een zeer groot deel van hun budget uitgeven aan producten met dit lage tarief. Voor mensen met hogere inkomes is dit een veel kleiner deel van hun inkomen,en die krijgen belasting verlaging hetgeen dit meer dan compenseert.

4 jaar rechts beleid,beloond met 50% zetel verlies voor het vorige kabinet. Nu een begrotings overschot en de economie draait goed en nog is het niet genoeg, Ongelijkheid moet nog verder toenemen.

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

Ik wordt niet meegeteld in de statistische berekening van het aantal ernstig slaapgestoorden, maar ik slik wel op doktersadvies slaappillen omdat ik slecht slaap vanwege het Schipholdossier. Dus, ik ben ernstig slaapgestoord, maar ik wordt niet meegeteld in de statistieken van Schiphol.