Geluidsbelasting vliegverkeer beter in kaart met sensortechnologie
HEERENVEEN – Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group uit Heerenveen heeft met technologiebedrijf INCAS3 een vernieuwend meetsysteem ontwikkeld om de geluidsbelasting van vliegtuigen in kaart te brengen.
En ook om op basis van data uitspraken te doen over geluidshinder. Het systeem is in 2015 voor het eerst toegepast tijdens de Frisian Flag-oefeningen bij de luchtmachtbasis Leeuwarden.
Luchtvaart en geluidsbelasting: ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar wat is de werkelijke geluidsbelasting van vliegverkeer op een omgeving? En hoe kun je op basis van data geluidsoverlast voorkomen?
INCAS3 en Antea Group ontwikkelden hiervoor een monitoringsstation voorzien van specifieke sensortechnologie, geluidsopname- en videoapparatuur.
Het monitoringsstation brengt naast soort en type vliegbewegingen en bijbehorende geluidsbelasting ook parameters zoals windrichting, atmosfeer en achtergrondgeluid in kaart.
Natuurlijk zijn er al systemen actief die geluid meten rondom de grotere vliegvelden in Nederland. Dit meetsysteem gaat echter verder. Het koppelt bijvoorbeeld geluid aantoonbaar aan opstijgende vliegtuigen.
Ontwikkelaar Dr. Dirkjan Krijnders (INCAS3): ‘Bij bestaande systemen kunnen de geluidspieken die je meet net zo goed afkomstig zijn van een grasmaaier of passerend verkeer. Ons systeem is in staat om vliegtuigen en hun specifieke geluidsbelasting eruit te filteren.’ De toekomst: vliegen op basis van data? Vliegvelden en overheden die over geluidsruimte gaan, beschikken hiermee over een tool om geluidsbelasting in beeld te brengen. En om richting de omgeving aantoonbaar te maken wat de werkelijke geluidseffecten van vliegbewegingen zijn.
Eize Drenth (Antea Group): ‘We kunnen nu analyseren hoe, wanneer en waardoor geluidsoverlast ontstaat. Door geluidsmetingen kan een relatie met hindermeldingen worden gelegd. Op basis hiervan kan ook veel beter de relatie worden gelegd tussen geluidsproductie, vliegbewegingen en omgevingsfactoren. Het nieuwe meetsysteem geeft een vliegveld de mogelijkheid om de geluidsruimte optimaal te gebruiken of heel gericht maatregelen te nemen om hinder te beperken. Dit komt het vliegveld, maar ook de omgeving ten goede.’