Geluidregels Schiphol verhogen risico

Door Paul Eldering
SCHIPHOL - Door de strenge geluidregels rond Schiphol nemen veiligheidsrisico’s toe. ,,Ons wordt baangebruik opgedrongen om hinder voor bewoners te beperken dat vaak niet de beste optie is”, zegt operationeel directeur Robert van Diemen van Luchtverkeersleiding Nederland.
Luchtverkeersleiders slaan alarm in dezelfde week dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid aankondigde de hele luchthaven door te lichten, nu het vliegverkeer steeds drukker wordt en het aantal ‘bijna-botsingen’ niet afneemt.
’Bijna-botsingen’
Van Diemen roept de raad op ook te kijken naar de regelgeving die soms haaks staat op de veiligheid. De Omgevingsraad Schiphol schrijft ‘voorkeursbanen’ voor om de overlast bij starts en landingen terug te dringen. "Maar die kunnen bij afhandeling van vliegtuigen soms wel extra gevaar opleveren.”
Een nieuw waarschuwingssysteem (GARDS) moet botsingen boven Schiphol volgens hem te voorkomen. ,,Als een landend vliegtuig ineens moet doorstarten, krijgen verkeersleiders een noodsignaal.” Ook is er RIASS om de toren te alarmeren als er vliegtuigen of voertuigen op de baan zijn.
,,Schiphol is een complexe luchthaven, doordat de zes banen deels naar elkaar toe lopen. Ook de kleinere Oostbaan moet door de grote groei volwaardig worden ingezet. In feite zijn Rotterdam en vanaf 2018 Lelystad onze zevende en achtste baan.”
Van Diemen zegt het liefst parallelle banen te hebben, zoals de Zwanenburg- en Polderbaan. Op tekentafels ligt al een parallelle Kaagbaan. ,,Dat is veiliger. Nieuwe luchthavens worden ook bijna niet meer aangelegd zoals het Schiphol-stelsel.”
Het tekort aan luchtverkeersleiders, die meer dan twee ton verdienen en op hun 55e stoppen, is volgens Van Diemen nog steeds niet opgelost. ,,Den Haag moet de knoop doorhakken, met name ook over topsalarissen. Het is zaak om snel op sterkte te zijn om de veiligheid te waarborgen.”
Geplaatst door V.O.S.
Helaas hebben we te maken met een systeem dat zich continue bedreigt voelt voor elk toestel meer dat land bij de buren.
Dus continue uitbreiden?
Dat daar nu eenmaal een limiet bijhoort, dat heeft de sector nog steeds niet door.
Het gedrag van rupsje nooit genoeg kan immers niet vol worden gehouden.
Wees reeel, stel duidelijke grenzen en houd de leefbaarheid en veiligheid zo binnen de limiet.
De politiek dient hele duidelijke grenzen te stellen, maar dat kan niet in een systeem dat is gebaseerd op belangenverstrengeling!