Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geluidhinder en slaapverstoring vliegverkeer ernstiger dan gedacht en groeiende

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 380 
|
 schipholwatch.nl - 05-10-2022 
oren_dicht.png

Vandaag blijkt uit een nieuw rapport van de koepelorganisatie GGD GHOR dat geluidhinder en slaapverstoring door het vliegverkeer veel ernstiger en wijder verbreid is dan voorheen gedacht. Op bepaalde plekken in Nederland ervaart ruim 60 procent van de bewoners deze overlast.

Het zijn schokkende cijfers die GGD GHOR vandaag onder de aandacht brengt. De organisatie hoopt dat de resultaten zullen worden meegenomen in het debat over luchtvaart in het parlement, getuige een tweetje van vanmiddag.

Aalsmeer is de gemeente met de twijfelachtige eer de meeste hinder te ondervinden. Maar liefst 40 procent van de totale bevolking kampt daar met ernstige geluidhinder voor het vliegverkeer vanaf Schiphol. Dat zijn circa 13.000 mensen. In de wijk Bovenlanden loopt de vliegoverlast op tot maar liefst 61 procent.
Eeen overzicht per gemeente ziet u hier.

Ook in Amstelveen zijn de percentages extreem hoog. Liefst 47 procent van alle bewoners van de wijk Randwijck kampen met de vliegherrie. In Assendelft is dat 41 procent, maar zelfs 49 procent van de oudere burgers.

Opmerkelijk is de extreme score van de gemeente Heiloo: liefst 24 procent van de inwoners gaat gebukt onder de vliegherrie. Heiloo ligt hemelsbreed 32 kilometer van Schiphol! Het vaak gehoorde argument “dan had je niet naast een vliegveld moeten gaan wonen” wordt hiermee volledig ontkracht.

Kwart van de mensen ligt wakker
Uit het gedegen rapport van de GGD’s blijkt verder dat in Aalsmeer een kwart van de bewoners ‘s nachts wakker wordt van de vliegherrie. In Uithoorn 16,8 procent, in Castricum 12,5 procent en in Amstelveen 11,2 procent.

Een gemeente als Amstelveen telt ruim 90.000 inwoners. De cijfers van de GGD betekenen dat er bijna 10.000 mensen letterlijk wakker liggen van Schiphol.

Rond Eindhoven Airport, vliegveld Beek en de luchtmachtbasis in Friesland zijn de problemen ook groot, zo blijkt uit de kaartjes in het rapport.

Advies om WHO-richtlijn over te nemen
Om hier een einde aan te maken, neemt de Nederlandse koepel van GGD’s het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO onveranderd over. Die pleit voor een maximaal gemiddelde van 45 decibel voor de gehele dag en van 40 decibel voor ‘s nachts. GGD GHOR waarschuwt dat zelfs bij dat lage niveau nog steeds één op de tien bewoners ernstige overlast ervaart.

“In 30 gemeenten ervaart 10 procent of meer van de 18- tot 64-jarigen op dit moment ernstige geluidhinder.” De GGD’s vonden uit dat vooral de vluchten aan de randen van de nacht tot grote irritatie leiden.

De vliegherrie is een groeiend probleem, zo meldt het rapport. Waar in 2016 ruim drie procent van de totale Nederlandse bevolking (tussen 18 en 64 jaar) ernstige hinder ondervond, is dat in 2020 – nota bene een corona-jaar met minder vliegverkeer – gegroeid naar 3,7 procent. Dat zijn honderdduizenden Nederlanders extra die hinder ervaren en/of slechter slapen.

GGD GHOR is de samenwerking tussen alle 25 gemeentelijke gezondheidsdiensten in Nederland. De instelling waakt over de publieke gezondheid in ons land. Bij alle aangesloten organisaties werken in totaal 12.000 zorgprofessionals.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 05-10-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Luchtvaartgroei verziekt het leven van steeds meer inwoners van Nederland! Dit afwentelen op een kleinere groep onder vaste routes is crimineel!

Een meting op dit moment zal vooral aangeven dat omwonenden van de Kaag- en Polderbaan nu de sjaak zijn.

Geplaatst door Hans Buurma (WTL) uit Hilversum

Deze uitkomsten zijn zeer verontrustend. Ze zetten de discussie over krimp op scherp. De argumenten van KLM anti krimp en pro eigen groei (zogenaamd voor de duurzaamheid, feitelijk om meer winst te maken) snijden dus totaal geen hout.

Hoog tijd dat het verkeersvolume wordt aangepast aan de vraag naar bereikbaarheid van Nederland als kleine thuismarkt: hoogstens 250.000 vluchten, beter nog minder.

In ieder geval moet het kabinet nu serieus werk maken van nachtsluiting en dat rare, sterk verouderde compromis van een verwaarloosbaar kleine vermindering (van 32.000 naar 29.000 nachtvluchten) als ernstige politieke vergissing vervangen door vermindering naar nul nachtvluchten.