Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geheim rapport: Lelystad Airport kan Schiphol ruimte bieden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 245 
|
 nos.nl - 07-11-2019 
TUI_DSC_3271.JPG

Lelystad Airport is vanaf vandaag klaar voor gebruik, maar toch stijgen er voorlopig nog geen vakantievluchten op. Waarom eigenlijk niet?

Eerder was er al de toestemming uit Brussel. En vandaag blijkt uit een nog geheim rapport, dat is ingezien door de NOS, dat het vliegveld de eerste jaren dat het in bedrijf is inderdaad veel vakantievluchten zal overnemen. Dat was precies de bedoeling.

Toch neemt ook dit nieuwe rapport de politieke discussie niet weg of Lelystad ooit nog moet open gaan. Sterker nog, de verwachting is dat die alleen maar verder oplaait.

Er staat namelijk ook in dat zich een paar jaar na de opening vooral nieuwe prijsvechters op Lelystad Airport zullen vestigen. Het gaat om maatschappijen die nu niet op Schiphol vliegen. Dat ligt politiek gevoelig. Want past het nog wel in deze tijd (Lees hier) om een vliegveld voor vakantievluchten te openen? Binnen de coalitie willen CDA, D66 en de ChristenUnie dit alleen als het vluchten van het overvolle Schiphol overneemt.

Transavia
De opening van Lelystad Airport is een van de gevoeligste dossiers van dit kabinet. Het is de bedoeling dat Schiphol, dat uit zijn krachten is gegroeid, door het nieuwe vliegveld weer wat lucht krijgt. Schiphol zal dan vooral gebruikt worden voor intercontinentale vluchten, met name van de KLM.

Om te kijken of dit gaat werken, heeft minister van Nieuwenhuizen marktonderzoek laten doen door een onafhankelijk bureau. Het rapport is nog niet naar de Tweede Kamer gestuurd. De conclusie is dat Lelystad de eerste jaren inderdaad vooral vluchten van Schiphol zal overnemen. Met name Transavia, de dochtermaatschappij van KLM, toont belangstelling voor een plek op de nieuwe luchthaven.

Groei Lelystad Airport

AANTAL VLUCHTEN----------VAN SCHIPHOL--------- VAN ELDERS
Tot 10.000-----------------------72 - 100 procent----------0 - 28 procent
Tot 25.000-----------------------65 - 95 procent-----------5 - 35 procent
Tot 45.000-----------------------niet onderzocht-----------naar verwachting veel

De groei van Lelystad Airport is in drie stappen gepland: eerst tot 10.000 vluchten, dan tot 25.000 vluchten in 2023 en daarna verder tot 45.000 vluchten. De onderzoekers zeggen nu dat de groei tot 25.000 vluchten vooral op het conto van vliegmaatschappijen zal komen die nu nog op Schiphol zitten.

Maar na 2023 zullen prijsvechters als Ryan Air, TUI en Wizz Air hun kans schoon zien, denken ze. Voor dit soort maatschappijen is nu nog weinig ruimte in Nederland, terwijl er veel vraag is naar goedkope vakantievluchten.

Lelystad Airport is voor deze maatschappijen een droom die werkelijkheid wordt. De verwachting is dat de maximale groei, door de komst van deze nieuwkomers, veel eerder wordt bereikt dan tot nu toe werd verwacht.

Het marketingrapport is een van de rapporten die de opening van Lelystad Airport dichterbij zou moeten brengen. Maar de stikstofcrisis heeft roet in het eten gegooid. Minister van Nieuwenhuizen besloot in juli dat de opening in april volgend jaar definitief van de baan is. De openingsdatum was ook al twee keer uitgesteld. Het is nog onduidelijk of en wanneer er een nieuwe datum wordt gekozen.

De commissie-Remkes, die over de stikstofproblematiek gaat, komt naar verwachting voor de Kerst met een advies over de luchtvaart.

Bekijk bericht op "nos.nl - 07-11-2019 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed

Een geheim rapport dat is ingezien door de NOS.... Misschien toch niet zo geheim?

Geplaatst door Bob

"Lelystad Airport is voor deze maatschappijen een droom die werkelijkheid wordt. De verwachting is dat de maximale groei, door de komst van deze nieuwkomers, veel eerder wordt bereikt dan tot nu toe werd verwacht."

Dit wordt eerder een NACHTMERRIE voor de omwonenden. Net als de zgn. Polderbaan, die grote delen van Noord-Holland heeft verziekt. Ook hoeven ze niet blij te worden met Transavia vluchten die nu regelmatig tussen 05-06 u op Schiphol binnenkomen, wat binnen no time ook op Lelystad zo zal zijn. De groei zal sneller gaan dan men hier toegeeft, zeker als er ook prijsvechters bijkomen.

Als de omwonenden van Schiphol denken, dat dit soelaas hen biedt, dan moet ik ze teleurstellen. De zgn. beperkte groei met 40000 vluchten wordt in werkelijkheid een groei met 85000 vluchten voor het KLM-netwerk op Schiphol (45000 zouden dan naar Lelystad gaan). Dit worden intercontinentale vluchten met grotere toestellen, die dus langere afstanden zullen vliegen en hierdoor nog veel meer gaan bijdragen aan de CO2-uitstoot. In 2021 komt de A-pier klaar en gaat het spel gewoon keihard door.

Het is niet zozeer de stikstofuitstoot die bepalend zal zijn, maar de CO2-uitstoot, die mondiaal enorm gaat toenemen bij ongewijzigd beleid!

Geplaatst door Hans Buurma

Een overheid (I&W) die de boel belazert is toch gewoon crimineel?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Hans Buurma: de vraag of een overheid die de boel belazert, crimineel is, kan gewoon met 'ja'
worden beantwoord.
Het is al zo vaak op deze site geschreven dat de Nederlandse overheid, en dan met name I&W, criminele trekken heeft.
Van de gehele belangenverstrengeling tussen de Nederlandse Staat en de Schipholgroup zou geen sprake mogen zijn in een zuivere democratie.
En niemand die zijn of haar handen er aan durft te branden om deze 'eigenlijk niet mogen constructie' omver te werpen.
De huidige wetten laten deze constructie tussen de Nederlandse Staat en de Schipholgroup toe, maar is eigenlijk een democratie onwaardig.
We zien en horen allemaal wat het gevolg ervan is, dag en nacht.
De enige manier om de belangenverstrengeling te ontmantelen, is het huidige politieke bestel onderuit te halen.
Makkelijker gezegd dan gedaan.


Geplaatst door Sara

Machteloosheid. De laatste maand is mordor zo actief, ook gisteravond kon ik de buikjes aaien van de Orks die voor de zoveelste nacht hun slopende kwaad uitdroegen. Lelystad mag niet open gaan... ik wou dat we iets konden doen. Dat is wat ik me dagelijks afvraag. Wat kan je nu echt concreet doen om deze constructie te ontmantelen? Deze waanzin hoelang nog? De laatste dagen kon ik alleen maar hopen dat er een ongeluk zou gebeuren. Deze gedachte vind ik bij mezelf eigenlijk heel naar. Alleen de VVD is niet voor rede vatbaar: je kunt niet groeien in een bepekte leefruimte kunnen ze niet bevatten/ Ik denk dat een botsing tussen twee vliegtuigen tgv van een falend systeem zelfs niet zal helpen.

Geplaatst door Bob

Inderdaad ongelukken helpen niet, die geven slechts een korte onderbreking, maar leiden niet tot vliegweigering, en dat is wat er nodig is. Het zal nog enkele decennia zo doorgaan, maar eens komt de tijd, dat men gaat inzien dat de groei niet te verdedigen was. Dan zitten de nu verantwoordelijke lieden allang op andere plekken in goedbetaalde baantjes.

Ze zouden eigenlijk voor het scheppen van onomkeerbare milieuschade voor de rechter moeten verschijnen, maar worden nu (nog) door de luchtvaartwetten gedekt. De staat laat het volledig afweten in de bescherming van de leefomgeving en de gezondheid van zijn onderdanen en kiest slechts voor voortzetting van een economisch stelsel, dat in de toekomst niet meer houdbaar zal blijken te zijn.

In ieder geval kunnen we ons afwenden van de politieke partijen, die luchtvaartgroei willen, bij de volgende verkiezingen. Ik hoop dat ze van de kaart worden geveegd.

Geplaatst door Bob

Vandaag in het nieuws:
Meer dan 11.000 wetenschappers doen een oproep aan de mensheid: we zijn bezig de aarde te vernietigen. Als we de uitstoot van broeikasgassen niet drastisch beperken, dreigt een wereldwijde klimaatcrisis, waarschuwen de onderzoekers in een gezamenlijke verklaring. Overbevolking is een van onze enorme problemen.

In deze situatie wil Schiphol gewoon door blijven groeien en moet Lelystad open. Ziet u ook in dat dit fout gaat lopen? Naast overbevolking is er ook overconsumptie en overtoerisme, die snel zullen moeten afnemen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

30% meer toerisme: TOTALE WAANZIN EN VOLSTREKT TE VERWERPEN

Op dit moment trappen gemeenteraden van zowel Amsterdam als Rotterdam op de rem waar het verdere uitbreiding van luchthavens van de Schiphol Group betreft. Daarbij viel al eens de krantenkop (AD): "POLITIEK MOET LUCHTVAART AAN BANDEN LEGGEN" op!

Maar terwijl alom steen en been wordt geklaagd over een gebrek aan woonruimte en infra infarcten, zijn het de bestuurders binnen de Colleges in gemeenten en provincies - aangevuld met Haagse politici en horden ambtenaren - die tot 2030 maar liefst 30% meer toerisme willen faciliteren.

Zolang het principe "bestuur voert uit, Raden en Staten controleren" niet meer in praktijk wordt gebracht en de wetgever stringente handhaving frustreert, blijft een vicieuze cirkel bestaan en neemt de uitholling van onze democratische principes ongekende vormen aan.

Daarom zou een herbezinning op burgerparticipatie en regie door betrokken bewoners hierbij bijzonder welkom zijn.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.