Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geheim rapport EU kraakt CO2-compensatie VN

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 307 
|
 schipholwatch.nl - 19-03-2021 
KLM_only_2018.tekst.JPG

Het VN-agentschap ICAO is in naam van de luchtvaartlobby al bijna tien jaar bezig een schema op te zetten om de uitgestoten CO2 weg te rekenen. De Europese Unie beschikt inmiddels over een – nog niet gepubliceerd – rapport dat dit zogenaamde Corsia-programma volledig afkeurt.

Dat rapport is nu in handen gekomen van SchipholWatch, na een beroep op de openbaarheid van bestuur door kennisinstituut Transport & Environment.

De studie legt grote tekortkomingen bloot in zogenaamde Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (Corsia). Het pakket zelfverzonnen maatregelen van de luchtvaartsector kan onmogelijk voldoen aan de Europese wetgeving en aan de Green Deal van eurocommissaris Frans Timmermans.

De onderzoekers noemen Corsia zelfs “de slechtst mogelijke optie voor het klimaat”.

Niet minder maar meer emissies
“Het implementeren van Corsia leidt tot de grootste mondiale groei van CO2-uitstoot door de luchtvaart. Het schema ondermijnt de kans om zelfs maar netto nul uitstoot te bereiken in 2050.”

Het is maar zeer de vraag of de door ICAO voorgestelde maatregelen überhaupt leiden tot een vermindering van de uitstoot. Geen van de voorgestelde maatregelen voldoet aan alle door de EU opgestelde criteria, aldus de onderzoekers.

Corsia gaat onder meer uit van een prijs van één euro om een ton CO2-uitstoot te compenseren. Deze prijs is zo laag dat het vliegbedrijven niet zal stimuleren hun uitstoot echt omlaag te brengen.

Slappe regels
Volgens de slappe regels van Corsia is er al veel te gauw sprake van CO2-compensatie. Dat resulteert in een groot aanbod van – onbewezen en onbetrouwbare – compensatieproducten waardoor de prijs laag blijft. Op dit moment is er drie keer zo veel aanbod als vraag.

Het rapport is weinig hoopvol op verbetering van de situatie. “Het is niet waarschijnlijk dat de kwaliteit van de aangeboden CO2-compensatie verbetert, want door de lage prijs is het niet aantrekkelijk goede compensatiemogelijkheden aan te bieden.”

Tien jaar verspild
In een commentaar stelt Jo Dardenne van Transport & Environment dat er inmiddels bijna tien jaar tijd verspild is aan het wachten op een goed compensatiemodel. “En nu zitten we met een schema dat de klimaatproblemen zelfs vergroot. De vliegindustrie gaat minder dan een euro betalen om CO2-compensaties in te kopen die geen enkele bijdrage leveren aan het bezweren van de klimaatcrisis.”

Volgens hem is het dan ook de hoogste tijd dat de Europese Unie het heft weer in eigen handen neemt. “De Unie doet er goed aan zelf maatregelen te nemen om de luchtvaartemissies terug te dringen.”

Alsnog in EU-ETS
De EU zou dan ook emissies alsnog in de eigen Emission Trading System-regels moeten opnemen. Dat werd in 2013 al eens geprobeerd, maar toen bleek de vlieglobby in staat de maatregelen tegen te houden.

“Europa moet niet langer vertrouwen op de Verenigde Naties om de vliegtuiguitstoot aan te pakken. Compensatie is niet de oplossing. Opname van de uitstoot in de eigen EU-regels kan wel een tastbare bijdrage leveren”, aldus Dardenne.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 19-03-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Toen Corsia in de maak was heeft IATA (vertegenwoordiger van alle carriers mondiaal) geeist dat de "reductie"maatregelen de 5% jaarlijkse groei van de mondiale luchtvaart niet mogen aantasten. Daar hebben alle deelnemers in ICAO, sector en overheden, zich mee akkoord verklaard. Dat was voor NL destijds Stas Sharon Dijksma (PvdA). Gevolg: groei accommoderen is prio 1 geworden.
Dit is de belangrijkste oorzaak van de gigantische misslag van de VN die Corsia heet. Dit gaat de wereld nog voor 2030 heel zuur opbreken. En als de klimaatgevolgen doorzetten ook de sector zelf, Die komt nog steeds niet verder dan greenwashing. Ook de KLM. Adequaat aanpassen aan ingrijpende veranderingen is deze sector helaas niet gegeven. Als hun piloten zo met bv bedreigende weersveranderingen zouden omgaan, zou vliegen heel gevaarlijk zijn.