Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geen vrij spel luchtvracht op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1237 
|
 NHD.nl 
tb_vliegtuig_20100620_KLM--PH-BQB.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Terwijl de concurrenten van KLM-Martinair al klaar staan om met hun vrachtvliegtuigen op Schiphol neer te strijken, houdt staatssecretaris Mansveld de deur nog dicht. Zij is niet van plan om onder druk van verladersorganisatie EVO met landingsrechten te strooien.

EVO pleit al jaren voor meer concurrentie op Schiphol. Lufthansa probeerde nog om met bloemen vanuit Latijns Amerika naar Schiphol te vliegen, maar via de staatssecretaris en later de rechter werd daar een stokje voor gestoken. Maar door de economische crisis is er een enorme overcapaciteit ontstaan. Martinair stoot de komende jaren daarom de zes verouderde MD-11 toestellen af en gaat met drie Boeings 747 verder. Daarnaast is KLM van plan de komende jaren de Boeing 747 passagiersvliegtuigen aan de kant te zetten en dat is inclusief de combi*s. Die laatste is een type met voorin passagiers en achterin vracht.

Landingsrechten

Reden voor EVO om opnieuw te pleiten voor meer concurrentie op Schiphol. Singapore Airlines en Qatar hebben al verzoeken ingediend om met meer vrachttoestellen naar Nederland te vliegen. Maar Mansveld is niet van plan die landingsrechten daarvoor nu al te geven. Zij gaat eerst dit jaar met alle partijen praten en wil vooral even afwachten. Op dit moment is nog onduidelijk wat het effect is wanneer Martinair met minder vrachttoestellen gaat vliegen en KLM de combi's afstoot. Want tegenover minder vrachttoestellen, staat wereldwijd een enorme groei van het aantal passagiersvliegtuigen uit vooral het Midden-Oosten.

Liberaal

Met name de nieuwe generatie zoals de 777 en Dreamliner van Boeing en de A380 van Airbus hebben een enorm groot vrachtruim, waardoor steeds meer vracht met gewone passagierstoestellen meegaat. Ook KLM doet dat. Daarnaast vliegt KLM steeds vaker op Latijns Amerika en met partners meer op China, zodat de vrachtcapaciteit op die routes toeneemt. ,,Schiphol is al de meest liberale luchthaven van Europa met 25 luchtvrachtmaatschappijen. Genoeg keuze en dus moeten er geen nieuwe vergunningen worden afgegeven'', stelde KLM nog dit najaar. De situatie op de luchtvrachtmarkt wordt woensdag besproken tijdens het overleg in de Tweede Kamer. Ook de oneerlijke concurrentie van de Midden-Oosten maatschappijen (Qatar, Emirates en Etihad) komt daar ter sprake.

Bekijk bericht op "NHD.nl"

Reacties op dit bericht