Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geen verbod op korte vluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 237 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
hs.png

Door Frans van den Berg

DEN HAAG - Een verbod op vluchten binnen 750 kilometer vanaf Schiphol, zal er niet komen. Maar er bestaat in de Tweede Kamer wel een brede steun voor meer en betere internationale treinverbindingen.

Luchtvaart op de Rails. Die titel had Suzanne Kröger van GroenLinks meegegeven aan haar initiatiefnota om de luchtvaart in Nederland niet verder te laten groeien en in plaats daarvan meer reizigers met internationale treinen te laten reizen.

Van de VVD tot de SP bleek er steun te zijn voor meer internationaal spoorvervoer, waarbij wel accentverschillen werden gelegd. De VVD wil vliegtickets niet duurder maken om zo de trein te stimuleren. „Een vliegvakantie moet ook voor de gewone burger betaalbaar zijn en niet alleen voor rijke mensen”, kwam de liberaal Dijkstra op voor de gewone man.

„Het is beter om het spoor goedkoper te maken. In de luchtvaart heb je prijsvechters als Easyjet. Zo zou je op het spoor een easyspoor moeten krijgen.”

Schaamte

GroenLinks en het CDA benadrukten dat de spoorwegen zelf ook veel kunnen verbeteren. De samenwerking kan veel beter.

In het televisieprogramma Lubach op Zondag werd onlangs de term ’treinschaamte’ ingevoerd als het gaat om wisselingen in stroomsterkte, wisselen van locomotieven en soms zelfs verschillende spoorbreedtes.

Op vragen van het CDA gaf minister Cora van Nieuwenhuizen toe dat de nieuwe snelle intercitytreinen die de NS heeft besteld, wel geschikt zijn voor het spoor in Nederland en België, maar niet voor Duitsland. Het CDA hekelde ook het feit dat er de NS niet doorrijdt naar het Duitse Aken, net over de Limburgse grens.

Verschillende partijen hekelden nog de reisregels voor ambtenaren. Tot 500 kilometer is dat per trein, voor zo ver dat kan, en verdere bestemmingen per vliegtuig. De minister kon zich er wel in vinden om te stimuleren dat tot 750 kilometer de trein wordt gekozen. Een verplichting is volgens de minister onwenselijk.

Steun

GroenLinkser Kröger was blij dat er nu steeds meer steun is voor internationale verbindingen waar voorheen de focus lag op binnenlands spoor.

Begin volgend jaar komt de minister met een eigen nota over het internationale spoor.

„Eigenlijk was ik afgelopen week teleurgesteld in het milieuplan van EU-commissaris Timmermans. Daarin staan wel plannen om meer goederenvervoer tussen landen op het spoor te krijgen, maar niet voor het personenvervoer. Misschien is hij dat vergeten. Ik ga het zeker aankaarten”, kondigde Van Nieuwenhuizen aan.

In de loop van volgend jaar moet ook de langverwachte Luchtvaartnota komen met de plannen voor de luchtvaart tot 2050. Daarbij zou ook de minister graag mogelijkheden van Brussel krijgen om selectiever te zijn in vluchten die op Schiphol welkom zijn.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"kwam de liberaal Dijkstra op voor de gewone man"
Het karretje waarop hij Schiphol en de KLM uit de wind houd, is dat de gewone man ook bijna voor niks op vakantie moet kunnen met een vliegtuig.
Wat een vreselijke lul.