Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geen nieuwe routes Kaagbaan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1187 
|
 nhd.nl 
hvs_lvnl_DSC_2528.jpg

Door Frans van den Berg - 21-12-2015, 8:55 (Update 21-12-2015, 10:45)


SCHIPHOL - De routes van en naar de Kaagbaan blijven voorlopig onveranderd. Twee plannen van bewonersgroepen zijn afgewezen.
Dat is besloten tijdens de vergadering van het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol. Daarin zitten bewoners, overheden en de luchtvaartsector.

Bewoners hadden een plan ingediend voor een nieuwe uitvliegroute van de Kaagbaan in de nacht. De toestellen zouden langer boven de A4 moeten doorvliegen en pas voorbij Roelofarendsveen naar het oosten moeten afbuigen in plaats van nu voor Leimuiden. Een interessant voorstel omdat bijna negentig procent van het startende verkeer die route volgt en de Kaagbaan de helft van de nachten voor starts wordt gebruikt.

Maar na een eerste onderzoek blijkt dat niet minder, maar meer bewoners overlast krijgen. Het grootste bezwaar is echter dat daardoor nieuwe groepen bewoners opeens uit hun slaap worden gehaald.

De woningen dichterbij de luchthaven hebben al isolatie gekregen. Er wordt nog wel gekeken hoe de route over Leimuiden zodanig kan worden aangepast dat minder mensen last hebben.

Een voorstel voor een andere naderingsprocedure voor landende vliegtuigen op de Kaagbaan zou tot gevolg hebben dat er minder kan worden geland per uur. Reden om het plan af te wijzen.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anoniem

En zo is er altijd wel een reden om plannen af te wijzen.
Het enige wat men wil doen is verandering aanbrengen als dat totaal geen gevolgen heeft voor Schiphol. Maar je mag hopelijk aannemen,dat binnen de huidige regels de overlast al zoveel mogelijk beperkt wordt als mogelijk is en dat men de operaties al zo uitvoert dat die zo min mogelijk overlast geven.
Een verbetering voor de bewoners zal daarom naar mijn mening vrijwel altijd gepaard geen met een beperking van Schiphol of de klm (de bekende stijg procedure die de klm slechts zeer weinbig oplevert),en dus zal er nooit verbetering komen.

Naar mijn mening heeft de overheid en Schiphol niet het recht om ook maar een bewoner structureel uit zijn of haar slaap te houden. Geen enkel ander bedrijf krijgt hiervoor ontheffing!.
Men mag niet eens binnen zoveel meter van een snelweg bouwen vanwege de geluidsoverlast.

Waarom die uitzonderings positie van de luchtvaart?
Niet omdat het zoveel oplevert. In het warmste jaar in de geschiedenis bereid Schiphol, dat 7 meter onder de zeespiegel ligt,zich voor op een verdubbeling tot verdriedubbeling van het aantal vluchten in de komende 20 jaar.
De luchtvaart levert per uitgestote ton co2 de minste economische waarde op van alle bedrijfstakken!. Als de uitstoot verminder moet worden zou het daarom economisch gezien het meest rendabel zijn om de luchtvaart te beperken,en niet bijvoorbeeld de scheep vaart, die per uitgestote ton co2 een misschien wel 100 keer zo grote bijdrage levert aan de wereld economie.


Geplaatst door anoniem

In de discussie over de co2 zouden we misschien wat meer berekeningen moeten maken.
De waarde van de luchtvaart per ton co2 kan je bereken door de verkoop prijs van alle tickets en vracht te delen door de civiele uitstoot. Dat kan je dan vergelijken met de waarde van andere sectoren. Vervolgens ga je als er minder mag worden uitgestoten,de uitstoot van de sector die de minste waarde heeft beperken,en niet verhogen ten opzichte van andere sectoren,