Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geen nieuwe landingsrechten voor Golfstaten

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1354 
|
 Nieuwsuur 
gh_vliegtuig_030918_1902GN_Imgp2385.jpg

Luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten krijgen voorlopig geen nieuwe landingsrechten op Schiphol. De nationale luchthaven heeft steeds meer last van felle concurrentie uit het Midden-Oosten. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu schrijft in een toelichting aan Nieuwsuur: “Ik wil samen met mijn Europese collega’s strenger optreden tegen de opkomst van Golfcarriers uit het Midden-Oosten als er sprake is van oneerlijke concurrentie.”

Grote gevolgen

De EU en de Golfstaten onderhandelen over een verdrag dat een einde moet maken aan oneerlijke concurrentie. Mansveld: “Dit betekent dat Nederland, zolang over dit verdrag nog onderhandeld wordt, voorlopig géén nieuwe landingsrechten aan maatschappijen uit de Golfstaten verleent.”

Volgens Peter Hartman, voormalig president-directeur van KLM en tegenwoordig commissaris bij Air France-KLM, onderschatten luchthaven Schiphol en de Nederlandse overheid de dreiging van luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. "Dit zal direct een groot gevolg hebben voor de werkgelegenheid, rond Schiphol en in Nederland." "We steken nu de kop in het zand en we doen net alsof het allemaal aan ons voorbijgaat,” zegt Hartman. “Dit wordt nog erger dan de Fyra, als je over een aantal jaren gaat uitzoeken waarom het op een gegeven moment op Schiphol zo in elkaar gezakt is.”

Hevige concurrentie

Emirates, Etihad, Qatar Airways: maatschappijen uit het Midden-Oosten veroveren de luchtvaartwereld. En ook de Turken melden zich. Turkish Airlines heeft de ambitie om ’s werelds grootste luchtvaartmaatschappij te worden. Ondertussen wordt in Istanbul een vliegveld aangelegd dat jaarlijks 150 miljoen passagiers moet verwerken: bijna drie keer zoveel als Schiphol.

De groei van de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten en Turkije lijkt niet te stuiten. Ondertussen hebben oudere, nationale luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM het zwaar. De Frans-Nederlandse combinatie leed vorig jaar een verlies van 298 miljoen euro. Op de korte afstanden hebben ze te maken met hevige concurrentie van prijsvechters als Ryanair en EasyJet. Op de lange afstanden - waar de marges traditioneel het grootst zijn - neemt het aandeel van de Golfmaatschappijen jaar op jaar toe.

De toekomst van KLM

Met de komst van de Golfcarriers groeien in Europa en de VS de zorgen over oneerlijke concurrentie uit het Midden-Oosten. De Golfstaten worden beticht van ongeoorloofde staatssteun. De EU onderhandelt nu met de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar over een luchtvaartverdrag. Nederland steunt deze onderhandelingen.

Geheim van het succes

Ook luchthaven Schiphol voelt de hete adem van de concurrentie uit het Midden-Oosten. Schiphol verwerkte vorig jaar 55 miljoen passagiers. Dat is veel voor een land met een kleine thuismarkt. Zo’n 40 procent van de reizigers komt dan ook uit het buitenland en gebruikt de luchthaven alleen maar om over te stappen.

Deze transferpassagiers zijn het geheim van het succes van Schiphol. De afgelopen decennia werd in nauwe samenwerking met de KLM en de overheid een systeem ontwikkeld waarin Schiphol de rol speelt van een superknooppunt, een hub. Vliegtuigen van KLM halen als een soort stofzuiger passagiers vanuit heel Europa, waar ze overstappen op grotere toestellen voor langeafstandsvluchten naar andere hubs.

Dominante positie

Een jaar of tien geleden stelden Emirates (Dubai), Etihad (Abu Dhabi) en Qatar Airways nog weinig voor. Inmiddels hebben ze een dominante positie op de lange-afstandsroutes tussen Europa en Azië. Sinds enkele jaren speelt ook Turkish Airlines een belangrijke rol in de regio. In 2008 vervoerden de vier luchtvaartmaatschappijen samen 50 miljoen passagiers. Vorig jaar waren dat er al 115 miljoen. Ter vergelijking: Air France en KLM vervoerden in 2014 samen ruim 77 miljoen passagiers.

Machtsverschuiving

Schiphol (voor 69 procent in handen van de rijksoverheid) is als belangrijk knooppunt in het internationale vliegverkeer belangrijk voor de Nederlandse economie. Andere landen hebben dat door en ontwikkelen inmiddels hun eigen hub, zoals Dubai, maar ook Turkije. Vorig jaar streefde Istanbul Schiphol al voorbij en dat is nog voordat de nieuwe luchthaven open gaat voor 150 miljoen passagiers.

De machtsverschuiving naar het Midden-Oosten kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse luchtvaartsector, zegt hoogleraar luchtvaarteconomie Jaap de Wit. "De echte bedreiging voor Schiphol zit in het feit dat de stofzuigerfunctie van KLM wordt overgenomen door de Golfcarriers zoals Emirates." Vanuit Dubai vliegt Emirates rechtstreeks naar kleinere Europese vliegvelden, zoals Manchester en Kopenhagen, en haalt daar passagiers op die ook naar Schiphol hadden gekund, zegt De Wit. “Die passagiers is KLM kwijt en dus ook Schiphol. Daardoor zien we het volume krimpen dat nodig is voor een hubfunctie."

Ambities

Qatar Airways vliegt vanaf 16 juni zes keer per week tussen Amsterdam en Doha. Qatar is na Emirates en Etihad de derde Golfmaatschappij die rechtstreeks op Schiphol vliegt.
Het golfstaatje Dubai, met slechts 2 miljoen inwoners vervoert via haar eigen hub in de woestijn inmiddels meer passagiers dan Schiphol. En er zijn meer luchthavens in de regio met grote plannen.

Maar juist nu de positie van Schiphol wordt bedreigd, is er onenigheid. Voormalig KLM-topman Peter Hartman uit in Nieuwsuur kritiek op Jos Nijhuis, de president-directeur van Schiphol. “Ik ziet dat op dit moment een aantal verkeerde strategieën wordt gevolgd, namelijk sterke focus op korte termijn.” Volgens Hartman ontbreekt het de directie van Schiphol aan visie op de toekomst van de nationale luchthaven als hub. “Dat heeft ertoe geleid dat de achterstand Schiphol alleen maar groter is en die halen we niet meer in. Dat is mijn grote zorg.”

Intussen bouwt president-directeur Temel Kotil van Turkish Airlines in Istanbul aan zijn imperium. Hij voelt zich gesteund door de Turkse overheid. "Veel Europese regeringen zijn geen voorstander van de luchtvaartsector.” In Turkije is dat wel anders, zegt de CEO van Turkish Airlines. “Kan je het je voorstellen? Onze premier zei: ‘Mensen, jullie moeten gaan vliegen.’”

Randvoorwaarden

Staatssecretaris Mansveld schrijft aan Nieuwsuur: “Het is in de eerste plaats aan de sector zelf om een antwoord te vinden op de groeiende concurrentie, zowel in Europa, van onder andere de low cost maatschappijen als van de wereldwijde concurrentie van bijvoorbeeld de Golf carriers. Ik zie het als mijn taak om vanuit de overheid de sector bij deze uitdagingen zo goed mogelijk te ondersteunen door optimale randvoorwaarden te creëren.”


.

Bekijk bericht op "Nieuwsuur"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anton

"Dit zal direct een groot gevolg hebben voor de werkgelegenheid, rond Schiphol EN IN NEDERLAND". Broodje aap van de eerste orde .......
Nederland zal er weinig last van hebben als overstappers, die vrijwel niets bijdragen aan de economie (maar wel vervuiling en overlast veroorzaken), wegblijven. Bedrijven kiezen Nederland als vestigingsplaats omdat de vennootschapsbelasting hier 10% lager is dan bijvoorbeeld in België (10% gezakt sinds het jaar 2000, voor rekening van de burger ....), en omdat ze hier op allerlei wijzen worden gefaciliteerd belastingen te ontduiken. En dan nog komen ze vaak met een postbus of een kantoor met een handje vol medewerkers.
Ik heb in vele jaren nog nooit een degelijke financiële onderbouwing gezien van schiphol, "als motor van de nederlandse economie". Het voornamelijk een grijsgedraaide PR-plaat, die door velen kritiekloos gevolgd word, mede door de mooie baantjes die ambtenaren en politici (zoals Eurlings, Kok ......) na het dienen van de belangen van de luchtvaartsector krijgen toebedeeld.
Bij dit soort zaken moet je je altijd afvragen wiens belangen er nu eigenlijk gediend worden, en wiens niet ........
De bewoners van de drie provincies, die al jaren geterroriseerd worden door Schiphol, kunnen deze "stofzuigerfunctie" echt missen als kiespijn ....... De huidige ontwikkelingen klinken mij (als bewoner) als muziek in de oren, zeker na het laatste kunstje, wat de LNVL Castricum met de nachtvluchten recentelijk geflikt heeft.
Gelukkig doet de markt zijn werk, in toenemende mate, dus ik heb goede hoop dat de zeepbel van de hub-functie de komende jaren uit elkaar spat. En de economie zal er net zou weinig van merken als bij de ondergang van de scheepswerven (RSV) en Fokker. Eerst een heleboel herrie, daarna veel belastinggeld in een bodemloze put gegooid, en daarna nooit meer iets van gehoord. En de economie draaide gewoon door ............
Ik snap ook dat gekrakeel over oneerlijke concurrentie niet. We leven al tientallen jaren in het neo-liberale tijdperk, laat dan die markt hier ook zijn werk maar doen.
Laten we ons maar concentreren op toekomstbestendige industrie, die ook respect betoond aan onze planeet en de mensen die er op wonen ............

Geplaatst door Paul

Als bewoner en frequente reiziger mag die stofzuiger snel verdwijnen. Of je nu bijvoorbeeld 8 of 6 keer per dag op een bepaalde bestemming vliegt maakt niet veel uit. Liever een compacte internationale luchthaven zoals Brusssel met korte wachttijden en snelle directe verbindingen met de meest courante bestemmingen.

Geplaatst door polderbewoner

Wat een geluk voor omwonenden dat door ondeskundigheid bij het Ministerie en Schiphol de Nederlandse luchtvaartsector om zeep wordt geholpen. Als Mansveld denkt dat ze met uitbreiding van Lelystad Airport de sector steunt wordt het luchtvaart debacle straks inderdaad groter dan de Fyra. Over enkele jaren een nieuw parlementair onderzoek, hoe bewoners jarenlang werden genegeerd en tegelijk de Nederlandse luchtvaartsector de nek is omgedraaid.

Geplaatst door anton

beste Polderwoner,
U schrijft wel erg veel invloed toe aan het ministerie. Schiphol wordt (in toenemende mate) ingehaald door de internationale ontwikkelingen, geen ministerie die daar wat aan kan veranderen. Geen kwestie van de luchtvaartsector de nek omdraaien, dus, maar teruggaan naar proporties, die voor een landje als dit enigszins in verhouding zijn. Dat lijkt mij niet meer dan gezond, prima voor de BV Nederland en de omwonenden (zie de reactie van Paul).