Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geen kant op in de lucht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 499 
|
 telegraaf.nl - 20-09-2017 
Schiphol_DSC_3260.JPG

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

Geluidswinst, bestaat dat wel?

SCHIPHOL • Nederland loopt niet alleen op de weg en het spoor muurvast, maar ook in de lucht. Er is na 2020 nauwelijks nog groei mogelijk op Schiphol. ’Dependance’ Lelystad Airport lijkt door het overvolle luchtruim en lokale weerstand een doodgeboren kind. Dat blijkt uit gezaghebbende bronnen binnen de Omgevingsraad Schiphol (ORS), die De Telegraaf gisteren inzage gaven in nieuwe lawaaicijfers en prognoses van het toegestane vliegverkeer tot 2030.
Het aantal vluchten op Schiphol zou volgens delegatieleider Kees van Ojik van bewonersorganisaties in de Omgevingsraad de komende tien jaar hooguit 6 procent mogen stijgen tot 530.000 starts en landingen. „De milieueffectrapportage zal dat eind deze maand aantonen. Die 600.000 vluchten, waarmee Schiphol en KLM schermen, is een broodje aap.”

Voorrang
Het is volgens Van Ojik daarom noodzakelijk dat Europese vakantievluchten zo snel mogelijk verdwijnen van Schiphol naar de regio om plaats te maken voor lange afstand en overstapverkeer. Hij dreigt het overleg in de ORS op te blazen, als hier niet snel overeenstemming over komt. „Het ministerie van Infrastructuur moet nu met keihard beleid komen om voorrang van zakelijk knooppuntverkeer af te dwingen.”
De omgeving en SchipholLelystad liggen op ramkoers. De luchthaven en het ministerie zijn veel te traag geweest met het ontwikkelen van het poldervliegveld dat soelaas moest bieden voor alle knelpunten. Maar er is ook daar niet ruimte genoeg meer. „Ze komen van de regen in de drup”, zegt de KNVVL, de landelijke vereniging voor kleine luchtvaart.
Schiphol blijft rekenen op forse groei in het komend decennium, zo bleek bij de presentatie van de nieuwe A-terminal die in 2023 gereed komt. De vraag is voor wie die hal gebouwd wordt, want de luchthaven zit aan het maximum aantal vliegbewegingen.
Topman Jos Nijhuis stelt echter dat er goede afspraken met de omgeving zijn gemaakt. „Vliegtuigen zijn stiller geworden, die geluidswinst kunnen we inzetten.” Hij denkt niet dat hij zich rijk rekent. Er woedt een fel debat of ’geluidswinst’ bestaat. Vandaag zal dat in de Tweede Kamer aan de orde komen.
Lelystad is een hoofdpijndossier geworden. Er zitten veel juridische haken en ogen aan gedwongen uitplaatsing van ’pretvliegers’. Het aantal vluchten in de polder (10.000 tot 25.000) is te weinig om oplossingen te bieden voor de krapte op Schiphol.

Luchtruim
De groei van de luchthavens van Brussel en Düsseldorf zit Lelystad ook dwars. Pas in 2023 wordt het luchtruim opnieuw ingericht. „Vanaf Lelystad gaan vanaf 2019 veel vluchten naar vakantiebestemmingen in Zuid-Europa. Daar zit het Duitse en Belgische verkeer ook. Dat zal extra barrières geven”, aldus gisteren de woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland.
Bewoners in Flevoland, Gelderland en Overijssel willen dat de vliegtuigen hoger overkomen om stiltegebieden en hun woongenot in stand te houden. In de Haarlemmermeer is die hoop allang vervlogen.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 20-09-2017"

Reacties op dit bericht