Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geen akkoord groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 312 
|
 digikrant.haarlemsdagblad.nl 
logo_ORS.jpg

Vrijdag volgt nog ultieme poging voor een ja of nee

SCHIPHOL - Het is na twee dagen onderhandelen niet gelukt een akkoord te sluiten over de groei van Schiphol tot 2030, het baangebruik en de woningbouw. Vrijdag wordt een ultieme poging gedaan.

„Wat de woningbouw betreft zullen we geen akkoord bereiken. Het probleem is dat de gemeenten en provincies toch nabij de luchthaven willen bouwen”, voorziet Kees van Ojik, de bewonersvertegenwoordiger in de Omgevingsraad Schiphol.

Bewoners, Schiphol en luchtvaartmaatschappijen zijn tegen grootschalige nieuwbouw onder de aanvliegroutes. Van veel groter belang waren de onderhandelingen over Schiphol tot 2030. Over extra vluchten, baangebruik, nachtvluchten en maatregelen om de hinder te beperken. De KLM en andere maatschappijen willen blijven groeien. Schiphol zet in op een beperkte groei. Maar ’slechts’ 1,5 procent per jaar betekent dat het aantal vluchten van 2021 tot 2030 kan toenemen van 500.000 naar 580.000. De milieubeweging wil eigenlijk krimp.

Veel bewoners willen geen groei. „Onder onze achterban gaat een petitie rond dat 500.000 de grens is. Die steun ik niet. Maar misschien kunnen we wel een veel gunstigere deal sluiten”, doelt Van Ojik op het beperken van geluidsoverlast.

’Niet mislukt’

Hij weigert nadere inhoudelijke toelichting. „Het is niet mislukt. Hans Alders gaat het nu eerst op papier zetten, zodat alle partijen het kunnen bespreken. Vrijdag moet duidelijk worden of er ja of nee komt.” Ook andere partijen willen niet spreken van een mislukking. Voor tachtig procent zijn partijen tot elkaar gekomen, maar een akkoord zat er niet in. Een uitweg kan zijn een overeenkomst tot alleen 2023. Dan staat een nieuwe indeling van het luchtruim geagendeerd.

Een andere optie is dat het akkoord vrijdag niet unaniem is of niet over alle punten. Maar dan loert het gevaar groot dat de minister en de Tweede Kamer een ander besluit nemen.

Bekijk bericht op "digikrant.haarlemsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Leendert

minder vliegen = meer woningbouw

Geplaatst door gerard

… dus meer bedrijvigheid. Dus meer banen.

Een groter Schiphol werkt contraproductief! Een kleiner Schiphol schept een win-win-win situatie. Win voor Schiphol (marges kunnen omhoog wegens schaarste), Win voor de omwonenden (meer huizen, minder overlast), Win voor de economie, (meer bouwen, meer bedrijvigheid, meer banen)

Geplaatst door Bob

Mensen in de ORS: laat je niet omlullen! Laat de overheid eerst maar eens iets doen voor de ca. 200000 ernstig gehinderden! Die staan tot nu toe in de kou!

Geplaatst door M.

Minder overlast = meer productiviteit op het werk, meer nachtrust = meer energie op het werk

Minder vluchten = Minder Burn-outs

(Spreek helaas uit ervaring van de afgelopen jaren.

Geplaatst door Jos

"Onder onze achterban gaat een petitie rond dat 500.000 de grens is. Die steun ik niet. Maar misschien kunnen we wel een veel gunstigere deal sluiten”, doelt Van Ojik op het beperken van geluidsoverlast. "

Dan moet van Ojik wel met heel veel hinderbeperking terugkomen. Er is namelijk nu al een gigantische achterstand m,b.t. hinderbeperking. Vrees dat van Ojik nieuwe groei gaat uitruilen tegen hinderbeperking die al geleverd had moeten worden. Maar ja, hij weet het beter en luistert niet naar de achterban.

Geplaatst door Ed

Kan iemand mij uitleggen wat het mandaat van dhr Ojik is en hoe hij dat mandaat gekregen heeft? Wie vertegenwoordigt hij en wie controleert hem?

Geplaatst door Jos

@Ed. Hij is getrapt gekozen vanuit bewonersorganisaties met kiesmannen. Maar hij is wel verantwoording verschuldigd aan deze kiesmannen en dient de achterban te raadplegen alvorens namens bewoners een AldersAdvies te ondersteunen. En meerderheid kiesmannen (enquete Eenvandaag) is tegen groei.

Geplaatst door Wim

@Ed. "Kan iemand mij uitleggen wat het mandaat van dhr Ojik is en hoe hij dat mandaat gekregen heeft? Wie vertegenwoordigt hij en wie controleert hem?".

En wie kan hem op non actief stellen. De kiesmannen!?

Geplaatst door Ed

@Jos. Dank voor de heldere uitleg.
Laten we hopen dat de kiesmannen erop toe zien dat dhr Ojik het meerderheidsstandpunt verdedigd, niets meer en niets minder. Hij zal onder grote druk z'n rug recht moeten houden. Niet makkelijk maar wel noodzakelijk. Als hij dat niet kan moet hij het stokje overdragen.

Geplaatst door Michel

Wellicht hebben we nog wel een stok, nml de bio-diversiteit! Inmiddels is 75% vd insecten in NL uitgestorven of verdwenen door verzuring van de grond en bos.
Bio-diversiteit is misschien nog wel belangrijker als het klimaat...........Geen bevruchting........geen groenten of fruit, zo makkelijk is het.

Nou weet ik wel dat die vliegmaffia niet alleen verantwoordelijk voor is maar ze leveren wel een bijdrage aan dit uitsterven en verdwijnen van onze broodnodige bio-diversiteit.
Wellicht kan dhr van Oijk dit meenemen naar die luizige Alderstafel .