‘Geef goed presterende vliegmaatschappijen op Schiphol direct beloning’
De VVD wil luchtvaartmaatschappijen op Schiphol die boven verwachting presteren op het gebied van CO2-uitstoot en lawaai, direct belonen met meer start- en landingsbanen die commercieel voordelig zijn.
"De maatschapijen vliegen nu een stuk stiller dan verwacht, dus maak dan ook minder gebruik van de Polderbaan die een heel eind weg ligt", zegt VVD-Kamerlid Ton Elias tegen NU.nl. Er is oorspronkelijk afgesproken dat vliegmaatschappijen die 5 procent stiller en schoner zijn tussen nu en 2020, worden beloond met intensiever gebruik van de commercieel aantrekkelijke start- en landingsbanen. Als je dichterbij kunt landen en stijgen, scheelt dat tijd en brandstof. "Tijd is geld", aldus Elias.
Polderbaan
De Polderbaan ligt van de zes banen het meest afgelegen en is daarmee ook het verste verwijderd van de luchthaven. Op die manier zijn er minder omwonenden die last hebben van het vliegverkeer. Door gebruik te maken van een efficiëntere baan kan KLM, waarvoor Schiphol de thuisbasis vormt, 5 miljoen euro per jaar besparen. Elias: "En de passagier zit niet de helft van de vliegtijd taxiënd op de baan." Coalitiegenoot PvdA ziet niets in het plan. "Ik vind het onverstandig om bestaande afspraken te veranderen", zegt Tweede Kamerlid Jacques Monasch. Hij wijst erop dat de omgeving van Schiphol een drukbevolkt gebied is waar momenteel veel gebeurt, daar kun je beter voorzichtig mee omgaan, aldus Monasch.
Meer actie
Oppositiepartijen SP en het CDA verwachten aangaande Schiphol vooral meer actie van het kabinet. Eind april publiceerde de regering, voor 70 procent aandeelhouder van de luchthaven, een actieagenda. Schiphol staat momenteel erg onder druk door concurrentie uit onder andere de Golfstaten en Turkije. Maar de partijen zijn teleurgesteld over de ambities die het kabinet formuleert. "Ik had er wel wat meer actie in willen zien. Ik vind het erg veel lijken op de luchtvaartnota uit 2010. Het is een hoop papier. Er staan voornemens in waar je het wel mee eens kunt zijn, maar ik zie er geen actie in terug", zegt SP'er Eric Smaling. Ook Martijn van Helvert (CDA) mist een aantal onderwerpen in het rapport. "Het is een aardige beschrijving van de situatie, maar we hadden juist actie gevraagd. Dat staat er helemaal niet in", aldus de CDA'er.
Lelystad
Een van de punten waarop Van Helvert duidelijkheid wil van het kabinet is over de verdeling van de intercontinentale vluchten en de zogenoemde vakantievluchten op Schiphol. De regering speelt met het idee om de vakantievluchten vanaf 2018 stapsgewijs over te hevelen van Schiphol naar Lelystad Airport. Schiphol kan zich dan meer concentreren op de intercontinentale vluchten waar meer aan te verdienen valt.
Beveiliging
Een punt dat zowel door het CDA als door de SP wordt benoemd, is de beveiliging op Schiphol. De toeslag voor passagierscontroles, vaak aangeduid als securityheffing, vormt een aanzienlijk deel van de totale luchthavengelden. "Die betaalt Schiphol op dit moment helemaal zelf. Maar is beveiliging niet eigenlijk een taak van de overheid? Daar zegt het kabinet niets over", zegt Van Helvert. "In de rest van het land regelt de overheid de veiligheid. Dat zou op Schiphol ook zo moeten zijn, dat scheelt enorm in de lasten", vindt ook Smaling. D66 vraagt zich eveneens af of Schiphol voor de kosten van passagierscontroles moet opdraaien, maar Tweede Kamerlid Salima Belhaj wil vooral dat de betrokken partijen eerst met elkaar gaan praten. Daar valt nog genoeg winst te behalen, vindt ze.
Monasch
PvdA'er Monasch is er voorstander van om vliegtuigmaatschappijen die Schiphol weinig voor overstap-vluchten gebruiken meer te laten betalen, zo laat Monasch donderdag weten in De Telegraaf. Dit zou gunstig zijn voor KLM, aangezien die maatschappij veel mensen op doorreis bedient, en minder voor budgetmaatschappijen die juist veel mensen direct van A naar B vliegt. Hij wil dat staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) de mogelijkheden hiervoor onderzoekt. Donderdagmiddag debatteert de Tweede Kamer met Dijksma over de actieagenda van Schiphol.
Geplaatst door Ruud
Voor het eeerst wordt nu ook openbaar toegegeven dat de sector eigenlijk helemaal niet strikt preferentieel wil vliegen. Men wil commercieel aantrekkkelijke banen inzetten en dit zijn niet banen met de minste hinder. Voor een schamele winst van 5 cent per passagier worden grote gebieden bij Schiphol onleefbaar.